Review: PAC-MAN Championship Edition DX+ Pc

Geplaatst: 28 september 2013 10:00

Er zijn heel wat iconische figuren opgestaan in de tijd dat video games al bestaan. De echte iconen leven vandaag de dag nog steeds: Mario, Sonic en natuurlijk PAC-MAN. Die laatste kwam een paar jaar geleden op de proppen met een nieuwe kijk op het vertrouwde gameplayprincipe: PAC-MAN Championship Edition DX. De game zag echter nooit het licht op de pc en nu, zo'n drie jaar later, is deze stap eindelijk gezet met PAC-MAN Championship Edition DX+. Qua titel een miniem verschil met de voorganger, qua game een wereld van verschil met het origineel.

It's simple: we kill the PAC-MAN

PAC-MAN hapt alweer meer dan drie decennia naar de vertrouwde" Muntjes? Pilletjes? Bolletjes? Hoe dan ook, wat het ook zijn, onze ronde vriend hapt ze maar al te graag weg. Ook werd hij vooralsnog altijd achterna gezeten door een viertal onvriendelijke spookjes. Dit viertal heeft zich in deze Championship Edition echter uit weten te breiden tot een oneindig aantal klonen. Dit betekent meer spookjes en dus meer plezier. In deze game beperkt PAC-MAN zich ook niet langer tot een vooraf vastgesteld speelveld, maar verandert de doolhof constant. Combineer dat met een regenboog aan kleurgeweld en een orkaan aan oppeppende deuntjes, en je hebt PAC-MAN Championship Edition DX+.

Deze versie van de vertrouwde game is verdeeld in een aantal verschillende speelvelden. Binnen deze heb je de keuze uit een drietal modi. Score Attack zet je voor vijf of tien minuten op een speelveld, om vervolgens zo veel mogelijk punten te verzamelen. Deze verdien je door de eerder genoemde bolletjes te verorberen, door fruit en andere voorwerpen naar binnen te werken en door spookjes te verteren wanneer het tij eenmaal gekeerd is. Wanneer je namelijk een power-up pakt, dan is het onze gele vriend die superieur is en dus niet langer de grote hoeveelheid spookjes. Het aantal boosdoeners wordt steeds groter, doordat PAC-MAN zich langs slapende spookjes manoeuvreert. Deze sluiten zich dan aan bij de rits spookjes die onze hoofdpersoon al een tijdje in het vizier hebben. Door pas na een lange tijd een power-up te pakken en achter de spookjes aan te gaan, verzeker je jezelf niet alleen van een heerlijke slachting, maar ook van een flinke berg punten.

Naast Score Attack is het mogelijk om te kiezen voor Time Trial. Hier dient de speler een speelveld binnen een vooraf vastgestelde tijd te ontdoen van bolletjes en fruit. Deze parcoursen hebben vaak een bepaald pad dat ideaal is, maar wijk je daar even vanaf, dan kun je fluiten naar je highscore. Tot slot is het in Ghost Combo de bedoeling om binnen een bepaalde tijd een zo lang mogelijke rits aan spookjes op te eten. Wellicht de minst leuke modus, maar toch een welkome variatie.

Epileptic-man

De snelheid waarmee PAC-MAN zich over het speelveld beweegt wordt constant opgekrikt. In het begin van de game is dit nog te doen, maar later beginnen je ogen op bepaalde punten toch lichtelijk te tranen. Daarnaast zorgt ook de presentatie voor de nodige ooginspanning. De game bevat verschillende stijlen waarin de PAC-MAN-games over de jaren heen zijn verschenen. Deze kun je bovendien naar hartenlust aanpassen. De gameplay is bij iedere visuele stijl precies hetzelfde, maar het uiterlijk geeft de game elke keer weer een frisse feel. Of je nu van de moderne, of van de klassieke PAC-MAN houdt, je zult smullen van de actie.

Doordat de snelheid van de game vermenigvuldigt naarmate een level vordert, zou je misschien verwachten dat de game een tikkeltje moeilijker is geworden. Integendeel. De game begint vooral vrij gemakkelijk, mede door het lage tempo in dat stadium. Mocht PAC-MAN echter te dicht in de buurt komen van een spookje, dan zal er een moment van slow-motion optreden, waardoor nog snel even van koers kan worden gewisseld. Mocht dat echter nog niet genoeg hulp zijn, dan heeft onze PAC ook nog een aantal bommen in zijn achterzak zitten. Wanneer deze worden gebruikt, teleporteren alle actieve spookjes direct terug naar hun broedplaats in het midden van het speelveld. Ondanks al deze hulp, wordt de game op sommige momenten toch wat pittig. Dat komt echter meer door de besturing, dan door game zelf. Persoonlijk speelde ik deze game met een Xbox 360-controller. Op de wat hogere snelheden gebruik je de linker stick als een soort van arcade stick. Je haalt je vinger er nooit vanaf, maar beweegt de stick van de ene, naar de andere kant. Op de nog hogere snelheden blijkt de stick van een dergelijke controller echter niet optimaal, waardoor PAC-MAN soms onnodig het loodje legt. Jammer, maar het grootste gedeelte van de game bestuur je onze snoepert zonder zorgen.

Leader of the PAC

Het spelconcept wordt met DX+ naar een nieuw niveau getild, waardoor de vele trouwe fans, maar ook nieuwkomers, weer opnieuw de mechanics zullen moeten leren en masteren. Voor ieder level in de game is er een apart leaderboard aanwezig, evenals voor de speelvelden an sich. Dit zorgt ervoor dat je vaak het "nog even die score verbeteren"-gevoel zult omarmen en daardoor al snel langer zit te spelen dan vooraf het plan was. Hoewel PAC-MAN Championship Edition DX+ in het begin meer een game lijkt die je af en toe eens oppakt, blijkt dit naarmate de game vordert eigenlijk helemaal niet het geval te zijn. Ik betrapte mezelf meermaals op vrij lange speelsessies, iets wat ik niet had geanticipeerd.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

PAC-MAN Championship Edition DX+ is een waardevolle toevoeging aan de PAC-MAN-catalogus. De game introduceert nieuwe spelconcepten en staat bol van de mogelijkheden. Een groot aantal speelvelden, modi en leaderboards zorgen ervoor dat je wilt blijven spelen. De presentatie is bovendien oogstrelend en naar eigen wens te tweaken. De game begint wat gemakkelijk, mede door de intrede van slow-motion en bommen en door het lage tempo, maar mondt uiteindelijk uit in een pittig spektakel. Hoewel de hedendaagse controller op enkele punten niet weet om te gaan met dit geweld, blijft het overgrote merendeel van de game prima. PAC-MAN Championship Edition DX+ is een heerlijke klassieke game in een prettig, modern jasje.

• Nieuwe spelconcepten
  • Veel mogelijkheden
  • Oogstrelend spektakel