Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Patapon
  • EERSTE RELEASEDATUM 22 februari 2008
  • PLATFORMEN PlayStation Portable

review: Patapon PlayStation Portable

Mensen hebben vaak de neiging om dingen in een hokje te plaatsen. Dat dit ook in de gameswereld gebeurd is geen uitzondering. Zo is er een duidelijk verschil tussen GT5 en CoD4. Maar wat nu als een bepaald hokje niet bestaat? Of als een game onder meerdere genres valt? Dat de ontwikkelaars van Patapon niet konden zitten met dit probleem, blijkt uit het feit dat je niet meteen kunt zeggen wat voor game je nu direct speelt. Laten we maar zeggen dat Patapon onder het genre 'voor ieder wat wils' valt.

Het volk en hun leider

In Patapon speel je voor god. Met je heilige drum en je ritmische commando's geef je aanwijzingen aan je volgelingen. Het principe is vrij simpel: je geeft orders aan je manschappen door ritmisch en precies getimed bepaalde combo's te maken. Zo heb je de 'pata-pata-pata-pon' (vierkant, vierkant, vierkant, cirkel) om vooruit te komen en 'pon-pon-pata-pon' (cirkel, cirkel, vierkant, cirkel) om aan te vallen. Je Patapons bevestigen de order door het ritmisch te herhalen, dit geheel in vierkwartsmaat.

Koorts

Ritme en tactisch inzicht, dat is waar dit spel om draait. Zo kun je niet domweg je combo's indrukken. Dit moet op maat van de muziek. Voor mensen met geen ritmegevoel is Patapon echter ook goed te spelen. Om je speelveld bevindt zich namelijk een lichtgrijze lijn die oplicht wanneer je een knopje zou moeten indrukken en die groen kleurt wanneer je timing goed was. Hoe preciezer dit gebeurt, hoe beter, want na tien combo's - of minder wanneer je alles goed raakt - beland je hierdoor in de 'fever'-modus. Bepaalde commando's kunnen alleen maar worden gegeven wanneer je in deze toestand zit en ook zijn de unieke Patapons vaak sterker.

Real time strategy

Maar behalve het ritmische aspect bevat Patapon ook een zeer uitgebreide RTS-element. Zo zul je tijdens je gevechten verschillende items tegenkomen, die je later weer kunt gebruiken om nieuwe, uniekere Patapons te creëren. Zo vind je onderweg vlees, hout en metalen, die gaandeweg ook allemaal weer meer waard worden. Hierdoor kan het wel eens lonen om een bepaalde eindbaas vaker te verslaan of een level meerdere keren te spelen. Ook vallen al je Patapons te verbeteren en is het mogelijk om tegelijkertijd drie van de zes verschillende types te gebruiken in je team.

D'jà  vu

Toen ik voor het eerst het spel in mijn PSP plaatste, kreeg ik opeens een raar gevoel van binnen. Het was alsof ik het spel al eerder had gespeeld. Het spel is een lust voor het oog met zijn simplistische en grofweg cartoony 2D-locaties, waardoor je direct moet denken aan LocoRoco. Deze vergelijking klopt als een bus: Patapon is van dezelfde ontwikkelaar en uitgever.

HET EINDOORDEEL VAN Marc Amsing

Dat de PSP hier weer een pareltje in handen heeft is geen leugen. Het spel voelt goed aan en speelt lekker weg op je handheld. De moeilijkheidsgraad loopt als het ware met je mee. De combinatie tussen RTS en het ritmische gedeelte is een goed uitgewerkt idee, waardoor je toch enkele tientallen uren zoet zult zijn met de game. Al zullen sommige mensen het niet waarderen om levels opnieuw te spelen, verhoogt dit de replaywaarde toch aanzienlijk. Maar wat hoor ik nu? 'Pata-pata-pata-pon!' Sorry, ik moet weer gaan, mijn volk wacht op me!

• Vernieuwend
  • Energiek
  • Hoog replaygehalte