Review: Pillars of Eternity Pc

Aangepast: 17 maart 2024 19:24

Een paar jaar geleden was er een echte gold rush op Kickstarter. Veel oude rotten in het vak haalden oude vergeten genres uit het stof en boden deze aan. De gamers bleken deze oude genres zeer te kunnen waarderen en vele mljoenen werden opgehaald. Zo kwamen Wasteland 2 (old-school RPG), Leasure Suit Larry en Broken Age (old-school adventuregames) via Kickstarter ten tonele. Toen Obsidian Entertainment (Fallout: New Vegas, South Park: The Stick of Truth) Project Enternity aankondigde op Kickstarter, waarbij het een game beloofde die zich kon evenaren met andere cRPG's als Baldur's Gate en Icewind Dale, trokken de gamers (inclusief ondergetekende) massaal de creditcard tevoorschijn. Obsidian Entertainment was immers opgebouwd uit oudgedienden van het legendarische Black Isle Studios, een toenmalige ontwikkelstudio van Interplay. Meer dan 4 miljoen dollar (!) haalde het op. Na lang wachten is daar eindelijk het product van het harde werk: Pillars of Eternity! Nu eens kijken of ze die belofte waar kunnen maken

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity, ontwikkeld door Obsidian Entertainment en uitgegeven door Paradox Interactive, is een old-school RPG. Dat betekent vooral dat het bijna niks te maken heeft met wat tegenwoordig als RPG wordt verkocht. Actie is vooral tactisch, met de camera lekker isometrisch (schuin van boven) op de actie gericht. De game draait daardoor vooral om keuzes: in dialogen, in de bouw en uitrusting van je characters, zelf met betrekking tot de samenstelling van je party. Maar waar het vooral om draait, is het verhaal. Dit alles, gecombineerd met prachtige omgevingen en vooral veel diepgang, is de klassieke RPG.

In den beginne ...

Pillars of Enternity speelt zich af in de fantasywereld van Eoras: een rijke wereld vol mysterie, oude goden en magie. In deze wereld begint het verhaal. Hier krijg je voordat je al begonnen bent al je eerste keuze: wat ga je spelen? Je kunt kiezen uit verschillende rassen, waaronder natuurlijk dwergen, elven en mensen, elk met hun eigen voor- en nadelen. Daarna kies je je klasse. De keuze is hier ook weer reuze, met wel elf (!) verschillende klasses om uit te kiezen. Van krijger tot tovenaar, van paladijn tot druïde, elke klasse heeft ook hier weer eigen sterke en zwakke punten. Hierna kun je nog je uiterlijk instellen en de achtergrond van je character kiezen. Dit laatste heeft ook weer invloed op welke keuzes je later in het verhaal kunt maken. Als je bijvoorbeeld een aristocraat speelt, krijg je extra dialoogopties in gesprekken met edelen, welke characters van andere afkomst niet zouden hebben. Nadat je je eerste keuzes hebt gemaakt, mag je aan de slag in het verhaal

VERHAAL

Ja, dat waren allemaal hoofdletters. Het verhaal zit namelijk ontzettend goed in elkaar, zoals je alleen al in de proloog ziet. Je begint het verhaal als je onderweg bent naar het plaatsje Gilded Vale, een kolonie in de provincie Dyrwood. Er is daar een stuk land aan je beloofd als je je daar komt vestigen, en met een karavaan vol gelijkgezinden ben je aan de reis begonnen. Echter is het lot tegen je gekeerd. Door onvoorziene omstandigheden moet de karavaan halt houden in een onherbergzaam gebied. Hier worden jullie al snel door inboorlingen aangevallen en de meeste van je reisgenoten overleven het niet. Als je eindelijk weet te ontsnappen, word je overvallen door een magische storm, welke je verward achterlaat. Je hebt er een vaardigheid bij: het vermogen om met zielen van zowel de levenden als de doden te praten. Je bent een Watcher geworden.

