Review: Pokkén Tournament Nintendo Wii U

Geplaatst: 24 maart 2016 14:00

Aangezien de arcadehallen in Japan iets te ver zijn om heen te vliegen voor een potje Pokkén Tournament, heeft Nintendo samen met Bandai Namco ervoor gezorgd dat de game wereldwijd speelbaar is op de Nintendo Wii U. Natuurlijk hebben veel gamers de link al gelegd met de fighting-game Tekken. Pak een paar Pokémon, voeg er een vleugje Bandai Namco aan toe en Tekken evolueert tot Pokkén Tournament. Niets is echter minder waar. Ondanks de herkenbare punten is Pokkén Tournament zeker een fighting-game op zich met net dat beetje extra.

Round 1

Voordat je daadwerkelijk kunt beginnen met knokken, kies je eerst én Partner Pokémon en krijg je een rondleiding voorzien van de benodigde tutorials. Hoe duidelijk deze tutorials ook mogen zijn, je wordt gelijk doodgegooid met enorm veel informatie. Je kunt de game in elk geval niet doorlopen door enkel op wat knoppen te rammen. Pokkén Tournament bevat naast het standaard battlesysteem, dat we gewend zijn uit de fighting-franchise Tekken, veel andere extra's. De tutorials zijn gelukkig erg duidelijk en to the point. Dankzij deze tutorials is de game makkelijk te leren, maar het is zeker niet makkelijk om de ultieme Pokémon-meester te worden. Timing is enorm belangrijk, zowel bij het uitvoeren van combo's, wat soms echt onmogelijk lijkt, als bij het blokken van je tegenstanders aanvallen. Dit maakt de game toegankelijk voor ieder type gamer. Al wordt de lat naar mijn idee wel erg laag gelegd gedurende de eerste League.

In totaal bevat de game vier League's genaamd: Green, Blue, Red en Chroma League. Deze league's bestaan elk uit drie verschillende onderdelen. Om te beginnen strijd je tijdens de League Matches voor een hogere rank. Wanneer je binnen de eerst acht terecht komt, kun je deelnemen aan het Tournament. Vervolgens wordt getest of je door mag naar de volgende League. Je komt echter niet zomaar bij de eerste acht. Je moet aardig wat gevechten voltooien om jezelf te kwalificeren voor het Tournament. Helaas bevat de game op dat moment veertien verschillende Pokémon, als je de twee verschillende soorten Pikachu en jouw eigen Pokémon niet meetelt, zijn het er zelfs maar twaalf. Hierdoor worden de gevechten wel wat eentonig en wordt je op een gegeven moment spuugzat van een aantal Pokémon. Natuurlijk zijn deze gevechten ideaal om je Partner Pokémon te levelen. Ja, je hoort het goed. Ook in deze Pokémon-game train je jouw Pokémon door middel van Skill Points. Na het voltooien van de drie onderdelen verschijnt een mysterieuze trainer samen met Dark Mewtwo. Wat deze Mewtwo wil, ontdek je later in het verhaal.

Een fighter met meer

Ieder gevecht bestaat uit twee verschillende modi. Je begint een battle standaard in de Field Phase, waarbij je vrij rond kunt lopen. De Duel Phase daarentegen komt meer in de buurt van de traditionele 2D-fighting game. Tijdens deze modus kun je zware klappen uitdelen en je tegenstander in het nauw drijven. Tijdens het gevecht kun je wisselen tussen de modi. Zo is de Field Phase ideaal om uit de buurt te blijven van je tegenstander tijdens zijn Synergy momentje. In de Synergy-fase krijgt je Pokémon een tijdelijke power uitbarsting en veranderd deze in, een aantal gevallen, in zijn mega evolution-vorm. Dit geeft je de mogelijkheid om je sterkste (zeer toffe aanval) los te laten.

Dit is echter niet alles, want de battles bevatten nog een leuke toevoeging. Naast je Partner Pokémon kun je namelijk ook een tweetal support Pokémon meenemen. Per ronde kan je vervolgens kiezen welke van de twee supporters je wil gebruiken. Iedere support Pokémon heeft zijn eigen unieke aanval. Deze aanval zorgt er voor dat je eigen speed tijdelijk wordt verhoogd, of verminderd juist de defence van de tegenstander. Dit is erg handig wanneer je vecht tegen een snelle tegenstander. Al met al zijn er dus genoeg elementen om te zorgen voor een leuke afwisseling tijdens de gevechten.

Creëer je eigen team

Om af en toe even bij te komen, kun je tussendoor genieten van online of local battles, kan je combo's oefenen of via My Town je profiel aanpassen met nieuwe outfits, kapsels en nog veel meer. Na het winnen van gevechten verdien je namelijk ook nog een zakcentje om jouw avatar geheel naar eigen wens aan te passen. Ook kun je via My Town veranderen van Partner Pokemon, support Pokémon en kun je zelfs de outfit en Cheer skill van advisor Nia aanpassen. Daarnaast ontvang je af en toe ook gratis items. Sowieso krijg je iedere dag cadeautjes bij het gebruiken van vijf verschillende amiibo's. De amiibo's hebben voor de rest geen effect binnen de game, wel bevat de fysieke editie van de game een Dark Mewtwo amiibo-kaart. Deze kaart voegt Dark Mewtwo toe aan de game en aangezien de keuze qua Pokémon aan de lage kant is, brengt Nintendo in de toekomst hopelijk meer Pokémon amiibo-kaarten uit.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Al sinds dat ik Pokémon Stadium vol vreugde speelde op mijn Nintendo 64, wacht ik al op een geüpgrade versie van deze, destijds, unieke driedimensionale Pokémon-game. Met Pokkén Tournament zijn Nintendo en Bandai Namco hier zeker in geslaagd. Doordat de game niet het standaard turn-based battlesysteem bevat, komen de Pokémon nog meer tot leven. Wel zou ik graag meerdere speelbare Pokémon zien verschijnen door middel van amiibo-kaarten of DLC-pakketten. Omdat ik zelf meer van de strategische aanpak ben, hoop ik dat Nintendo in de toekomst ook met een vernieuwde Pokémon XD: Gale of Darkness komt, een driedimensionale rpg-game welke in 2005 is verschenen voor de Nintendo GameCube.

• Support Pokémon
  • Afwisselend battlesysteem
  • Uitgebreide tutorials