Review: Paper Mario: Sticker Star Nintendo 3DS

Geplaatst: 7 december 2012 12:00

Vroegà¢h, toen ik nog een klein ettertje van een jaar of vijf was, was ik dol op stickers. Een stickertje hier, een stickertje daar, een stickertje op de kaart en dan was ik klaar. Of niet te vergeten de zeldzamere stickers die je van de juffrouw kreeg als je goed je best had gedaan. Dat waren nog eens tijden. Nintendo probeert in Paper Mario: Sticker Star terug te grijpen naar deze verzamelwoede van vroeger. Zou ze dat gelukt zijn, of kun je oude gewoontes soms beter laten rusten?

Zo plat als een papiertje

Zoals de andere Paper Mario games wordt het nieuwste deel in de serie in een geheel eigen papierstijl uitgevoerd. Alles is nog platter dan een dubbeltje en in het verhaal worden daar, zoals je gewend bent van de serie, regelmatig grapjes over gemaakt. Alhoewel, het verhaal in dit deel is bijna net zo plat als de rest van de objecten in de game. Waar voorgaande delen vaak een originele of grappige afwijking zochten van het standaard 'Bowser kidnapt Peach en Mario moet haar redden'-verhaal, leunt dit nieuwe deel wel heel erg tegen het standaard verhaaltje aan. Je zou Nintendo soms bijna beschuldigen van plagiaat. Jullie willen toch het verhaal horen? Mij best.

Er was eens een hele irritante fee...

Hey! Hey! Hey listen! Ik ga jullie het verhaal vertellen over een Italiaanse loodgieter die samen met de prinses van het Paddenstoelenrijk naar een bijzondere gebeurtenis ging. Dit evenement, het Stickerfest, was een jaarlijks feest, waarbij de inwoners van het Paddenstoelenrijk wachtten op de Stickerkomeet die voorbijkomt. Echter nadat de komeet was neergestort kon een bepaalde boze Koopa het niet laten om de komeet aan te raken, waarna een enorme storm een ravage aanrichtte. De Italiaanse loodgieter, Mario genaamd, raakt buiten westen. Drie keer raden wie er in de tussentijd was ontvoerd. Na een tijdje werd hij gewekt door een irritant stickerfeetje. Na een paar valse beschuldigingen naar zijn kop geslingerd te hebben gekregen besluit hij met het feetje op pad te gaan om de belangrijke Royal Stickers te zoeken en die boze Koopa, die overigens heel toevallig Bowser heet, te stoppen.

...met een leuke introductie

De eerste keer dat je kennis maakt met het stickerfeetje verloopt dit op een leuke manier. De wijze waarop je het feetje vindt en daarna een aantal Toads uit hun lijden verlost (lees: bevrijdt), laat je al gelijk merken dat je goed je ogen open moet houden tijdens het spelen. Stickers zitten namelijk overal en je zult ze hard nodig hebben. Je kunt stickers verzamelen in een plakboek, die op het onderste scherm wordt weergegeven. In eerste instantie lijken de stickers volstrekt nutteloos, totdat je aan een gevecht begint. De vertrouwde battle-moves via menu's zijn namelijk overboord gegooid en worden uitgevoerd door middel van stickers. Door stickers in te zetten kun je een aanval uitvoeren en door tijdens een aanval goed te timen kun je extra schade aanrichten. Na een oefengevechtje krijg je toegang tot de wereldkaart waarop je naar de verschillende levels kunt afreizen om je stickerboek te vullen.

Alle stickers verzamelen

Je hebt verschillende soorten stickers om in te zetten tijdens de gevechten. Zo heb je de 'slechte' stickers die weinig van nut zijn, maar die je regelmatig tegenkomt. Je hebt de normale stickers die doen wat je ervan zou verwachten en je hebt de zeldzame glimmende stickers. Deze stickers zijn extra krachtig en kom je ook veel minder tegen. Om het af te sluiten heb je ook voorwerpstickers. Deze super stickers hebben een speciale werking op het gevecht en nemen een grote hap uit je stickerboek. De gevechten werken aardig, totdat je na verloop van tijd doorkrijgt dat keihard in elke vijand lopen geen nut heeft, naast het verzamelen van meer geld. Er worden vanwege dit nieuwe gevechtssysteem geen experiencepunten uitgedeeld en ook is het niet mogelijk om te levellen. Slechts op sommige momenten kun je extra pagina's voor je plakboek krijgen, maar daar is het dan ook mee gedaan. Hiermee draait het spel zichzelf de nek om, omdat het gehele idee van het spel in een klap nutteloos is geworden en de motivatie daardoor in een keer wegzakt. Daar kunnen de leuk uitgewerkte levels, die bomvol leuke kleinigheidjes zitten, niets aan veranderen.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Paper Mario: Sticker Star is een pittige game om te reviewen. De humor van de serie is namelijk present, de omgevingen zijn erg tof gemaakt en ook de muziek is zoals je gewend bent van Nintendo: top. Het nieuwe gevechtssysteem is leuk bedacht en werkt, maar het weglaten van een levelings/experience-systeem maakt de gevechten haast overbodig. Laat die gevechten nou net de kern van het spel zijn. Dit is in het begin nog niet storend, maar tijdens lange sessies kan het de game echt opbreken. Kortom: een spel dat in de meeste puntjes verzorgd is, maar in de kern van de gameplay teveel steekjes laat vallen. Jammer.

• Paper Mario humor is terug
  • Leuke omgevingen
  • Gevechtssysteem leuk bedacht