Pokémon Rumble U

• Ontwikkelaar Ambrella
  • Eerste releasedatum 15 augustus 2013
  • Platformen Nintendo Wii U
  • Gameliner score

Review: Pokémon Rumble U - Nintendo Wii U

De Pok'mon-games kennen heel veel verschillende spin-offs: Mystery Dungeon, Ranger, Trading Card Game, Puzzle, Stadium, Pinball, Rumble en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vorige week heb ik een reviewcode gekregen voor het derde Pok'mon Rumble-deel, namelijk Pok'mon Rumble U voor de Nintendo Wii U. Dit is voor mij de eerste keer dat ik met deze spin-off-serie aan de slag ben gegaan.

Speelgoed-Pok'mon

In Pok'mon Rumble U draait het niet om gewone Pok'mon, maar om speelgoedpoppetjes daarvan. Deze Toy Pok'mon zijn door een ongelukje in een rivier beland en ver van hun Toy Pok'mon Shop weggedreven. Aan jou de taak om de Toy Pok'mon weer terug te begeleiden naar hun Toy Pok'mon Shop. Echter wil niet iedereen terug naar de winkel. Dit leidt tot enorme gevechten.

Are you ready to rumble?

Voor elk gevecht moet je vier Pok'mon selecteren die je wilt gebruiken. Hiervan kan je er maar eentje besturen. De andere Pok'mon worden door andere spelers bestuurd of door de AI. Het selecteren van de Pok'mon is eigenlijk het enige strategische gedeelte van de game. Elke Pok'mon heeft namelijk verschillende typen aanvallen. Zo is een grasaanval goed tegen water-Pok'mon. Maar je weet nooit wat voor Pok'mon je in het gevecht kan verwachten zonder het een keer te hebben gespeeld. Standaard kies je dus altijd de sterkste Pok'mon uit met misschien veel verschillende soorten aanvalstypen.

Het gevecht zelf vindt plaats in een soort arena. Hier moet je het tegen soms wel honderden Pok'mon tegelijkertijd opnemen. Dit zorgt voor veel chaos, wat met meerdere spelers zeker grappig kan zijn. Echter komt het vechten neer op een beetje button bashen. Elke Pok'mon heeft 'n of twee aanvallen, dus soms kan je het nog een beetje afwisselen. Maar vaak is dit helemaal niet nodig. Wanneer je met de GamePad speelt, zal je Touch Blasts kunnen uitvoeren wanneer je genoeg Touch Points hebt verzameld. Door op het scherm te tikken kan je dan met een grote radius schade aanrichten.

Challenges

Wat in de game nog een beetje voor afwisseling zorgt, zijn de challenges. Elk level heeft een hoofddoel dat je moet voltooien. In de meeste gevallen is dit een grote Pok'mon als eindbaas verslaan. Soms moet je dit binnen een bepaalde tijd doen. Ook heb ik een paar keer challenges gehad waarbij ik een fort moest verdedigen. Als je deze doelen niet haalt, dan heb je het level niet gehaald. Daarnaast zijn optionele challenges die je kunt voltooien, zoals een super effective aanval uitvoeren of een bepaald aantal muntjes verzamelen. Wanneer je alle challenges in het level hebt voltooid, zal je een nieuwe Pok'mon krijgen waarmee je kan vechten.

Gotta befriend 'em all!

In totaal zijn er 649 (!) verschillende soorten Pok'mon die je in de game kunt verzamelen. Dit doe je door Pok'ballcapsules te verzamelen, die door sommige Pok'mon worden gedropt als je ze dood hebt gemaakt. Wanneer je deze capsules hebt verzameld, ben je bevriend met de Pok'mon en kan je ze in de volgende gevechten gebruiken. Heel af en toe zullen er ook Master Capsules verschijnen. Wanneer je deze tegen een Pok'mon gooit en hem daarna verslaat, zal er altijd een capsule met deze Pok'mon verschijnen.

Niet alle Pok'mon kunnen worden bemachtigd door de game gewoon te spelen. Nintendo zal af en toe wachtwoorden vrijgeven waarmee je nieuwe Pok'mon vrijspeelt. Ook zal het mogelijk zijn om speciale NFC-Pok'mon in de winkel aan te schaffen. Als je deze Pok'mon op je GamePad legt, verschijnen ze in je game. Het lijkt dus een beetje op Skylanders. Echter is het nog niet duidelijk of we deze NFC-Pok'mon ook in Nederland zullen gaan zien.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Pok'mon Rumble U kan best een uurtje grappig zijn met vrienden, maar daarna begint het toch echt wel eentonig te worden. Je doet niet veel meer dan een beetje button bashen. Wel vind ik de chaos die ontstaat door de vele Pok'mon op het beeld erg leuk. Ook zorgen de challenges nog voor een beetje afwisseling en zijn er genoeg Pok'mon om te verzamelen. Maar eigenlijk mis ik een beetje de strategie. Ik wil gewoon weer een echte Pok'mon-RPG zien op de consoles, zoals Pok'mon Colosseum en Pok'mon XD: Gale of Darkness. Daar zou ik echt zin in hebben!

• Pluspunten
  • Veel Pok'mon tegelijk
  • Challenges