Review: Pro Evolution Soccer 2012 Xbox 360

Het is zondagavond, iets na zeven uur, en ik ben op bezoek bij de familie De Vries. Vader Jan en zoon Bart zijn allebei die-hard Ajax fans en wachten dan ook op het moment dat ze de samenvatting van de wedstrijd van 'hun cluppie' kunnen zien. Als het eenmaal zover is klinkt er bij voorbaat al gejuich op, maar dan gebeurd het: Ajax krijgt een tegendoelpunt te verwerken en komt op achterstand. Vanaf dan gebeurd alles tegelijk: vader Jan springt van woede op van de bank, waardoor het bord met spaghetti van zijn schoot af door de lucht vliegt. Bij zoon Bart gebeurd precies hetzelfde. "WAAROM KAN AJAX POTVERDOMME NIET GEWOON EEN KEER FATSOENLIJK EN TACTISCH VERDEDIGEN?!", gilt vader Jan, terwijl zijn bord met spaghetti vol in het gezicht van moeder Margriet, die net uit de keuken komt gelopen, terecht komt. Gevloek alom, en alsof dat nog niet genoeg is belandt het bord van zoon Koen precies in de box van baby Benno, waardoor ook deze het op een schreeuwen zet. Welkom bij de familie De Vries!

Dit is PES 2012

Zodra na de wedstrijd de rust weer enigszins is teruggekeerd (Ajax heeft na een slopende slotfase, waarin het niet veel scheelde of het tweede bord van vader Jan vloog weer door de lucht, alsnog de volle winst gepakt) probeer ik me in het gesprek te mengen door een exemplaar van Pro Evolution Soccer 2012 tevoorschijn te halen. De aandacht van zoon Koen, een echte gamer, is gelijk op mij gericht en zodra vader Jan ziet waarom is ook hij opeens de rust zelve. Op zich is dat natuurlijk logisch, want voetbalfans houden er over het algemeen wel van om ook zelfs eens een spelletje te spelen op de console, maar ik moet toch even wennen om opeens in het middelpunt van de belangstelling te staan. "Wat heb je daar?", vraagt vader Jan aan me. "Ik zie namelijk voetballers op de cover staan, maar ik ken alleen voetbalspelletjes met de naam FIFA". Mijn antwoord is kort maar krachtig: "Dit is Pro Evolution Soccer 2012". Hè, eindelijk: ik heb de aandacht en mijn betoog kan beginnen.

Active AI

"Ondanks het feit dat jullie PES misschien niet kennen, ga ik toch beginnen met een verhaaltje over alle nieuwe features die de game dit jaar rijk is", zeg ik. "Allereerst heeft Konami ervoor gekozen om de intelligentie van de computer wat meer op te schroeven, in positieve zin. Konami noemt dit zelf de 'Active AI'. In tegenstelling tot de voorgaande delen in deze serie ("Waren die er dan?" hoor ik vader Jan denken) lopen je teamgenoten nu uit zichzelf vrij als jij aan de bal bent. Daarnaast zorgen ze er ook voor dat verdedigers hun aandacht op hen richten omdat ze doen alsof ze vrij lopen, zodat de baan naar het doel ineens helemaal open ligt." Ik hou even stil en observeer vader Jan en zoon Koen. Het valt me op dat ook zij meteen helemaal stil zijn geworden zodra ik ben begonnen over deze voetbalgame. Ik maak gebruik van dit moment om de volgende nieuwe feature aan te kondigen: Teammate Control.

Teammate Control

"Het is dus handig dat je teamgenoten al voor zichzelf nadenken, zodat ze de beste afspeelmogelijkheden creëren, maar daarnaast is het ook mogelijk om zelf je teamgenoten te besturen als je aan de bal bent. Het komt er dus in feite op neer dat je twee spelers tegelijk kunt besturen: de speler aan de bal bestuur je met je linker stick, een andere speler bestuur je door de rechterstick in te drukken en te bewegen in de richting waarin een andere speler moet lopen". Vader Jan en zoon Koen vragen bijna tegelijk: "Maar is dat wel te doen, qua coördinatie?". "Het vergt even wat oefening, maar zodra je het onder de knie hebt is het toch een meerwaarde voor je spel", antwoord ik. "Zodra je er eenmaal mee om kunt gaan, gaat er een wereld voor je open."

De beste tactiek

"Ok', ok'", begint vader Jan, "het klinkt allemaal heel aardig, maar ik had eigenlijk zelf nog nooit van PES gehoord (zoon Koen kijkt zijn vader met een rare blik aan). Waarom zou ik dan PES moeten kopen in plaats van... ehm... nou ja, die andere voetbalgame?" "Je doelt op FIFA, neem ik aan?", vraag ik. Vader Jan knikt. Deze vraag had ik al verwacht, maar ik heb mijn antwoord al klaar. "Ik hoorde je aan het begin van de avond nogal tieren toen Ajax door een slechte tactiek een tegendoelpunt kreeg (vader Jan krijgt een beetje een kleur). Zou het daarom niet mooi zijn om zelf wel de goede tactieken uit te stippelen voor je favoriete club, zodat ze geen tegendoelpunten meer krijgen, maar alleen nog maar zelf het doel weten te vinden? Als je op zoek bent naar een voetbalgame waarin je al je favoriete tactieken en spelopvattingen kwijt wilt, ben je met Pro Evolution Soccer 2012 zonder twijfel aan het goede adres." Vader Jan knikt goedkeurend, en ook bij zoon Koen kan ik een lach bespeuren. Ik sluit af met een laatste zin, waarmee ik de familie De Vries flink aan het denken zet. "Denk er in ieder geval goed over na, het zou zonde zijn als je voor het verkeerde kiest."

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

PES 2012 is onder andere door de nieuwe Active AI en de Teammate Control weer een stukje hoger op de ladder komen te staan: je teamgenoten zorgen nu zelf voor de best mogelijke spelsituaties, zodat je de bal bijna altijd aan een teamgenoot kunt afspelen en ook zelf je teamgenoten vrij kunt laten lopen. Daarnaast is de game nog steeds de beste optie als je gaat voor het uitstippelen van de beste tactiek voor jou favoriete ploeg. Denk hierbij aan het kiezen van een goede opstelling en het zoeken naar de beste manier om het de tegenstander in elke wedstrijd (al speel je met Ajax tegen Real Madrid) flink lastig te maken.

• Active AI
  • Teammate Control
  • Tactisch weer perfect