AVONTUUR

Ja, ook hier alleen hoofdletters. Deze game staat echt bol van de quests, opdrachten en personages. Naast het hoofdverhaal zijn er ontzettend veel sidequests en extra opdrachten om uit te voeren. De sidequests hebben vooral effect op de reputatie die je in dat specifieke gebied opbouwt (en dus ook weer voordelen en extra's oplevert), terwijl het hoofdverhaal op de achtergrond doorloopt. Je hebt hierin volledig de keuze hoe en wanneer je de quests oplost. Honderden verschillende Npc's (non-player characters) bevolken de wereld en maken deze rijk en levend. Dit geldt ook voor de verschillende tegenstanders. Van wolven tot draken, van kleine kevers tot reuzen, je kunt het allemaal tegenkomen. Om deze quests en tegenstanders het hoofd te kunnen bieden, moet je echter wel goed uitgerust zijn. Gelukkig hoef je het niet alleen op te lossen.

Party time!

Je hebt in Pillars of Eternity gelukkig genoeg hulpmiddelen tot je beschikking. Je hebt natuurlijk je uitrusting en vaardigheden, welke je compleet kunt pimpen. Een scheepslading aan magische en speciale wapens, pantsers en voorwerpen zal je tegenkomen op je reizen door Eoras. Hiernaast kun je tot vijf extra compagnons meenemen op je reizen. Hierbij kun je je party langzaam maar zeker uitbouwen tot een goed geoliede machine waarmee je de meeste tegenstanders te lijf kunt gaan. Hiernaast is er nog je stronghold: een kasteel dat je in het verhaal kunt bemachtigen. Dit kun je helemaal uitbouwen en hier krijg je nog een extra lading verhalen en mogelijkheden erbij. Naast een inkomen is dit de plek waar je reisgenoten kunt stallen, je extra opdrachten krijgt en je zaken moet regelen die een echte kasteelheer ook moet doen. Je kunt je kasteel steeds verder uitbouwen, waarbij het van een ruïne naar een formidabel paleis kan worden opgebouwd.

Knokken!

Geen klassieke RPG kan zonder: gevechten. Deze lopen via een real-time, turn-based systeem, waarbij je op elk moment de actie kunt pauzeren (zoals in bijvoorbeeld Dragon Age: Origins en Baldur's Gate). Tijdens het gevecht kun je doelen aanwijzen en spreuken laten gooien, vaardigheden activeren en je hitpoints in de gaten houden. Houd er wel rekening mee dat critical hits je leven erg zuur kunnen maken, dus maak vaak saves aan! Iets wat deze game erg goed doet, is hoe ze omgaan met gesneuvelde characters. Als je een gevecht overleeft, maar een van je characters is gesneuveld, dan staan deze met de nodige blauwe plekken weer op nadat de gevechten zijn afgerond. Dit is echter geen reden om niet voorzichtig te zijn: je zult gegarandeerd tegenstanders tegenkomen die je op dat moment gewoon nog niet aankan. Daar kom je vaak te laat achter, dus sla vaak je spel op!

Prachtige plaatjes

Pillars of Eternity is een genot voor oor en oog. De muziek in de game is van uitmuntende kwaliteit en verrijkt de sfeer met een soundtrack waardig aan een Hollywoodfilm. Daarnaast is een flink deel van de vele oerdegelijke dialogen gesproken met uitmuntende voice-acting. Grafisch is de game echt prachtig. Uitgebreide achtergronden zijn als ware kunstwerken opgetrokken en voorzien van vele details. Deze zijn in 2D opgetrokken, waarop de modellen van de figuren in 3D er naadloos op rondlopen. De kracht van de Unity-engine is hier door Obsisian Entertaiment op losgelaten en zet een nieuwe benchmark voor dit genre.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Pillars of Enternity legt de lat voor klassieke RPG's op een heel hoog niveau. Alles aan deze game ademt liefde voor het genre. De rijke wereld en de ongekend vrije keuze die de speler krijgt in het spelen van de game, gecombineerd met oerdegelijke actie, prachtige graphics en geweldige muziek, maken van deze game een instant klassieker. Deze game laat zien wat een RPG hoort te zijn: een spel met een goed verhaal en vrijheid om dit verhaal op je eigen manier tot een einde te laten brengen. Een verhaal voor intriges, avontuur en magie, waardig aan de grote RPG's van weleer. Pillars of Eternity is een echte must-have voor iedereen die zich RPG-fan wilt noemen!

• Sfeervolle wereld
  • Eigen keuzes
  • Oerdegelijk verhaal