Review: Pokémon Pearl Nintendo DS

Geplaatst: 6 november 2007 22:12
Aangepast: 12 januari 2020 00:36

Nintendo's grootste verkoopkanon heeft na de succesvolle release in Noord-Amerika en Japan z'n weg gevonden naar Europa. Dit houdt in dat we ons ook hier weer kunnen vermaken met de avonturen in de wereld van Pok'mon, of je daar nu blij mee bent of niet. Ook al is Pok'mon minder populair bij de Europeanen dan in Noord-Amerika, en vallen we in het niet bij de Japanners, zullen Pok'mon Diamond en Pearl het toch ook hier zeer ver gaan schoppen.

Ik koos jou, Pearl!

Keuzes, je leven is er vol van. Deze alweer vierde generatie van Pok'mongames maakt het je er dan ook niet makkelijker op. Al in de winkel moet je kiezen of je voor de Diamond- of Pearlversie gaat. Ik kocht ze echter allebei en ben toen met Pearl begonnen.

Al wanneer je de cartridge in je Nintendo DS klikt en de game hebt opgestart, krijg je een goed gevoel. Wanneer een flashy introotje eindigt met een silhouet van een waarschijnlijk zeer sterke Pok'mon, weet je dat het goed zit. Kies voor nieuw game en wees voorbereid op heel wat uurtjes speelplezier.

Verschillen

In principe zit er geen verschil in gameplay tussen de beide versies. De aanwezige verschillen bestaan vooral uit de verschillende Pok'mon die je in de verschillende versies zult kunnen vangen en hoe vaak deze zullen voorkomen.

Voor de rest is er niet veel veranderd aan de succesformule van de reeks. Het is weer de bedoeling dat jij erop uittrekt met je gevangen Pok'mon. Door veel te vechten met je Pok'mon moet je zo sterk worden, dat je de Pok'mon Champion wordt. Dit vechten met je Pok'mon gebeurt via het turn-based gevechtssysteem, een systeem dat jouw Pok'mon en die van de tegenstander om de beurt aan laat vallen. De Pok'mon die het snelst is mag het eerst. De Pok'mon die het eerst knock-out is, is de grote verliezer. In deze simpelheid ligt hem ook gelijk het succes van de nieuwe Pok'mongames: kun je Engels lezen, dan kun je de game spelen. Daarbij is iedereen anders, en met de 493 Pok'mon die op een paar na allemaal in de game te krijgen zullen zijn, kan iedereen dus zijn unieke team met persoonlijke favoriete samenstellen.

New and improved

Met het verhuizen van Pok'mon naar de Nintendo DS is er geen enorme verbetering in grafische kwaliteit doorgevoerd. Het ziet er allemaal wel leuk uit, maar het blijft bij een paar leuke semi-3D-effecten in de spelwereld en de Pok'mongevechten. Net iets koddiger en fleuriger, maar daar heb je het mee gehad. Ook de kwaliteit van het geluid had beter gekund. De muziekjes en geluidjes die je Pok'mon voortbrengen zijn weer als vanouds, in de zin van dat ze pakkend zijn en in je hoofd blijven hangen.

Aan de gameplay zijn wel nieuwe functies toegevoegd, naar mijn gevoel dit keer meer dan bij de andere games in de Pok'monreeks. Zo keert de dag- en nachtcyclus uit Pok'mon Gold, Silver en Crystal weer terug. Dit houdt in dat je op verschillende momenten van de dag verschillende dingen zult kunnen doen. Zo zullen sommige Pok'mon alleen 's nachts verschijnen. Daarnaast zijn er meer methoden om een Pok'mon te laten evolueren (ze in een sterkere vorm laten veranderen). Samen met een heleboel nieuwe aanvallen en items is er dus genoeg toegevoegd.

Ook van het touchscreen wordt gebruik gemaakt, al had het op een ietwat interessantere manier gekund. De Poketch, die vanaf een bepaald moment permanent op het onderste scherm van je DS staat, zal je van allerlei informatie kunnen voorzien, zowel nuttige als vrij overbodige. Denk hierbij aan een wereldkaart, een metertje om te kijken hoe aardig je Pok'mon je vinden en een roulette. In de gevechten zelf zal het touchscreen je de mogelijkheid geven de aanvallen en items aan te tikken die je wilt gebruiken.

Spelen met je vriendjes en vriendinnetjes

Met de mogelijkheden van de DS is nu ook online spelen mogelijk gemaakt. Dit kan alleen via draadloos internet. Eenmaal online kun je verschillende dingen ondernemen, zoals vechten en ruilen met trainers over de hele wereld. Ook kun je Pok'mon in marktplaatsstyle aanbieden op een wereldwijd ruilsysteem. Je zegt welke Pok'mon je aanbiedt, welke Pok'mon je ervoor terugwilt en terwijl jij lekker doorgaat met trainen kunnen mensen uit de hele wereld jouw ruil accepteren. Er zitten wel een aantal haken en ogen aan dit systeem: mensen bieden oneerlijke en onmogelijke dingen aan om te ruilen, er zijn veel gecheate Pok'mon in omloop en de informatie die je over aangeboden Pok'mon kunt opvragen is erg gebrekkig.

Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om gezellig thuis te zitten met vrienden en vriendinnen om te ruilen en vechten via de draadloze verbindingsmogelijkheid van de DS. Op deze manier kun je ruilen, vechten en items zoeken in een ondergronds gangenstelsel.

Het eindoordeel van Rene Lobbe

Al met al zal deze nieuwste game uit de Pok'monreeks weer voor een hoop uurtjes speelplezier gaan zorgen. Zelf zitten er bij mij alweer 350 uurtjes op en het ziet er niet naar uit dat ik de game snel opzij zal gaan leggen. De game verdient dit ook gewoon. Op een paar puntjes voor verbetering na, zoals grafische kwaliteit en het rammelende ruilsysteem, is dit een game die mensen lang kan boeien. Vooral voor degen die een competitief team bouwen en aan online battles mee zullen doen, is dit een perfecte Pok'mongame waarmee ze de tijd tot een nieuwe Pok'mongame door zullen komen! Ik ga nu weer spelen, ik moet ze namelijk allemaal vangen"

• Lange houdbaarheid
  • Bijna alle Pok'mon zijn te vangen
  • Veel nieuwe spelfuncties