Review: Pokémon HeartGold Version Nintendo DS

Het is al een hele tijd geleden dat ik voor het laatst een Pok'mon-game heb gespeeld. Het leek mij dus ook een goed idee om de review van Pok'mon HeartGold voor mijn rekening te nemen en die goede oude tijden weer eens te laten herleven. HeartGold, ik kies jou!

Been there, Done that

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen; Pok'mon HeartGold is zeker geen slecht spel. Het jammere is alleen wel dat dit spel niet anders dan de voorgaande edities is. Je begint op een bepaald punt in de speelwereld, moet naar een Professor, kiest een Pok'mon waarmee je de rest van de tijd doorbrengt en de rest kun je zelf wel invullen. Bovenop deze standaard verhaallijn is HeartGold ook nog eens een remake van Pok'mon Gold, welke ik ook heb gespeeld, wat maakt dat ik het hele spel van voor naar achteren al ken. Zelfs het scherm dat je helemaal aan het begin van het spel krijgt, waarbij je jouw poppetje een naam moet geven is al sinds de prehistorie hetzelfde. Allemaal een beetje jammer dus, want ik had gehoopt dat deze titel eindelijk anders zou zijn.

We all love improvements!

Met dat dit spel eigenlijk een kopie van zijn voorgangers is, is zeker niet alles gezegd. Ik vond namelijk niet alles slecht. Ik was ook zeer blij met de verbeteringen en de toevoegingen. Zo ben ik zeer te spreken over de graphics. Eindelijk kan ik na Pok'mon Gold de Johto regio in een mooi 3D-perspectief bekijken en heb ik echt het gevoel dat Nintendo zijn best heeft gedaan deze remakes beter te maken dan hun voorgangers. Naast de grafische boost zijn er ook wat extra's toegevoegd. Een nieuwe Safari Zone, de Pok'athlon en speciale plekken zoals The Ilex Forest, waar je Celebi kunt vinden. Ook heeft HeartGold een Wi-Fi functie waarmee Pok'mon geruild kunnen worden en Pok'monbattles kunnen worden gehouden, een functie die in Pok'mon Gold nog niet beschikbaar was. Verbeteringen dus waardoor deze game zeker wel de moeite waard is om te checken!

Pok'Walk-wattes?

De Pok'Walker is een klein apparaatje dat mee wordt. Vanaf je DS kun je Pok'mon overzetten naar de Pok'Walker en omgekeerd. De bedoeling is dat je met de Pok'Walker je Pok'mon buiten het spel om kunt trainen, door te lopen. Het klinkt misschien een beetje raar, maar in de Pok'Walker zit hardware die bewegingen detecteert. Zodra jij loopt zal de Pok'Walker dit merken en bij iedere beweging zal je Pok'mon een klein beetje meer ervaringspunten krijgen, wat ervoor zorgt dat je Pok'mon een level omhoog gaat. In principe kun je door middel van de Pok'Walker dus je Pok'mon buiten HeartGold om trainen door gezond te bewegen en een eindje te gaan wandelen.
Naast deze functie heeft de Pok'Walker ook tal van minigames en functies in petto. Een van die functies werkt ongeveer hetzelfde als het trainen van je Pok'mon, alleen is het in dit geval zo dat hoe meer stappen jij zet, des te meer items je zult verzamelen, zoals Potions die je weer over kunt zetten naar HeartGold.

Het eindoordeel van Haakon Stella

Ook al stond ik in het begin zeer negatief tegenover dit spel, toch blijkt Pok'mon HearGold toch redelijk vermakelijk te zijn. Het zeer mooie 3D-perspectief, de nieuwe gebieden en natuurlijk de Pok'Walker maken deze game toch nog leuk. Zeker voor mensen die veel van de voorgaande Pok'mon games hebben gespeeld en weleens in zijn voor iets nieuws. Ik blijf het jammer vinden dat Nintendo weer niet voor een nieuw concept heeft gekozen, maar is blijven steken in haar oude gewoonte. Het spel moest het echt hebben van de nieuwe functies. Gelukkig weet ik dat voor de komende Pok'mon-games, Pok'mon Black & White, Nintendo een nieuwe weg in is geslagen. Ik ben zeer benieuwd!

• Verbeterde graphics
  • Tal van nieuwe toevoegingen
  • Pok'Walker