Review: Poker Simulator Pc

Stel je het volgende voor. Je hebt het helemaal voor elkaar in je leven. Een lieve vrouw, twee schatten van kinderen, en je hebt onlangs de hoofdprijs gewonnen in een loterij. Alles loopt dus op rolletjes, maar dan gaat het mis. Als je het gewonnen geld naar de bank wilt brengen, word je beroofd door twee oude dametjes, die je in een paar seconden van je complete fortuin beroven. Weg geld, weg huis, weg mooie leventje. Hoe moet je dat nou vertellen aan je vrouw en kinderen? Dat kan je toch niet maken? Er zit maar een ding op, en dat is" pokeren!

Chief Starting Hand

Poker Simulator is een poker spel met een verhaal modus. Je bent dan wel niet beroofd door twee oude vrouwtjes, maar wel door twee bandieten. Het speelt zich dan ook niet af in de hedendaagse wereld, maar meer in de tijd waarin de indianen en cowboys nog pief-paf-poef met elkaar speelden. Nadat je beroofd bent kom je een vriendelijke indiaan tegen, 'Chief Starting Hand', die je de beginselen van het pokerspel bijbrengt. Je eerste stap naar een nieuw fortuin is het winnen van een heads-on partijtje tegen deze pokeraar.

Creatieve carrière

Via zes stappen brengt de carrière modus van de game je naar de uiteindelijke 'Showdown', waar je al je verloren geld weer terug kunt verdienen door de finale van een prestigieus toernooi te winnen. Het is een leuke twist op andere poker games, die qua carrière niet veel creatiever zijn dan de evolutie van een beginnende pokeraar tot winnaar van belangrijke wedstrijden.

Back to school

Naast de ik-wil-mijn-geld-terug-vlegels modus heb je nog meer gametypen. Je kunt snel een enkele game opstarten, meedoen aan een groot toernooi of het online opnemen tegen andere pokeraars. Poker Simulator heeft ook rekening gehouden met mensen die altijd al eens poker wilden spelen, maar nooit de tijd gehad hebben om er eens goed voor te gaan zitten. Via de Poker School kun je namelijk in zeven lessen de beginselen van het pokeren leren, om daarna nog eens zeven lessen te besteden aan de geavanceerde tactieken die bij het spel komen kijken. Via tekst en plaatjes wordt prima uitgelegd hoe het spel werkt, en na je lessen kun je de opgedane kennis in de praktijk brengen in een van de gametypen.

Kaartenrobot

Tot nu toe is alles goed en wel, maar als we overgaan op het grafische gedeelte van de game begint het gejank langzaam te komen. De graphics lijken uit een game van pakweg 5 à  6 jaar geleden te komen, waar je vandaag de dag echt niet meer mee aan kunt komen zetten. Ook op het gebied van de animaties kan de game geen deuk in een pakje boter slaan. Het ziet er allemaal heel erg stroef en houterig uit. De dealer lijkt bijvoorbeeld, terwijl hij de kaarten deelt, erg op een soort van robot die is geprogrammeerd om dit klusje talloze malen per dag uit te voeren.

Tight and bad

Slechte graphics, moeizame animaties, maar gelukkig hebben we de gameplay nog! Of toch niet? Nee hoor, ook hier slaat men de plank volledig mis. In de eerste plaats zijn er geen verschillende moeilijkheidsniveaus, waardoor je steeds blijft steken op dezelfde kunstmatige intelligentie. En als die dan ook niet om over naar huis te schrijven is, zit je opgescheept met tegenstanders die zelf waarschijnlijk de Poker School niet eens doorlopen hebben. Ze gaan alleen mee met superhanden en spelen dus erg 'tight', en van bluffen hebben ze schijnbaar nog nooit gehoord. Al snel kom je erachter dat de tactiek is om gewoon elke hand wat in te zetten (al heb je zelf een 3-6 off-suit in je handen), om te kijken wat je tegenstander doet. Fold deze, dan heb je weer een pot binnen. Called deze, dan is het alleen raadzaam mee te gaan als je zelf een superhand hebt, die na de flop ook nog veel perspectief biedt. Anders is folden de beste keuze. Een ontzettend doorzichtige AI dus, en dat samen met povere graphics en animaties"

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Op het gebied van verhaal en gametypen weet Poker Simulator best wel origineel te zijn, maar helaas is het daarna alleen nog bar slecht. De graphics zijn van een jaar of vijf terug, de animaties hebben het niveau van een Jerney Kaagman en de intelligentie van de computer is te vergelijken met iemand die voor het eerst in aanraking komt met de wereld van het poker. Dus, je kunt wel een tof verhaal hebben, maar als de rest van de game juist het tegenovergestelde is, dan kom je niet heel ver.

• Origineel verhaal
  • Poker School
  • Uhm, pief-paf-poef?