Review: Puppeteer PlayStation 3

Met al die grote titels die de aankomende maanden uit zullen komen en al uitgebracht zijn, kunnen we Puppeteer, een 2D-platformer, niet zomaar ongemerkt voorbij laten gaan. Een genre dat we de laatste tijd steeds minder tegen komen in games, maar stiekem toch erg vermakelijk is.

Puppeteer is ontwikkeld door Japan Studio en neergezet in een LittleBigPlanet-sfeertje. De game speelt zich af op het podium van een poppentheater. Continu zal je ook het gevoel hebben alsof je je in een levendig theater bevindt. Wanneer de rode doeken verdwijnen, zien we Kutaro: een klein jongetje die door Moon Bear King is veranderd in hout. Samen met zijn gouden schaar zal hij achter de dikke beer aan gaan en zijn vrienden moeten bevrijden van het slavenwerk en de dood. Jij, de speler, vertolkt zijn rol en zal Kutaro door vele hoofdstukken moeten helpen.

Het interactieve, dynamische decor en het prachtige podium

Het decor en podium spelen in Puppeteer een enorme rol. Heel vaak zal dit dynamische podium wisselen op een leuke manier. Het level maakt dan bijvoorbeeld gebruik van driedimensionale lagen die stuk voor stuk naar voren komen wanneer je een laag voltooid hebt. Of de Moon Bear King en zijn knecht de tijger zijn snode plannen aan het verzinnen waarna de beer op de grond slaat. De vloer zakt steeds verder naar beneden. Dit is tevens de grootste trots van Puppeteer. De enorme hoeveelheid wisselende dynamische locaties die daarnaast ook allemaal erg interactief zijn, dat verdient al een compliment op zich.

De sfeer in deze game is echt om van te smullen. Aan ieder detail is gedacht en de levendigheid in het spel is zo ontzettend groot. Enorme prachtig gemaakte eindbazen sieren je scherm na de magische levels met kleurrijke en gevarieerde decors. In allen tijden krijgt de held reacties van het publiek. Zij moedigen hem aan bij het verslaan van de tijger en lachen zich stuk als de held uitglijdt over een banaan. In ieder level zit ook erg mooie muziek verwerkt, wat ook een belangrijke rol speelt dit soort games.

Je verliest iets

Puppeteer is naar mijn mening ietwat te simpel voor de wat oudere gamers. De game heeft erg leuke afwisselende gameplay, maar deze is weggelegd voor de kleinere onder ons. Natuurlijk is dat helemaal niet erg, deze doelgroep smacht ook naar goede games en Puppeteer is een geweldige aanwinst in het genre 2D-platformer voor deze groep.

Kutaro zal op zijn weg op veel hindernissen en aanhangers van de beer stuiten. Wanneer hij geraakt wordt door een vijand, verliest hij zijn hoofd. Hij heeft dan even de tijd om zijn hoofd weer terug te pakken waardoor hij geen levens verliest. Vooral voor kinderen is dat fijn, zij zullen niet zo snel 'dood' gaan.

Wanneer je niet binnen de tijd je hoofd terug pakt, zet je gewoon een ander hoofd op die je in de verschillende decors kunt verzamelen. Kutaro heeft namelijk een kat als vriend die je bestuurt met je pookje. Met deze kat kun je op zoek gaan naar verborgen geheimen in het decor, of een pot openmaken waarmee je een extra hoofd krijgt. Tevens is het mogelijk om van hoofd te wisselen. Op sommige plekken een bepaald hoofd op hebben kan je toegang geven tot verborgen delen in het level. Wanneer je al je hoofden kwijt bent, verlies je een leven en word je teruggestuurd naar een checkpoint. Levens verdien je door punten te verzamelen. Als je de game met zijn tweeën speelt, bestuurt 'n iemand Kutaro en de ander de kat.

Kindvriendelijk

Puppeteer is in mijn ogen erg kindvriendelijk. De besturingen worden erg duidelijk uitgelegd en het verhaal is leuk, uitdagend en spannend. Een erg groot pluspunt is het feit dat Sony ook bij deze game alle stemmen nagesynchroniseerd heeft in het Nederlands. Ook aan zekere humor is gedacht en sommige dialogen zijn erg lachwekkend. Daarnaast zijn er verschillende dynamische verhalen vrij te spelen waarmee je wel even zoet bent. Handig misschien als je even geen zin hebt om een verhaaltje voor te lezen voor je kind?

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Puppeteer is een platformer van hoge kwaliteit die we de afgelopen tijden niet meer zo veel tegen komen. Het spel, dat zich vooral richt op de doelgroep kids, is erg mooi neergezet en zijn charmes zitten hem in de dynamiek, interactiviteit en diversiteit. Er zitten enorm veel details en mooi geanimeerde decors in Puppeteer. De gameplay is vrij uniek en we kunnen spreken van een erg kindvriendelijke game die aan alle eisen voldoet.

• Gameplay erg divers
  • Prachtige animaties
  • Interactiviteit