Review: Pokémon GO Mobile

Geplaatst: 24 juli 2016 14:00

Je kunt er niet langer omheen. Er heeft zich een enorme rage ontketend rondom Pok'mon GO. Je kunt de straat niet op of je komt jong en oud tegen die op Pok'mon aan het jagen zijn. Een hype waar we momenteel nog steeds middenin zitten en het houdt vooralsnog niet op. Nintendo is erin geslaagd om zowel jong als oud de straat op te krijgen. Samen vechten, vangen en trainen we de klassieke honderdvijftig Pok'mon en dat allemaal in de palm van onze hand.

Gotta Catch 'Em All

Je hoeft je er niet voor te schamen dat je Pok'mon GO speelt, want inmiddels speelt bijna iedereen het. Pok'mon GO heeft alle ingrediënten in huis om een succes te zijn. De belangrijkste reden waarom we er allemaal zo massaal voor vallen, is de drang om te verzamelen. Denk daarbij aan de Flippo's in de zakken chips uit de jaren '90, of gewoon het simpele verzamelen van postzegels. Het is een psychologische proces wat in ons brein afspeelt waar Nintendo handig gebruik van heeft gemaakt. Naast onze verzameldrang schotelt de game ook een stukje nostalgie voor. De makers van het spel zijn niet voor niks begonnen met de eerste honderdvijftig Pok'mon. Heb je vroeger Pok'mon gevolgd (misschien zelfs de bekende Pok'mon-kaarten verzameld), dan heb je een nostalgische band. Pok'mon GO geeft je voldoening, omdat je ziet dat je verzameling groeit, dus je weet waarvoor je het doet. Een belangrijk element voor het grote succes dus.

Nog voordat de game officieel is verschenen in ons kikkerlandje, stond de teller al op 1,3 miljoen installaties in Nederland. De game was namelijk al een paar weken voor de release via de Australische servers speelbaar. De game is officieel op zondag 17 juli verschenen in ons land. Op wat enkele verstoringen na liep de lancering redelijk vlekkeloos.

Rondjes lopen tot je een ons weegt

Voor diegene die Pok'mon GO nog niet kennen, ga ik een korte synopsis geven. Pok'mon GO is een mobiele game, waarbij het draait om het verzamelen van Pok'mon en het overnemen van Gyms. Je maakt eerst je avatar. Je hebt niet heel veel keuze qua aankleedopties, maar er is net genoeg om het te personaliseren. Je krijgt je Pok'mon om mee te starten. Daarbij kun je kiezen uit Bulbasaur, Charmander en Squirtle. Als je zonder te kiezen een paar honderd meter verder loopt, komt ook ineens Pikachu tevoorschijn. Zoals we weten is deze vrolijke gele muis een elektro Pok'mon en deze delen schade uit aan vliegende Pok'mon zoals Pidgeot en Fearow. Wanneer je een keuze heb gemaakt, kan het avontuur echt beginnen. Pok'mon verschijnen op verschillende plekken willekeurig op het scherm van je telefoon. Met een simpele druk op sprite wordt je naar een battlefield getoverd en kan je ze met een Pok'ball vangen.

Als je op je scherm kijkt zie je soms ritselende bladeren. In deze gebieden zitten over het algemeen de meeste Pok'mon. Het beste is echter om de tracker te gebruiken. Je kunt de tracker rechtsonder op het scherm vinden. Als je daar op klikt verschijnt er een scherm met in de buurt te vangen Pok'mon en heeft in totaal plek voor negen Pok'mon. De stapjes onder de Pok'mon is de afstand van de Pok'mon. Ieder voetstapje staat voor ongeveer 250 meter, maar heel precies is het echter niet.

Door op de Pok'mon te klikken in het Nearby-scherm kun je naar die ene specifieke Pok'mon op zoek. Als je in de goede richting zoekt, verschijnen er kringen in beeld rondom het schermpje. Naarmate je dichterbij komt, neemt het aantal voetstapjes af. Als de voetstapjes zijn verdwenen, kan de Pok'mon ineens op je scherm verschijnen. Het gebeurd helaas nog regelmatig dat je een Pok'mon hebt gevonden en dat de App vastloopt, hierdoor loop weleens een zeldzame Pok'mon mis. Voor een game die nog zo kort uit is en al zo onwijs populair is, kijk ik daar niet heel gek van op, maar frustrerend blijft het wel.

