Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Over The Hedge
  • ONTWIKKELAAR Blue Byte
  • EERSTE RELEASEDATUM 23 juni 2006
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 2

review: Over The Hedge PlayStation 2

Over the Hedge is een nieuwe film van DreamWorks Animation. Deze gaat over een wasbeer genaamd GJ, die betrapt wordt op het stelen van voedsel van Vincent de Beer en zich uit de situatie redt door het onmogelijke te beloven. Hij belooft Vincent de Beer binnen een week een lading nieuwe voedsel te brengen. GJ de wasbeer komt tijdens zijn zoektocht naar voedsel een angstig groepje beesten tegen. De leider van het groepje, Freek de Schilpad, heeft een onaangename ontmoeting gehad met tuinsproeiers en belooft trouw om nooit meer over de heg te gaan. GJ de wasbeer vindt dit maar achterdochtig en probeert de beesten over te halen de buitenwijk in te gaan en de mensenwereld te verkennen. Hij laat zien wat mensen allemaal voor hen achterlaten om te benuttigen. Het blijkt allemaal wel mee te vallen en zien de beesten dat de tuinsproeiers op de fonteinen van het Bellagio Hotel in Vegas lijken.

Gaat verder dan de film..

De game Over The Hedge gaat net iets verder als in de film, het is een actiegame met platformelementen. Het gaat over de vier hoofdrolspelers uit de film die uit pure honger en verveling afreizen naar 'de andere kant van de heg'. Daar staat een huis gevuld met allerlei lekkernijen die deze beesten door de enorme honger niet kunnen laten liggen.
In deze game speel je telkens met twee van de vier beesten die je ook nog zelf mag uitkiezen. Deze beesten verschillen qua speelstijl niets, dus maakt het niet zoveel uit wie je kiest. Je speelt maar met 'n beest; de andere wordt door de computer bediend, eventueel kun je deze met multiplayer-optie door een vriend laten besturen. Over The Hedge bestaat uit tientallen levels die elk gebied in en om het huis beslaan. In deze levels moet je bepaalde missies behalen, zoals bepaalde doelen bereiken, bepaalde spullen stelen, enzovoort. Daarnaast kun je ook nog andere kleine opdrachten uitvoeren in deze levels, zoals bijvoorbeeld iemand redden, langs bepaalde gebieden komen waar je niet getroffen wordt door een lezerstraal.

Vechten met je vijand

Om al deze opdrachten te voltooien zul je veel moeten vechten, waarbij het eerste zwakke punt van deze game opduikt. Je kunt de camera niet van positie veranderen, het spel kiest zelf dat camerastandpunt die op dat moment volgens het spel het handigste is.

Het vechten wordt eens in de tijd afgewisseld door platformelementen, helaas stelt dat allemaal niet zo heel veel voor. Het gaat hierom springen, af en toe balanceren en iets ontwijken. Wat overblijft, zijn een aantal simpele levels die makkelijk uit te spelen zijn en bovendien zijn deze erg saai.

Voor de kleintjes

Deze game zal leuk zijn voor een doelgroep jonge kinderen, je beleeft namelijk wel het avontuur dat je in de film hebt gezien. Deze game zit vol met nieuwe personages, omgevingen en is er ook een verhaallijn toegevoegd aan deze game. In de game hebben de developers naast alles een soort vervelend call center-medewerker-ding toegevoegd.
Het is een metafoor die continue belt en telkens de game oprekt, met fysieke confrontaties tot gevolg.

De pluspunten zijn te vinden in de minigames en het filmische karakter van deze game. De minigames zijn makkelijk, gevarieerd en als je wilt ook nog apart te spelen. Deze game heeft vele extraatjes gekregen en hebben goed gebruik gemaakt van de ruimte die ze hebben gekregen voor het maken van deze game.

HET EINDOORDEEL VAN Alex Zweers

Toch is het en blijft het een, net als de meeste andere promotiegames, een game waar de hardcore gamer gamer niet op staat te wachten, en dus zal ook Over The Hedge ervaren worden als saai, vermoeiend en alleen leuk zijn als je jong bent, of omdat je helemaal weg bent van de film. Het is al met al geen enorm slechte game, zoals de vele andere promotiegames.

• Lijkt erg op de film
  • Mini-games zijn leuk
  • Vechten is te langdradig en slecht uitgewerkt
  • Weinig variatie gameplay
  • Irritante camera

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.