Review: Pro Evolution Soccer 2010 Xbox 360

Afgelopen jaar gebeurde er iets opvallends op de markt van games, en dan vooral op het onderdeel van de markt waarop het om de voetbalgames gaat. Vorig jaar was het namelijk de eerste keer dat veel PES-spelers er op 'n of andere manier van werden overtuigd dat die andere voetbalgame op de markt beter was dan hun oude vertrouwde spelletje, een stuk beter zelfs. Toch is niet iedereen overgestapt en zijn er een paar gamers trouw gebleven aan de PES-serie. Is het PES gelukt dit jaar de overgestapte fans terug te winnen?

Sterspelers

Het moet gezegd, de ontwikkelaars van PES 2010 hebben dit jaar flink hun best gedaan om hun positie op de markt weer wat uit te breiden en te verstevigen. Bij het spelen van een voetbalgame gaat het er in de eerste plaats natuurlijk om dat de gameplay goed aanvoelt, want daar draait het allemaal om. Dat weet iedereen en dus weten de ontwikkelaars dat ook. Ze hebben daarom allereerst de intelligentie van je tegenstander flink onder handen genomen, waardoor het vooral lastiger is om je met een topspeler overal dwars doorheen te manoeuvreren. De verdediging van de andere partij is daar nu beter op ingespeeld, wat er voor zorgt dat er flink wat meer tactiek komt kijken bij het opbouwen van je aanval en dat het niet alleen maar draait om de sterspeler van jouw team.

Supersnel of tergend langzaam

Als je PES 2010 vergelijkt met "“ ik zal de naam maar gewoon noemen "“ FIFA 10, dan valt gelijk het tempo van het voetballen op. Dit ligt in PES namelijk stukken lager dan in FIFA 10 en dat heeft zowel voordelen als nadelen. Door de wat tragere snelheid heb je in PES meer tijd om je aanvallen goed op te zetten en net die steekpass te geven die er voor zorgt dat je de belangrijke wedstrijden op het laatste moment toch nog naar jouw hand weet te zetten. Een nadeel van de wat slome gameplay is dat het wat minder overeenkomt met de werkelijkheid. Vroeger ging het er in het echte voetbal natuurlijk nog niet zo snel aan toe (kijk maar naar oude filmpjes van bijvoorbeeld Van Basten, dat gaat echt ontzettend langzaam allemaal), maar de dag van vandaag leert ons dat het allemaal een stuk sneller is geworden. Een langzame speelstijl zal je in de echte wereld al gauw de das om doen, dus wat realisme betreft laat PES daar toch een steekje vallen.

Kaartspel

Een leuke nieuwe feature in PES is het kaartensysteem. Met dit systeem heeft elke speler een aantal kaarten tot zijn beschikking, die hij als het ware uit kan spelen tijdens een bepaalde wedstrijd. Dit zorgt ervoor dat je jouw team goed naar jouw hand kunt zetten, aangezien je precies die kaarten uit kunt spelen die bij jouw spelopvatting horen. Denk bijvoorbeeld aan het diep laten lopen van je spelers, zodat je die ene ingestudeerde bal opeens een stuk makkelijker mee kunt geven.

Meester competitie

De modus waar het nog steeds allemaal om gaat in de game is natuurlijk de Master League, die vergelijkbaar is met Coach uit de FIFA serie. In de Master League is het de bedoeling dat je jouw team naar de top leidt. Een jammerlijk punt hierbij blijft dat PES niet beschikt over de licenties van alle clubs, waardoor het voorkomt dat je in de Premier League teams als North London tegenkomt (dit staat dan voor Arsenal). Een ander minpuntje is dat, ondanks de langere tijd die de ontwikkelaars hebben gehad ten opzichte van FIFA, nog niet alle transfers compleet zijn doorgevoerd (De Zeeuw rent nog steeds rond bij AZ).

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Als je de PES van vorig jaar vergelijkt met de game die Konami dit jaar heeft uitgebracht, kun je zien dat er hard gewerkt is om weer wat meer in de buurt van het briljante FIFA te komen. In z'n algemeenheid is dat toch aardig gelukt, al zal PES volgend jaar toch wat meer moeten doen om echt dat hoge niveau van die andere voetbalgame te evenaren, laat staan te overtreffen. Desondanks pakt PES 2010 fantastisch uit met veel nieuwigheden, een sterk verbeterde Master League en graphics die in vergelijking met FIFA wel beter zijn. Het is nu een kwestie van alle andere aspecten beter te krijgen dan die van FIFA, dus ik heb al weer zin om de concurrentiestrijd het komende jaar op de voet te volgen.

• Veel verbeteringen
  • Goede graphics
  • Opgevoerde AI