Review: Pokémon Y Nintendo 3DS

Veel mensen weten dat niet, maar Pok'mon is aparte franchise binnen Nintendo. Het is daarom meer dan logisch dat deze games, met bomvol vrolijke monsters, alleen speelbaar zijn op de consoles van Nintendo.
De games komen vaak in een duo uit: Red en Blue, Silver en Gold, Black en White, en ga zo maar door. Niet zo bijzonder verder, maar toch zijn Pok'mon X en Y wel bijzondere games in deze telg, want het zijn de eerste games die volledig gemaakt zijn voor de Nintendo 3DS. Het grote verschil tussen beide games is voornamelijk de hoeveelheid Pok'mon die in de games zijn gestopt. Deze review van Pok'mon Y kan je dus eigenlijk ook zien als de review van Pok'mon X.

De basis

De basis van de game is als sinds 1996 hetzelfde gebleven. Je stapt de wereld van Pok'mon in, zonder enige ervaring en je moet jezelf zien op te werken tot de beste Pok'mon-trainer. Wanneer je je eerste stapjes in de game hebt gezet, mag je je eigen Pok'mon uitkiezen. Dit is tevens de eerste Pok'mon waarmee je op pad gaat en die je gaat trainen om zo andere Pok'mon te verslaan.
Je moet tijdens de game de Elite Four verslaan. Om dit te kunnen, zal je eerst acht gymbadges moeten verzamelen door het spel heen. Dit kun je doen door heel veel Pok'mon te verzamelen.

Het verhaal van de mega-evolutie

Je reist samen met je moeder af naar de Kalos-regio om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Je krijgt niet echt de kans om je helemaal op je gemak te voelen in Kalos, want al snel word je door de lokale Pok'mon-professor opgeroepen. Je bent 'n van de tieners die een pocketmonster mag uitkiezen. Je hebt de keuze uit een vuur-, gras- en water-Pok'mon, maar helaas zit daar geen Pikachu tussen. Je gaat met je gekozen Pok'mon op pad en verslaat de tegen het lijf aangelopen Pok'mon 'n voor 'n. De game kent voor het eerst de Mega Evolution. Je komt steeds verder in de game meer te weten hierover en wanneer je er voor het eerst mee in oog staat, dan is het toch wel even slikken.

Wat is er nieuw?

Het verhaal is niet zo bijzonder origineel. De game moet het puur hebben van de verslavende gameplay. De gameplay is eigenlijk ook niet echt origineel meer. Je laat om de beurt de Pok'mon tegen elkaar aanvallen, totdat 'n van de twee verslagen is. Door de jaren heen werden de gevechten wel iets uitgebreid. Zo kon je ineens vechten met twee Pok'mon tegelijk en nu is het ook al mogelijk om Pok'mon online met elkaar te ruilen. De gameplay wordt nu weer iets uitgebreid.

De game kent twee nieuwe gevechtssituaties. Zo zou het kunnen zijn, dat wanneer je door een bepaald gebied loopt, er ineens een horde van vijf wilde Pok'mon jou belaagd. Ze zijn niet zo sterk als jij, anders zou je geen enkele kans hebben om deze te verslaan. Het is wel leuk als je het een keer tegenkomt, maar je raakt er ook wel van geïrriteerd als het vaker voorkomt, want het kost je best wel wat tijd. Als jij een aanval hebt uitgevoerd, zullen ze alle vijf eerst jou toetakelen. Het kan zijn dat jouw Pok'mon een aanval kent waarbij die een klap uitdeelt aan alle Pok'mon die voor je staan. Dit duurt alleen wel even voordat je dat kunt.

Pok'mon X en Y kennen ook de zogenoemde Sky Battles. Je kunt op verschillende plekken in Kalos trainers tegenkomen die je niet makkelijk kunt bereiken. Je hebt daarvoor vliegende Pok'mon nodig om het tegen ze op te nemen in de lucht. Daarmee is ook meteen het belangrijkste gezegd.

Y, X en isometrisch

Hoewel de games X en Y heten, kun je in deze games nu eindelijk ook diagonaal over het scherm wandelen. Na een paar uur spelen wil je serieus niet meer terug naar de voorgaande delen waar je alleen naar boven en onder, links en rechts kunt lopen. De werelden zien er stuk realistischer uit dan in de voorgaande versies. De camera is ook niet meer isometrisch en beweegt mee om jou zo het gevoel te geven dat je in Kalos rondloopt. De game is helaas, of misschien ook weer niet, niet in 3D te spelen. Het verbaast mij daarom ook totaal niet dat de game in combinatie met de Nintendo 2DS verkocht wordt. Dat houdt niet in dat er helemaal geen 3D in de game zit. Het zit in de gevechten en tussenfilmpjes en dat komt erg goed uit de verf.

Pikachu, ik kies jou!

Je kunt in Pok'mon X en Y even een time-out nemen van het verhaal en je Pok'mon vertroetelen, het is nu eenmaal je reismaatje. Met Pok'mon-Amie kun je drie verschillende spellen doen, waar je verder niet veel bij voor moet stellen, maar het is een leuke afwisseling. Je krijgt als beloning hiervoor snoepjes, die je zelf ook nog kunt voeren aan je Pok'mon (beetje zoals met Tamagotchi). Hoe vaker je je Pok'mon een aai over zijn bol geeft, hoe eerder ze naar je zullen luisteren tijdens de gevechten. Je bent in staat om echt een band met je Pok'mon te versterken.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Je verslaat tijdens de game verschillende gymleaders, je onderzoekt de Mega Evolution en vult je catalogus aan met nieuw ontdekte en gevangen Pok'mon door middel van je Pok'dex. Daarnaast moet je ook nog afrekenen met Team Flare. Deze slechteriken zijn net als jij op zoek naar de legendarische Pok'mon en willen niet dat jij ze eerder hebt dan zij. Je kunt in de game je Pok'mon-dollars uitgeven voor nieuwe kleding die je kunt kopen in 'n van de winkeltjes die Kalos rijk is. Je Pok'mon vertroetelen alsof het je huisdier is, dat is ook nieuw en is een leuke toevoeging aan de reeks. In de review hebben we niet eens de minigames besproken. In de Super Training is het mogelijk je statistieken van je Pok'mon te verhogen. Het is een must-have voor iedereen die iets met Pok'mon heeft of heeft gehad, daarom ook mijn vijf sterren voor deze game.

• Verslavende gameplay
  • De dynamische camera
  • Je kunt alle kanten op
  • Je kunt je personages aanpassen
  • Vertroetelen van je Pok'mon
  • Pok'mon maakt vooruitgang
  • Verbeterde Super Training ...
  • Geen gebruik gemaakt van 3D-wereld
  • Aanval van vijf wilde Pok'mon tegelijk is soms wat irritant
  • ... maar de minigames zijn verder niet zo heel boeiend
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Pokémon Y

-

Nintendo 3DS