Review: PixARK Nintendo Switch

Geplaatst: 2 juni 2019 18:00

Als je je altijd al had afgevraagd hoe Minecraft zou zijn met dinosauriërs erin of hoe ARK: Survival Evolved zou zijn als het was opgebouwd uit vrolijk gekleurde voxels, dan is PixARK het antwoord op beide vragen. De spin-off van de bekende survivalgame ARK laat je overleven in een woeste wereld vol gevaarlijke dino's, maar geeft je tegelijkertijd de mogelijkheid om van alles te bouwen wat je maar wilt zoals in Minecraft. Klinkt als een hele goede combinatie, toch?

Prehistorie in pixels

PixARK pakt de gameplay van ARK: Survival Evolved en dompelt het onder in een Minecraft-sausje. Je wordt in een procedureel gegenereerde wereld gedropt en moet daar zien te overleven. Net zoals in ARK en net zoals in de Survival-modus van Minecraft doe je dit door een basis te bouwen, eten te verzamelen en betere wapens en uitrusting te creëren. Alles wat je in de wereld tegenkomt, kun je uiteindelijk gebruiken. Zo kun je de bouwblokken zoals zand en steen delven om mee te bouwen, maar je kunt ook bomen omhakken om het hout te gebruiken voor het maken van muren of een speer. Met alleen al het verzamelen van grondstoffen om deze vervolgens te verwerken tot bouwmateriaal of gereedschap ben je heel wat uurtjes zoet. De wereld is namelijk ontzettend groot en overal valt weer iets anders te vinden dat je kunt gebruiken.

In de grote wereld van PixARK wonen ook enkele tientallen verschillende soorten dinosauriërs. Sommige van deze dino's zijn enorm agressief en vallen je meteen aan wanneer ze je zien, maar andere zijn juist weer heel passief. Al deze dino's zijn op een bepaalde manier te temmen. Passieve herbivoren tem je bijvoorbeeld door ze bessen te voeren, maar de gevaarlijkere dino's moet je bijvoorbeeld eerst uitschakelen en vervolgens een lapje vlees voorschotelen. Wanneer je echter eenmaal zo'n dino getemd hebt, dan kun je deze onder andere gebruiken om op te rijden met een zadel of je neemt er een aantal met je mee op avontuur als persoonlijke bodyguard.

Help, hoe maak ik een speer?

In PixARK staat het overleven centraal en alles wat je in de game doet, heeft dat uiteindelijk ook als doel. De game heeft verder geen verhaal, questline of einddoel, dus je bent vrij om het aan te pakken op de manier zoals jij het wilt. Het overleven in de wereld vergt echter wel wat voorbereiding. De wereld is namelijk opgebouwd uit verschillende zones, die elk hun eigen klimaat hebben. Dit zorgt ervoor dat elke zone zijn eigen grondstoffen heeft die je er kunt vinden en elke zone bewoond wordt door specifieke dino's. Wanneer je bijvoorbeeld de woestijnzone in wilt gaan, dan dien je eerst voorzien te zijn van de juiste kleding om ervoor te zorgen dat je niet doodgaat door de hitte. De verschillende zones verschillen ook van elkaar in de mate van gevaarlijke wezens die je er tegen kunt komen. Helaas zorgt het willekeurig procedureel genereren van de wereld ervoor dat het dus zomaar kan zijn dat de beginzone waar je gedropt wordt, precies naast een van de meest gevaarlijke zones ligt.

Wanneer je naar een nieuwe zone toe wilt gaan, dan is het dus wel belangrijk dat je goed voorbereid bent. Dit doe je door de juiste uitrusting te maken en mee te nemen. Je moet echter wel eerst leren hoe je deze uitrusting en gereedschappen moet maken. Dit doe je door je personage te levelen. Dit gebeurt op twee verschillende manieren. Enerzijds krijg je passieve Exp, die je gewoon verdient door in de game te zitten. Anderzijds krijg je Exp voor het doen van dingen, zoals het verzamelen van grondstoffen of het doden van een dinosaurus. Het passief verkrijgen van Exp zorgt ervoor dat het overleven in PixARK een stuk relaxter gaat dan in ARK zelf. Je kunt het namelijk gewoon rustig aan doen en een lange tijd in de beginzone blijven. Wanneer je genoeg Exp verzameld hebt, ga je een level omhoog en kun je je personage upgraden en nieuwe recepten vrijspelen. Gaandeweg worden deze recepten steeds complexer, tot aan het bouwen van machines en magische voorwerpen aan toe.

