PlayStation All-Stars: Battle Royale

• Ontwikkelaar SuperBot Entertainment
  • Eerste releasedatum 21 november 2012
  • Platformen PlayStation 3, PlayStation Vita
  • Gameliner score

Review: PlayStation All-Stars: Battle Royale - PlayStation 3

PlayStation All-Stars: Battle Royale wordt door veel mensen gezien als ordinaire kloon van Super Smash Brothers van Sony ontbreken aan creativiteit en nog meer van dat soort verwijtingen worden gemaakt richting Sony. Nu zat ik me te bedenken, Sony heeft natuurlijk best wat typische personages, waarvan ik er best wel wat op hun gezichtje zou willen slaan. Waarom eigenlijk ook niet? Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

Super Smash: Battle Royale

De game lijkt aan de oppervlakte dus best veel op Super Smash Brothers. Voor diegenen die de game nog nooit hebben gespeeld. In Super Smash Brother, maar ook dus in PlayStation All-Stars: Battle Royale, staan vier personages uit de renstallen van de uitgever op het scherm die elkaar een knal voor de smoel willen verkopen. De levels waar de gevechten plaatsvinden zijn gebaseerd op levels uit de games waarvan ook de personages vertegenwoordigd zijn. Het grote verschil is alleen dat de levels uit Battle Royale niet van én game zijn, maar een mix kent van verschillende PlayStation-games. In het level van God of War, zal je op de achtergrond een koor van Patapons treffen. De manier waarop je je punten scoort in Battle Royale verschilt ook van Super Smash Brothers.

Superkrachten sparen door te knokken

In PlayStation All-Stars: Battle Royale hoef je elkaar niet van de platforms te slaan, of leven van elkaar weg te snoepen. In de game moet je door zoveel mogelijk op je tegenstander in te hakken naar een hogere level zien te komen, waarna je een level omhoog gaat. Je kunt jezelf opladen tot level 3. De drie levels hebben allemaal een soort van super aanval, waarmee je je tegenstander echt van het veld kunt slaan. Het is duidelijk dat je met level 3 meer schade kunt aanrichten dan met een level 1-aanval. Het klinkt ietwat aan de saaie kant, maar je kunt er wel hele leuke strategische aanvallen mee uitvoeren. Je hebt zelf de keus om de super aanval uit te voeren, of niet. Soms heb je geen personages in je omgeving om daar eens op los te slaan, dus dan kun je beter je krachten bewaren voor een beter moment.

Elk personage heeft andere aanvallen

Elk personage heeft een andere aanval. Nu is het niet zo dat je enorm veel kennis in huis moet hebben om deze fighter te spelen. De aanvallen zijn redelijk eenvoudig, maar toch verschillend van elkaar. De ontwikkelaar verdient een groot compliment, omdat ze erin zijn geslaagd om de personages bij hun oorsprong te houden. Niet alleen door hoe ze eruit zien, maar ook de manier waarop ze zich voortbewegen op het scherm en de aanvallen die ze uitvoeren.

Bijna een blik vol PlayStation-personages

De meeste personages van grote series uit de renstallen van PlayStation zijn wel vertegenwoordigd in de game. Toch vind ik het aanbod wat minimaal. Kratos uit God of War zit er bijvoorbeeld wel in en ook kun je met Dante uit Devil May Cry aan de slag, maar mist bijvoorbeeld het groene kereltje uit Abe's Oddyssee of Crash Bandicoot. Die personages hadden er gewoon in moeten zitten om de jonge, maar ook de wat oudere gamers, een plezier te doen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

PlayStation All-Stars: Battle Royale is echt een leuke game, zonder twijfel. De game voelt toch ietwat karig aan, al weet ik niet hoe dit komt. De menu's zijn een beetje matig en ik mis toch wel de oudere PlayStation-personages, zoals een Crash Bandicoot. De personages die er in zitten zijn meer dan goed uitgewerkt. Ik denk dat ik alleen iets te lang Super Smash Brother heb gespeeld, want ik moest wel wennen aan het hele level-systeem. Eenmaal een uurtje of wat bezig had ik ook die onder controle.

• Pluspunten
  • Personages goed uitgewerkt
  • Veel content vrij te spelen
  • Levels sfeervol en leuk uitgewerkt
  • Level-systeem is goed alternatief
  • Minpunten
  • Mist nostalgische PlayStation-personages
  • Geen verhaal en weinig achtergrondinformatie
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.