Afreizen naar verre oorden

De Pok'mon zitten overal. Wel verstoppen bepaalde Pok'mon zich in bepaalde omgevingen. Zo heb je de vuurachtige Pok'mon die voornamelijk in zandrijke omgevingen verstopt zitten. In de bossen vind je weer de plantachtige Pok'mon en aan het water vind je vooral de water types. Het vangen van Pok'mon is een aanslag op je batterij. Het is dan ook een tip om je scherm te dimmen als je op zoek gaat. Je kunt ook settings aanpassen waardoor de telefoon in je broekzak gaat trillen als je een Pok'mon tegenkomt. Zo hoef je niet constant op het scherm te kijken en krijg je toch de kans om de Pok'mon te vangen.

Voor iedere Pok'mon die je vangt, krijg je honderd XP, maar bij iedere nieuwe Pok'mon die je vangt, ontvang je nog eens vijfhonderd XP extra. Daarbij kan je de Pok'balls ook op een speciale manier gooien waardoor je nog eens vijftig XP als bonus krijgt. De emotie van de Pok'mon kunnen je grijpkans bevorderen. Als ze blij kijken is de kans groter dat je ze vangt en anders kun je ze helpen met behulp van Razz Barries en betere Pok'balls.

Het Trainer level stijgt continu. Als je op level vijf bent aangekomen, kies je ook voor de kleur. Deze kleur heeft alles te maken met de Gyms waar je tegen gaat vechten. Bezoek je een Gym van jouw eigen kleur, dan kan je jezelf aansluiten bij de groep en het opnemen tegen de andere kleuren (team rood, blauw en geel). Zelf zit ik bij team geel. Hoe hoger je level, hoe sterker de Pok'mon zijn die je tegenkomt. Naast Gyms kom je ook verschillende Pok'Stops tegen op de kaart. In het begin vind je daar alleen maar Pok'balls en eieren, maar naarmate je stijgt in level krijg je meerdere voorwerpen. Aan voorwerpen geen gebrek, want deze Pok'Stops kan je vaker dan eens bezoeken.

Geld verkwanselen is optioneel

Je kunt ook voorwerpen met echt geld kopen (dit is dan ook het verdienmodel van Pok'mon GO). Je wordt gelukkig nauwelijks verplicht om voorwerpen uit de webshop te kopen. Veel van deze voorwerpen vind je namelijk tijdens je zoektocht. Als je echter door je Pok'balls heen bent en net op die ultra zeldzame Pok'mon stuit, dan kun je voor 99 eurocent al een aantal Pok'balls aanschaffen. Het spel geeft je alle vrijheid om daarin zelf een beslissing te nemen. Verder stimuleert de game je om de straat op te gaan. De eieren die je ontvangt bij de Pok'Stops kunnen je namelijk zeldzame Pok'mon opleveren. Je stopt ze in een soort broedmachine en vervolgens moet je het aantal kilometers afleggen die onder de eieren staan weergegeven. Na een aantal kilometer (2, 5 en 10 kilometer) komt het ei uit en wordt het wachten beloond met mogelijk een zeldzame Pok'mon die je nog niet hebt. Hoe meer kilometers je moet afleggen, hoe zeldzamer de Pok'mon is die in het ei zit. Zelfs het level van de trainer heeft invloed op de inhoud van het ei. Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee. Dat is het hele verrassingselement van de eieren. Je krijgt deze eieren gratis bij het bezoeken van een van de verschillende Pok'Stops.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ik ben ongetwijfeld een heleboel vergeten te vertellen, maar mocht je Pok'mon leuk vinden en ben je ook van het verzamelen, dan moet je de game zeker eens uitproberen. De game vreet wel enorm veel van je batterij, een powerbank is dan ook geen overbodige luxe. De game heeft veel potentie. Er zijn al commerciële partijen (Albert Heijn en McDonald's) die op deze hype zijn ingesprongen. Het biedt heel wat perspectief en de game is nog altijd in ontwikkeling. Er komen nog enkele updates aan, zoals het ruilen van Pok'mon met je vriend of vriendin. Je kunt voorlopig de eerste honderdvijftig Pok'mon vangen, maar ik zie ook nog wel de volledige 721 verschijnen. Juist, we zijn voorlopig nog wel even zoet met Pok'mon. Nintendo heeft wederom bewezen dat ze koning zijn in het maken van games voor jong en oud.

• Verzamelen van Pok'mon
  • Verslavend
  • Loopt vaak vast
  • Slurpt je batterij leeg
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Pokémon GO

Pokémon

Mobile