Survivors pesten

PixARK is op zichzelf een redelijk vermakelijke game, maar nog veel vermakelijker samen met anderen. Daarom heb je, naast een singleplayermodus ook de mogelijkheid om online of lokaal samen met anderen te spelen. Je kunt er dan voor kiezen om samen te werken en samen een stam te beginnen. Hierdoor kun je grondstoffen en gebouwen delen en kun je samenwerken om de grootste dino's neer te halen. Het overleven wordt zo wel een stuk gemakkelijker. Je kunt er echter ook voor kiezen om niet samen te werken met andere spelers, maar hen juist tegen te werken. Wanneer de server waar je op speelt dit toestaat, kun je andere spelers aanvallen en doden voor hun spullen of hun basis binnenvallen om te stelen wat ze hebben verzameld.

Ben je echter niet zo van het samen spelen, kun je nog altijd in je eentje de singleplayermodus spelen. Daarnaast is er ook een creatieve modus. Hierbij is het mogelijk om naar hartenlust te bouwen en te verkennen zonder consequenties. Je kunt namelijk alle verschillende gereedschappen en voorwerpen in de wereld plaatsen om je creativiteit de vrije loop te laten. Het bouwen van dingen is echter wel wat complexer en lastiger dan in een game als Minecraft. Verwacht dus niet om in een uurtje een enorm en prachtig bouwwerk neer te zetten.

Pixelperfect?

PixARK is een game die voor jong en oud vermakelijk kan zijn. Ik moet hier echter wel bij vermelden dat de Nintendo Switch misschien niet het beste platform is om de game op te spelen. De game leent zich uitstekend voor het spelen in de handheld-modus, maar is wellicht toch wat te zwaar voor de Switch, die in vergelijking met de andere consoles en al helemaal met een gaming pc, toch wat minder sterke hardware heeft. De game was op sommige momenten zelfs zo zwaar dat mijn Switch gloeiend heet werd en de interne ventilatoren zo hard aan het draaien waren dat ik af en toe echt dacht dat hij op zou stijgen. Gelukkig deed het dat niet, maar stel je eens voor. Tijdens het spelen merkte ik soms ook dat de resolutie en framerate niet constant blijven, waardoor de game er af en toe wat wazig uitziet. In de eerste persoon zie je dit niet heel goed, maar wanneer je overgaat op de derdepersoonscamera, zie je dit wel heel duidelijk. Dit is natuurlijk ontzettend zonde, daar de stijl van de game ontzettend aandoenlijk is en voor deze game ontzettend goed werkt.

Ook qua gameplay en besturing valt er hier en daar nog wat te sleutelen. Door de menu's navigeren is namelijk een hele klus. De game is vorig jaar oorspronkelijk voor het eerst uitgekomen op de pc en je kunt heel goed zien dat het menu gemaakt is om doorheen te navigeren met je muis. Het door het menu navigeren met een controller gaat wat lastiger daar het menu flink groot en uitgebreid is. De laadtijden zijn daarnaast vrij lang, vooral wanneer je de game opstart of je Switch uit de slaapstand haalt. Ook gaat het lopen in de wereld niet altijd even lekker. Om de een of andere reden lijkt het erop alsof je personage niet schuin kan lopen, waardoor je een heel stuk langzamer gaat wanneer je je pookje schuin houdt om je in die richting te bewegen. Vooral frustrerend wanneer je weg aan het rennen bent van een bloeddorstige dinosaurus. Wanneer je hier echter aan gewend bent geraakt, kun je alsnog uren speelplezier beleven aan PixARK.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

De combinatie tussen de survival-gameplay van ARK: Survival Evolved en het bouwen met voxels van Minecraft is een combinatie die heel goed kan werken. PixARK doet deze combinatie verder dan ook zeer prima, maar er had wel meer in kunnen zitten. De game heeft geen questline of einddoel, waardoor het overleven in de wereld (lees: niet steeds weer doodgaan) het enige is wat je kunt doen in de survival-modus. Wanneer je samen met vrienden of andere mensen online speelt, wordt de game wel gelijk een stuk leuker en ik raad je dan ook aan om een leuke server op te zoeken en daar te spelen met anderen. PixARK is door zijn vrolijke visuele stijl en iets meer vergevende gameplay wat meer geschikt voor een breder publiek dan ARK: Survival Evolved is, maar ik raad je dan wel aan om de game op een degelijke gaming pc te spelen voor de beste ervaring.

• Vrolijke visuele stijl
  • Multiplayermogelijkheden
  • Bouwen met voxels