Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Pool Hall Pro
  • ONTWIKKELAAR Icon Games Entertainment
  • EERSTE RELEASEDATUM 27 maart 2009
  • PLATFORMEN Pc, Nintendo Wii

review: Pool Hall Pro Pc

Pool Hall Pro. Dat stond er toen ik het pakketje van Gameliner gretig openrijtte. Interessant, ik ben de laatste tijd redelijk wat uurtjes bij de lokale poolhall aan het doorbrengen, dus ik weet er ook daadwerkelijk iets vanaf. Verkoopprijs bedraagt een hele redelijke €14,-. Mijn verwachtingen redelijk laag ingesteld, schoof ik het platte plastic pannenkoekje de lade in. Zou dit virtuele-ballen-festijn van Playlogic (Nederlands bedrijf, go dutchies!) zich kunnen meten met aan mijn budget georiënteerde standaarden?

Nou nee

En je standaarden moeten ook wel verdomd laag zijn, wil dit 'spel' eraan voldoen. Op elk vlak weet PHP een dikke berg stront te presenteren; graphics, geluid en gameplay. De graphics stammen ergens uit 1996 en zien er zelfs op een resolutie van 1920x1200 zo erbarmelijk uit dat het niet serieus te nemen is. Geluid klinkt daarentegen wel behoorlijk zuiver als het menumuziekje voor het eerst begint. Als je echter jezelf een paar keer met de pijltoetsen door het menu navigeert (nee, een cursor is er niet) voel je al gauw nattigheid; samples die halfbakken afgeknipt worden en verkeerd timen. Tijdens het spelen is het nog veel erger. Toen ik een paar vrienden het applaus van het publiek liet horen, verwrongen de gezichten in de kamer zich alsof we net allen een hap kattenbak gevoerd kregen. En nog iets, dat vermaledijde applaus; welke krentenbol heeft bij de ontwikkeling in hemelsnaam bedacht dat na ieder(!) succesvol schot een 4 seconden(!) lange terging met rotte sample op zijn plaats was?

Oeverloze trog

Een bal afstoten kan alleen vanuit keu-vision, wat dus tot gevolg heeft dat je alleen rechtdoor of flauwe hoeken kan spelen. Een intikkertje strak naar rechts/links zit er dus niet in. Je kan gewoonweg niet daarheen kijken. Ook is het weer eens een ontwikkelaar gelukt de muis driver volledig te verkloten. Het is onmogelijk een enigszins precieze beweging te maken met ons geliefde knaagdier, maar gelukkig is dat bij poolen ook helemaal niet nodig. (Dat was sarcasme voor de pannenkoeken onder ons.) Als gebruikte condoom op de defaecatie (ontlasting/stoelgang "“ red.) is PHP ontzettend traag; alles duurt lang. Je schiet een bal, mist, moet op enter drukken om de tegenstander te kiezen. Waarom in hemelsnaam? Er is er maar 'n! Vervolgens maakt die zijn stoot, wacht je het #$$#*^&!!! applaus af of moet je op enter drukken om je eigen poppetje weer eens te selecteren.

Kan dit wel?

Na een tijdje (een paar sessies van hooguit zes minuten) begon ik aan mezelf te twijfelen of ik niet een beetje te hard was voor PHP. Is er niet een doelgroep voor PHP? Kijk ik niet teveel vanuit de visie van een die-hard gamer? Echter nadat ik het spel had laten spelen door verschillende enigszins kinderlijke vrienden, werd het spel op verschillende manieren, maar desalniettemin, erg slecht ontvangen. J. begon na twee minuten gewoon erg hard te lachen en vroeg mij of GL niet gewoon een slechte grap met mij aan het uithalen was. W. hield zich redelijk stil tot hij na een tijdje lichtjes begon te wenen.

HET EINDOORDEEL VAN Stephan Kuijsten

Games zoals Pool Hall Pro moeten het hebben van mensen die denken: Oh, een poolspelleke, das leuk om een beetje te oefenen/voor mijn zoontje; mensen die geen review lezen, maar het gewoon kopen voor dat kleine bedrag. Vervolgens 'n keer spelen, zich genept voelen en het hele debacle vergeten om het proces een paar weken later te herhalen met een game als Juiced 2. Games als Pool Hall Pro moeten juist geen publiciteit hebben, maar tactisch verscholen liggen en de nietsvermoedende klant tussen neus en lippen door gauw een paar euro's lichter maken.

• Het menudeuntje doet denken aan Gran Turismo
  • Gameplay
  • Graphics