Review: Outland PlayStation 3

Blauw, rood, blauw, rood. Het is een groot feest wanneer je in de wereld van Outland belandt. De kleuren, het sfeertje en vooral het verhaal: het is echt iets wat je zoekt wanneer je even iets anders wilt. Geen explosie op elke straathoek, maar lekker tot rust komen. Creativiteit ten top, noemen we dat.

Het principe

Allemaal leuk en aardig die inleiding, maar wat is Outland dan eigenlijk? Het is een 2D-platformer die leentjebuur speelt bij de game Ikaruga. Je kunt van kleur veranderen, namelijk tussen blauw en rood, en daarbij kan je objecten ontwijken of juist vijanden aanvallen. Als je het zo hoort klinkt het misschien een beetje vaag, maar als je het eenmaal ziet lijkt het alsof het altijd zo geweest is. Maar daar blijft het niet bij, je krijgt er namelijk nog verschillende acties bij. Zo kun je je aanval-setje uitbreiden met verschillende lasers en zwaardslagen. Die zwaardslagen zijn prima uitgewerkt. Je hebt de wat zwaardere aanvallen die wat meer tijd kosten, en de korte stoten die je makkelijk uitvoert. Zo kun je mooie combo's maken en dat is maar goed ook, want die heb je nodig. De game is namelijk nogal pittig. Weese niet bang om dood te gaan, want dat zal zeker gebeuren. Meer dan 'n keer, en waarschijnlijk ook wel meer dan twee keer: de uitdagende platformelementen, originele eindbazen en hersenkrakende puzzels zorgen ervoor dat je meerdere keer het loodje legt.

Enkele tour: wegdromen

De gameplay kan nog zo goed zijn, het moet wel leuk blijven om te spelen. Met volle overtuiging kan ik je zeggen: dat is het. De originele vormgeving en creatieve vijanden maken de hele wereld nog mooier. Je gaat er echt in leven. En niet alleen in de wereld, maar ook met je karakter. Het karakter zonder naam, zonder stem. Maar toch ga je er iets voor voelen. De bewegingen, de wereld, de vormgeving, de sfeer: het zorgt er allemaal voor dat je de buitenwereld even vergeet en je op avontuur gaat in het duistere woud om de wereld te herstellen. Het houdt je vast tot het laatste moment.

Volle bak

Met woord "volle bak" doel ik precies op datgene wat deze woorden zeggen: vol. De game heeft namelijk een boel content voor zijn prijs. Zo is de game in co-op te spelen en kun je verschillende challenges aangaan om nieuwe artwork te verkrijgen. Deze portretten zijn het zeker waard, want ze zien er prachtig uit. Leuke schetsen die je laten zien hoe de wereld er eerst uitzag. Maar we dwalen af, het gaat om de content. Die uitdagingen zijn leuk om te doen, maar daar blijft het bij. Deze game draait helemaal om de singeplayer en de sfeer die het uitademt, maar de co-op en uitdagingen ben je al snel vergeten.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game is een lekker uitje naar een onbekende wereld waar je stapje voor stapje de omgeving ontdekt. Door de prachtige vormgeving, uitdagende gameplay en heerlijke puzzels ben je hier een hele tijd mee zoet. En wanneer je de singeplayer uit hebt gespeeld, kun je hem nog met een vriend doorspelen. Wil je nog meer van de game? Dan kun je nog de uitdagingen halen, maar dit zorgt wel voor een rare nasmaak, want als je het vergelijkt met de singeplayer valt de extra content toch aardig tegen.

• Vormgeving om te likken
  • Lekker pittig
  • Uitgewerkte gameplay
  • Wereld vol liefde
  • Geen moment eentonig
  • Co-op
  • Challenges
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Outland

-

PlayStation 3