Review: Portal 2 Pc

Portal 2 is een direct vervolg op Portal. Je speelt als Chell, een vrouw die gevangen zit in de Aperture Science Labs. In dit gebouw worden mensen door de computer GlaDOS in verschillende kamers getest. De mensen moeten hierbij een portaal in de muur te maken met de zogenaamde 'Portal Gun', waardoor ze zichzelf makkelijk van de ene naar de andere plek kunnen verplaatsen. Met behulp van de Portal Gun moet je allerlei puzzels oplossen in de Aperture Science Labs. Je probeert echter te ontsnappen uit dit rare gebouw, omdat je weet dat je na het uitvoeren van de tests niet meer nodig bent en 'vernietigd' wordt.

Hoe werkt de Portal Gun?

De mensen die Portal niet kennen zullen nu bij zichzelf denken: "Waar heeft die gast het in hemelsnaam over? Een portaal maken en dan jezelf kunnen verplaatsen?!" Voor deze mensen zal ik het principe van deze game nog even goed uitleggen. Je hebt dus allereerst een Portal Gun, waarmee je twee verschillende gaten in de muur kunt schieten. Deze zijn oranje en blauw. Je kunt deze gaten niet op alle muren en objecten schieten. Als je twee verschillende gaten op muren hebt geschoten, kun je jezelf van het ene gat naar het andere gat verplaatsen, door er simpelweg doorheen te lopen. In Portal is het in alle puzzels noodzakelijk deze portals (de gaten) te gebruiken om de puzzels op te lossen. Je krijgt bijvoorbeeld met blokken te maken, die je op een drukgevoelige knop moet zetten om een deur te openen. Sommige van deze blokken zijn alleen bereikbaar door er via een portal heen te gaan. Hoe verder je komt in Portal 2, hoe moeilijker de testkamers worden. Bij de laatste paar puzzels zullen je hersenen dan ook veel overuren maken.

Wat er gebeurd na 100 jaar...

Portal 2 speelt zich honderd jaar later af dan Portal. Het Aperture Science Center is begroeid met allemaal bomen en struiken. IJzeren platen vallen van de muur terwijl je door de kamers loopt en veel dingen zijn verroest of verrot. GlaDOS moet sommige kamers nog klaar maken als je binnen komt lopen, wat wel bewijst hoe slecht het lab ervoor staat.

GlaDOS vs. Wheatley

Net zoals in het vorige deel speelt GlaDOS ook een grote rol in Portal 2. Dit keer komt er ook een nieuw karakter bij, genaamd Wheatley. Hij is een klungelige robot die je probeert te helpen met ontsnappen. De gesprekken tussen GlaDOS en Wheatley zijn hilarisch, vooral omdat ze elkaar niet uit kunnen staan. Wheatley wil je soms te veel helpen en loopt je dan in de weg. Je loopt soms in de val door zijn domme acties. Juist door dit soort dingen wordt de game niet eentonig en gebeurt alles vrij onverwacht.

Vloeistoffen

De makers van Portal 2 zijn echt tot het uiterste gegaan. Het verhaal is erg uitgebreid en je krijgt steeds weer met (onverwachte) nieuwe situaties te maken. Na een tijdje moet je twee soorten vloeistof gebruiken om heel hoog te springen of om heel hard te rennen. Als je dit onder de knie hebt, moet je ze ook in combinatie met elkaar gebruiken en krijg je er nóg een nieuwe vloeistof bij. Omdat ik Portal al had gespeeld, wist ik al hoe de Portal Gun werkte. Ik kwam ook vrij vlot door de eerste paar levels heen. Totdat de moeilijkheidsgraad in 'n keer flink omhoog ging. De testkamers werden veel lastiger en mijn reactievermogen werd echt op de proef gesteld.

Graphics

De graphics van Portal 2 zien er geweldig uit. In vergelijking met het eerste deel is alles veel realistischer. Dit vind ik toch erg knap, want de game is gemaakt met de Source Engine die ook al voor Half-Life 2 werd gebruikt. Goede graphics kun je ook eigenlijk niet missen in een puzzelgame. Als je bijvoorbeeld niet kunt zien welke objecten in de verte staan, dan is het oplossen van een puzzel echt onmogelijk.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Van Portal heb ik een paar jaar geleden al zitten genieten en ik wachtte dan ook met smart op een vervolg. Portal 2 heeft een veel sterker verhaal dan het eerste deel en de graphics zijn er heel erg op vooruit gegaan. De game bevat veel humor en de speeltijd is behoorlijk lang. Nadat je de singleplayer hebt uitgespeeld, kun je samen met een vriend aan de slag gaan met de co-op. Hierover lees je binnenkort een review op Gameliner. Het is jammer dat als je de game helemaal hebt uitgespeeld (de singleplayer en de co-op modus), je niet zo snel opnieuw zal gaan spelen, omdat je al weet hoe je de puzzels op moet lossen. Gelukkig is er al DLC aangekondigd en ook zullen we over een tijdje gebruik kunnen maken van mod-tools, waarmee je je eigen testkamers kunt maken.

• Geweldig verhaal
  • Goede Voice-acting
  • Heerlijke graphics