Prince of Persia
  • ONTWIKKELAAR Ubisoft
  • EERSTE RELEASEDATUM 5 december 2008
  • PLATFORMEN Pc, Nintendo Entertainment System, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii
  • GENRE Actie, Avonturen
  • GAMELINER SCORE

review: Prince of Persia Nintendo Wii

Een klein aanloopje, hupsakee! Yes, platform gehaald. Nu nog naar beneden zien te komen. Voorzichtig opzij, niet rennen, want anders val ik in een gevaarlijk gat vol scherpe punten. Bukken, en ik ga langzaam naar beneden. Nu nog langs die enge bewaker om de knop te activeren zodat ik de deur door kan, een verdieping omhoog. De prinses heeft niet lang meer dankzij die vervloekte Jaffar"

Er was eens, in een land hier heel ver vandaan

Prinsessen redden is normaal al een tijdrovend klusje. De kwaadaardige Jaffar daarentegen maakt dat wel heel erg moeilijk. Hij heeft namelijk een vervloeking over de prinses uitgesproken. "Trouw met je geliefde binnen twee uur of sterf", was het devies. De prinses is namelijk het enige wat Jaffar nog in de weg staat tussen hem en de troon van Perzië, de Sultan is namelijk al foetsie. Echter, jij bent hier de geliefde van de prinses en Jaffar heeft je laten arresteren. Je moet met al je acrobatische kunsten een weg naar boven zien te vinden voor de tijd om is.

ontbrekende afbeelding

It's dangerous to go alone! Take this!

Acrobatische toeren

Je een weg naar boven (en buiten) zien te banen is niet gemakkelijk. Eerst zal je namelijk even moeten wennen aan de mooie bewegingen van de hoofdpersoon met de bijbehorende besturing (welke zeker wennen is in vergelijking met moderne platformers). Het mooie van de bewegingen is dat deze erg realistisch overkomen. Het lijkt ook net alsof je met een volleerde acrobaat aan het spelen bent en dat is heel andere koek dan springen met een loodgieter op een dinosaurus! Deze realistische bewegingen zijn ontstaan doordat de oorspronkelijke ontwikkelaar een aparte animatietechniek gebruikte: rotoscopie. Hij liet zijn broertje allerlei bewegingen uitvoeren en nam deze op. Deze video's gebruikte hij als referentiemateriaal tijdens de ontwikkeling waardoor hij vrij soepele bewegingen kon creëren!

ontbrekende afbeelding

Hmmm, dat blok heb je liever niet op je kop. Timing is dus essentieel!

Jump of Faith

Zoals je al in de inleiding al kon merken ben je voornamelijk bezig met zoeken, springen en klauteren. Dit moet je namelijk doen om bij de uitgang te kunnen komen. Er komt alleen wat meer bij kijken dan de gedachte: "Daar spring ik wel even overheen!". Je kan namelijk als je van grotere hoogtes valt (meer dan 2 pilaren omhoog) al te pletter vallen. Je moet dus slim en voorzichtig te werk gaan. Bij de verschillende vallen moet je ook erg goed opletten want 'n klap en je bent dood. De bewakers zijn weer een geval apart. Deze moet je namelijk zien te verslaan in een kort potje 'schermen' met echte zwaarden. Erg gaaf en het muziekje op de achtergrond draagt daar flink van de spanning aan bij.

ontbrekende afbeelding

Vooruit, sla, verdedig, laat hem dichtbij komen en mep nog een keer. Klinkt saai, maar is erg leuk om te doen!

Zoeken naar de knop

Terwijl je zo druk bezig bent met alle vallen te omzeilen moet je vooral goed op de vloeren letten. Sommige vallen kapot, andere zijn schakelaars waarmee je poorten en deuren opent en zo verder kan gaan. Soms wil een knop juist het tegenovergestelde doen, dan klapt de poort weer dicht. Nog een keertje naar die ene goede knop dus om vervolgens een mooie sprong over de gaten te maken. Al deze elementen gecombineerd zorgen voor een unieke game met een goed leveldesign. Elk level is namelijk een overlevingspuzzel die jij, de Prins van Perzië, moet zien te overwinnen. Het uitvogelen van deze puzzels is leuk, al moet je tegen het hoge trail-and-error gehalte kunnen.

HET EINDOORDEEL VAN Rick Drijvers

Prince of Persia is een tijdloos spel. De leercurve die het spel heeft in de besturing zal erg wennen zijn in het begin maar als je die eenmaal gewend bent, speelt het spel werkelijk prachtig weg. Wel enorm moeilijk als je dit voor het eerst speelt. Het spel speelt ook vandaag de dag nog erg lekker en is alleen daarom al een probeerronde waard. Kortom: ben je toe aan een lekkere uitdaging die ook nog eens tof en uniek is? Dan raad ik het van harte aan om deze knaller te kopen. Of je dat voor je trouwe SNES doet of via het Wii Winkelkanaal laat ik daarbij helemaal aan jullie over.

  • PLUSPUNTEN
  • Goed leveldesign
  • Mooie bewegingen personage
  • Schermen!
  • Moeilijk, heel erg moeilijk
  • MINPUNTEN
  • Niet voor iedereen weggelegd
  • Besturing moeilijk in het begin
Gameliner SCORE
Goed

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?