Review: Pure PlayStation 3

Geplaatst: 15 oktober 2008 21:00

Vroem op vier wielen, door de natuur racen en stunten. Wat wil je nog meer? Eh...ok', ja sorry, geen lekkere wijven en bloed beste mannen, en sorry dames, geen hunks en paarden... Nee, ook geen machinegeweren en puppies... Maar wel Moeder Natuur en motors, dus kom op!

Voorwoord voor de Casual Gamer

Zin om die dikke quad eens minder hard te boeken door de rimboe? Lekker van bruut hoge schanzen springen en daarbij master vette tricks en stunts uitvoeren? Speel dan Pure. Ouwe zwaar, je weet.

Voorwoord voor de Hardcore Gamer

Er is weinig uitdaging tegenwoordig meer in racegames, ze zijn te makkelijk, of hebben meer met geluk te maken dan actuele racetechniek. Ok', er is onder andere Gran Turismo en bijvoorbeeld WipEout nog, maar het is een zware minderheid. Maar zouden jullie het ook goed vinden wanneer een racespel de uitdaging ergens anders heeft zitten en daarbij ook eerlijk blijft?

Melk of Puur?

Sinds de gamingwereld de afgelopen paar jaar in tweëen is gesplitst tussen Hardcore Gamers en Casual Gamers, hoe je het ook wilt noemen, en games steeds meer zijn gaan aanspreken tot een breder publiek, zijn veel games zich daaraan gaan aanpassen. Zoals ook Hollywood de simpele mens onder ons zoet houdt met films waarbij geen enkel niveau van zelfdenkend vermogen wordt vereist, zo zijn er ook steeds meer games op de markt waarbij je met rechtvooruit lopen en lekker veel rammen op de A toets of O toets de eindstreep kunt behalen. Nu is Pure op de markt gekomen, een Quadbike (ATV) racegame waarbij je ook stunts en tricks kunt uithalen. Voelt u de bui al hangen? Wacht nog maar even af, want misschien regent het deze keer iets anders dan ijshagel, dat zou zomaar kunnen.

Voor de Pure-ist?

Na je eigen Quadbike/ATV bak in elkaar te hebben gezet vanuit een enorme berg losse onderdelen, kun je gaan beginnen met racen. Je hebt vele events en per tournament krijg je de keuze uit verschillende soorten racemodi, van korte sprint-laps tot lange parkoersen. Tijdens een race is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk hoge sprongen maakt, waarbij je in de lucht stunts uitvoert. Je beschikt over zo'n dertien tricks per character, die je gedurende de race kunt opbouwen. De tricks en stunts vullen je boostmeter en zorgen ervoor dat je dus sneller gaat. Je rijdt natuurlijk niet alleen, maar tegen een berg andere suicidale mafkezen, die met jou graag het stukje ontgonnen natuur willen verkennen/omploegen. Het gaat met de tegenstanders puur om het elkaar inhalen, want meer dan een duwtje kun je elkaar niet echt uitdelen. Dit is een verstandige keus geweest van de makers, want Pure is al chaotisch genoeg en nu blijft de gameplay meer in balans hierdoor. De AI had overigens wel wat beter gemogen, maar zo enorm frustrerend als dit bij andere racegames vaak het geval is, wordt het gelukkig nooit.

Puur Natuur

Zodra je Pure begint te spelen, valt je gelijk op hoe goed de titel er grafisch uitziet. Je rijdt meestal door gigantische natuurgebieden die allemaal enorm verschillen, en iedere keer kijk je je ogen weer uit. De diversiteit in parkoersen is daarmee ook 'n van de sterkste onderdelen van Pure. Daarnaast is ook erg veel aandacht aan de voertuigen besteed, want je kunt meer onderdelen aanpassen en krijgen dan dat er op een vuilnisbelt passen. Zo leer je op deze manier ook nog eens wat er allemaal op en aan een ATV zit, want ieder onderdeeltje wordt onder de loep genomen.

E'n ding is in ieder geval wel duidelijk: Pure is absoluut geen technisch of realistisch racespel, maar meer een fun racegame. Wat Pure nu erg uniek maakt in dit genre is dat het toch een eerlijke uitdaging is, want je moet wel degelijk goed opletten wat je doet tijdens een race. Wat wel iets minder is aan Pure, is dat er niet veel afwisseling zit in de gameplay modi, maar de enorm vette raceparkoersen compenseren dit gelukkig. Het heeft bij Pure qua racen ook weinig met geluk te maken, want rij je goed en maak je goeie jumps en tricks (wat betekent dat je dus geen experimentele moves uithaalt die laten zien hoe gracieus je jezelf tussen grint en quad kan stationeren met 80 km/h), dan win je ook. Pure zit er dus qua gameplay een beetje tussenin, waardoor het een erg goeie titel is geworden die boven de rest van de fun racegames uitsteekt.

• Enorm vette racebanen
  • Gameplay goed in balans
  • AI wisselt erg