Review: Puyo Puyo Champions Nintendo Switch

Geplaatst: 7 mei 2019 16:00

Puyo Puyo Champions is eindelijk in het Westen verschenen. De Japanse versie, genaamd Puyo Puyo eSports, verscheen in oktober vorig jaar al in Japan. Doet de internationale release van de kleurrijke puzzelgame het hier ook goed, of had de game beter in het land van de rijzende zon kunnen blijven?

Puyo Puyo plop!

Puyo Puyo Champions is een kleurrijke puzzelgame. Gekleurde blobs die puyo heten, dalen langzaam in groepen van twee of meer naar beneden in het speelveld. De groepen Puyo kun je roteren waardoor je ze horizontaal of verticaal neer kunt laten dalen. Wanneer er vier Puyo van dezelfde kleur met elkaar in aanraking komen, dan ploppen ze uit elkaar en verdwijnen ze. De Puyo die zich boven de weggespeelde groep Puyo bevinden, dalen dan neer om het gat op te vullen dat ze hebben achtergelaten.

Om een potje Puyo Puyo te winnen, is het de bedoeling dat de stapel Puyo van je tegenstander de grote X aan de top van het speelveld bereikt, voordat dit bij jou gebeurt. Bij Puyo Puyo is het echter niet de bedoeling dat je je eigen stapel zo laag mogelijk houdt, zoals dat bijvoorbeeld bij Tetris wel het geval is. Wanneer je namelijk een combinatie maakt van groepen Puyo die achter elkaar ploppen, doordat ze een groep van vier vormen wanneer ze naar beneden vallen, dan stuur je Ojama Puyo naar het veld van je tegenstander. Deze Puyo zijn wit en verdwijnen alleen van het speelveld wanneer aangrenzende groepen Puyo verwijderd worden. Hoe langer de combo is die je maakt, hoe meer Ojama Puyo je tegenstander voor zijn kiezen krijgt en hoe hoger de stapel Ojama Puyo wordt die hij weg moet zien te spelen.

Puyo Puyo pro!

Doordat je dus combo's moet maken in plaats van enkel groepen Puyo weg moet spelen, ligt de moeilijkheidsgraad van Puyo Puyo vrij hoog. Je kunt natuurlijk willekeurig overal Puyo neerzetten en een groepje laten ploppen, in de hoop dat alles wel op z'n plaats valt, maar dat is uiteraard geen solide strategie. Het onder de knie krijgen van het maken van de juiste opstelling waarmee je een zo groot mogelijke combo kunt maken, is best lastig. Helaas bevat Puyo Puyo Champions geen tutorial of verhaalmodus waarin je stap voor stap wordt uitgelegd hoe je Puyo Puyo eigenlijk moet spelen.

Zoals de Japanse naam van de game al doet vermoeden, is Puyo Puyo Champions echt een game die bedoeld is voor competitieve online multiplayer. Je kunt online een match spelen met of de klassieke regels of de Fever-regels. De Fever-regels, bekend van Puyo Pop Fever uit 2014 op de GameCube, brengen een stukje extra tactiek met zich mee. De Fever-meter vult zich namelijk langzaam met elke tegenaanval die je doet wanneer je tegenstander een combo maakt. Is deze meter vol, dan wordt je speelveld gevuld met Puyo die vooraf zodanig zijn opgesteld dat je er een dikke combo mee kunt maken. Wanneer je online speelt, heb je de keuze uit 'Free Play' en 'Ranked,' waarbij je meestal wel tegenover iemand van je eigen niveau wordt geplaatst.

Puyo Puyo pass...

Naast een online multiplayer modus geeft Puyo Puyo Champions je ook de mogelijkheid om lokaal tegen je vrienden te spelen. Daarnaast bevat de game ook een singleplayer modus waarbij je in je eentje tegen een computergestuurde tegenstander kunt oefenen. Je kunt dan kiezen uit een gewoon potje tegen een enkele tegenstander, maar ook uit een 'Endless-'modus waarbij je een oneindig aantal tegenstanders achter elkaar krijgt die je allemaal moet verslaan.

Er zijn dus in totaal drie gamemodi die je kunt spelen in Puyo Puyo Champions. Buiten dat heeft de game niet veel meer te bieden. Je kunt wel je persoonlijke avatar kiezen, met de keuze uit een heleboel bekende personages uit de verhaalmodus van eerdere Puyo Puyo-delen. Ook zijn er een aantal achievements te verdienen wanneer je bijvoorbeeld een online match wint of een bepaalde combo voor elkaar weet te krijgen en zijn er verschillende soorten Puyo, muziek en achtergronden waar je uit kunt kiezen om je in ieder geval een beetje afwisseling te geven.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Puyo Puyo Champions is vooral bedoeld om online competitief tegen andere mensen te spelen. Het ontbreken van een tutorial of een verhaalmodus zorgt ervoor dat het even duurt, voordat je de game echt goed onder de knie krijgt en is voor nieuwe spelers wel een gemis. De terugkomst van de Fever-modus zorgt voor een frisse wind, maar verder heeft de game niets nieuws te bieden. Als je van puzzelgames houdt of gewoon graag online tegen andere mensen speelt, dan kun je Puyo Puyo Champions zeker voor een tientje oppakken. Ben je echter geen puzzelaar, houd je niet van competitieve gameplay of heb je geen Nintendo Switch-online abonnement, dan kun je de game beter links laten liggen.

• Fever-modus
  • Verschillende bekende personages
  • Achievements
  • Lokale multiplayer
  • Kost maar een tientje
  • Geen tutorial
  • Geen boeiende singleplayer modus
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Puyo Puyo Champions

-

SEGA