Review: Planet Zoo Pc

Geplaatst: 14 november 2019 10:00

Sinds de aankondiging van Planet Zoo in april dit jaar keek ik onwijs uit naar deze game. Planet Zoo is het best te omschrijven als een ultieme combinatie tussen Planet Coaster en Jurassic World Evolution. Ben je een liefhebber van managementgames en ben je bovendien ook nog eens gek op dieren, dan kom je met deze game absoluut aan je trekken. Op een enkele uitbreiding na is er al heel lang geen leuke dierentuin builder uitgebracht, dus kunnen we nu eindelijk weer aan de slag. En ik kan je vast verklappen dat Planet Zoo het wachten waard is geweest.

De Big Five

De kracht van Planet Zoo zit hem naast de steengoede engine ook in de liefde voor detail bij de ontwikkelaars van Frontier. Ze hebben meer dan vijftig dieren toegevoegd aan de game om in je dierentuin te kunnen plaatsen. Ze hebben echt aan alle details gedacht, zoals in welke omgevingen ze het beste leven (denk hierbij aan temperatuur, welke planten ze fijn vinden of juist niet). Ik ben zo even geen dier tegengekomen die ik miste. Naast de Big Five (leeuw, luipaard, olifant, neushoorn en de buffel) zijn alle bekende dieren aanwezig. Verder kunnen we de panda, grizzly beer, giraf en nijlpaard in hun natuurgetrouwe habitat aanschouwen. Je moet namelijk hun verblijf zo goed mogelijk op hun natuurlijke leefomgeving laten lijken.

De dieren zien er heel goed uit evenals de animaties. Nu is dat vandaag de dag niet zo heel bijzonder meer, maar toch moest het even gezegd worden. Tenslotte wil het oog ook wat. Heb je Jurassic World Evolution gespeeld, dan weet je wat de ontwikkelaar in huis heeft als het aankomt op animaties. Via een online handelsmarkt kun je dieren kopen of verkopen aan andere spelers. Je krijgt ook reputatiepunten als je goed met je dieren omgaat. Je krijgt bijvoorbeeld punten als je dieren in hun laatste fase van hun leven uitzet in de natuur. Met deze punten kun je ook weer andere dieren kopen, maar voor geld is bijna alles te koop. Je moet er dan soms wel heel veel pegels voor neerleggen.

Habitats

Als je weleens Planet Coaster hebtgespeeld dan weet je als geen ander hoeveel creatieve vrijheid je hebt in deze game. Dit is wederom in Planet Zoo aan de orde. Hier was ik in eerste instantie wel bang voor, aangezien Jurassic World in dat opzicht best tegenviel. Wat heel goed werkte in Jurassic World is het maken van het verblijf en dan met name het plaatsen van de muren van je habitat. Dit gaat enorm lekker. Je selecteer de omgeving, je kunt aangeven (middels de ZooPedia) hoe hoog de muren moeten zijn voor het dier dat je wilt plaatsen en hoe bestendig deze moeten zijn (sommige dieren kunnen namelijk klimmen) en met slechts één druk op de knop heb je een glazen, stenen of metalen hekwerk geplaatst rondom je habitat.

Als je een glazen omheining plaatst en je doet er water in, dan hebben bezoekers zicht onder water. Dit geeft een heel tof gezicht als je bijvoorbeeld een habitat vol met nijlpaarden hebt. Vergeet alleen niet een waterzuiveringssysteem te koppelen aan het verblijf, want het vieze water kan vervelende ziektes met zich meebrengen en binnen de kortste keren zijn al je dieren gesneuveld. En da trekt natuurlijk niet zoveel bezoekers.

Aapjes kijken

Planet Zoo is enorm uitgebreid, maar dat heeft zo ook zijn nadelen. Je haalt heel veel plezier uit de game, omdat het managen van een dierentuin natuurlijk van iedereen een droom is (toch?). Aan de andere kant moet je met zoveel dingen rekening houden, dat het soms niet meer leuk is. Het is lastig om dit allemaal te moeten omvatten in een review. Je bent naast het aannemen van personeel en het opleiden daarvan ook nieuwe mogelijkheden aan het onderzoeken voor je dieren. Terwijl je aan al die dingen denkt, vergeet je een marketingcampagne te starten en de toegangstickets te verhogen. Het leven gaat in het dierentuin ook gewoon door. Dus als je heerlijk aan het bouwen bent, huppelen er binnen de kortste keren een kudde wrattenzwijnen door het verblijf of terroriseren een aantal actievoerders het park, omdat je net even te laat bent met het voeden van de Afrikaanse wilde honden.

Hoewel de game enorm is en ik er alle vertrouwen in heb dat Frontier deze game nog lang na de release blijft ondersteunen met gratis, maar ook betaalde content, ontbreekt er hier en daar nog wel wat in de game. Het is misschien een beetje mierenneuken, maar ik mis bijvoorbeeld variaties in de informatieborden bij de dieren. Je hebt één standaard informatiebord en daar houdt het mee op. Je kunt ook niet je eigen afbeeldingen (wat wel kan in Planet Coaster) toevoegen aan de informatieborden in de game. Het padensysteem blijft net als die in Planet Coaster slecht.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game ziet er supergoed en kleurrijk uit. Het managen van een dierentuin is leuk en tegelijkertijd ook echt uitdagend. Wanneer je lekker bezig bent met het onderzoeken van je giraffen, dan is de Amerikaanse bizon alweer zwanger. Het gaat vrij snel allemaal en als je niet oplet, lopen jouw verzorgers hun benen onder het lijf vandaan, met alle gevolgen van dien. De dierentuin raakt in een impasse en je jaagt je dierentuin zoo (:P) de financiële afgrond in. Ben je dat helemaal zat, kun je altijd een dierentuin maken in de sandbox-modus, waarbij je alle financiële beperkingen kunt uitzetten. Wat een rust geeft dat.

• Dieren zien er fantastisch uit
  • Hoeveelheid content
  • Hoeveelheid dieren
  • Verschillende modi
  • Leert veel van de ZooPedia
  • Het padensysteem is dramatisch
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Planet Zoo

-

Frontier