Review: Phoenix Wright: Ace Attorney - Dual Destinies Nintendo 3DS

"OBJECTION" is wel het laatste woord wat uit mijn mond kwam toen ik zag dat er weer een nieuwe Ace Attorney-game zou verschijnen. Het is al veel te lang geleden sinds wij niet-Japanssprekende en -lezende mensen er eentje hebben kunnen spelen. Zowel de laatste Ace Attorney Investigations 2 en spin-off met Professor Layton zijn nog altijd niet vertaald en het is ook maar de vraag of Capcom hier ooit nog plannen voor maakt, al heeft men wel bij de laatste beloofd dat deze in 2014 zal uitkomen. Nu is er dan de vijfde Ace Attorney-game lekker wel in het Engels te spelen!

Hold it!

Voor mensen die niet bekend zijn met de Ace Attorney-gamereeks lijkt het wellicht in eerste instantie allemaal niet zo boeiend. Een game waarin je de advocaat uithangt, nou liever niet. Dit dacht ik zelf eerst ook, totdat ik toch eens besloot de serie een kans te geven, in een tijd dat enkel deeltje 1 uit was en verder geen kont op de DS uitkwam. Na een paar zeer verslavende weken waarbij mijn DS vaker aan stond dan de tv, moest ik toch toegeven dat advocaat zijn in de fantasiewereld van een Japanse programmeur wel erg tof is. De games zijn een soort van point-and-click-spellen met een dikke hoeveelheid tekst welke gebrald wordt uit een plethora van nogal quirky te noemen characters. Je moet in de rechtszaak gaten schieten (figuurlijk, beste GTA- en Call Of Duty-gamertjes) in de "testimonies" van getuigen alsmede op de juiste momenten met tevens het juiste bewijsmateriaal op de proppen komen. Buiten de rechtszaaksessies om is het de detective uithangen met bewijsmateriaal zoeken en mensen ondervragen.

Lawyer3D!

Vanaf deel 4 van Ace Attorney is er veel veranderd. Het meeste is nog steeds melig en grappig, maar er wordt dieper in gegaan op wat iemand schuldig maakt, en alles wordt qua moreel minder zwart-wit, waardoor je zelf tijdens een rechtszaak ook wel eens achter je oren krabt en denkt: verrek, wie is nu echt schuldig, en in hoeverre kon diegene er wat aan doen? Echte epische Anime-schurken blijven er gelukkig natuurlijk ook inzitten, maak je geen zorgen. Het verhaal bij Phoenix Wright: Ace Attorney - Dual Destinies gaat mooi verder waar deel 4 eindigde, en het toffe is dat je nu zowel met Phoenix Wright (advocaatheld van deel 1 t/m 3) als met Apollo (advocaatheld van deel 4) rechtszaken door schreeuw ... eh beargumenteerd. De zaken zijn ook bij dit deel weer erg afwisselend, en ze zijn weer zo spannend dat je vaak tot in de vroege uurtjes aan je 3DS-schermpje zit gekluisterd. De 3D-functie uitzetten bij dit soort lange sessies is trouwens wel een aanrader.

Phoenix Wright: Ace Attorney - Dual Destinies is wederom een topper. Vette, spannende rechtszaken vol met vette plottwists en die je zelfs doen nadenken over hoe naar soms dingen lopen met onschuldig zijn en beschuldigd worden. Deze vijfde in de reeks heeft een aantal nieuwe elementen: je kunt nu ook met psychologie werken dankzij een nieuw character en de crime scenes onderzoeken is nu nog leuker omdat je dankzij dat alles 3D is nu vanuit meerdere hoeken moet zoeken. Maar zelfs zonder die extra's was ik geheel met enkel de oude gameplay al helemaal tevreden geweest, want Ace Attorney is gewoon de shit, en Dual Destinies weet dit wederom te bevestigen.

• Goeie nieuwe gameplayelementen
  • Superspannende rechtszaken
  • Leuke en originele nieuwe karakters