Review: Orcs Must Die! 3 - Herhaling van zetten PlayStation 4

Geplaatst: 26 juli 2021 10:00

Het repertoire van ontwikkelaar Robot Entertainment bestaat hoofdzakelijk uit games van de Orcs Must Die!-franchise. Een serie dat al loopt sinds 2011 en nooit echt van de basis is afgeweken. Tot 2016. Toen bracht de ontwikkelaar namelijk de game naar een online multiplayer setting. Orcs Must Die! Unchained werd terecht behoorlijk wisselend ontvangen en volgt dus niet de lijn van succes van de eerdere delen. Met Orcs Must Die! 3 keert Robot Entertainment weer terug naar de basis zoals we die kennen van de eerste twee delen en diens uitbreidingen. Dus is het tijd om weer wat orcs te gaan slachten.

Dood aan de orcs!

Orcs zijn niet je beste vriend, zoveel wordt wel duidelijk als je aan de slag gaat met Orcs Must Die! 3. De game is in de basis een third-person tower defense game waarbij je een legioen aan orcs moet zien te weerhouden het eindpunt te halen. Dit doe je door op tactische plekken vallen te plaatsen waarmee je de orcs schade aanbrengt en het liefst ook zodanig dat ze het niet meer kunnen navertellen. Ondanks dat Orcs Must Die! 3 verpakt is in een nieuw verhaal, heeft dit weinig tot geen meerwaarde. Het is namelijk ontzettend oppervlakkig. Je speelt als één van de twee leerling magiërs die de orcs moet zien te stoppen. Er zit hier en daar wat humor in, maar het is allemaal niet heel memorabel.

Nee, Orcs Must Die! 3 moet het vooral hebben van de gameplay. Sowieso is tower defense altijd al een genre waarmee ik mij prima kan vermaken en zoals dat in deze game is opgezet is dat ook zeker het geval. Als het level start heb je slechts een beperkt budget om vallen te plaatsen. Het is dus belangrijk om goed na te denken waar je dit doet en welke vallen je wil gebruiken. Anders is de kans groot dat de orcs het eindstation halen en ben je gedoemd te verliezen. Hoe beter je de levels afwerkt, des te hoger je beloning is. Deze beloning wordt uitgekeerd in schedels die je vervolgens weer kunt gebruiken voor het upgraden van je vallen of het vrijspelen van nieuwe vallen. Zodoende boek je progessie en kun je je steeds beter verweren tegen de steeds sterker wordende vijanden.

Nieuw, maar toch niet echt

Bij de aankondiging van Orcs Must Die! 3 schreeuwde Robot Entertainment van de daken dat er veel vernieuwing in de game zit en dat is ook nodig. Anders kun je net zo goed de voorgaande delen spelen. Echter blijkt die vernieuwing in de praktijk behoorlijk tegen te vallen. Natuurlijk zitten er nu War Scenarios in, maar dat is eigenlijk niets meer dan extra large levels tegen extra large legers aan orcs, terwijl je gewapend bent met extra large vallen. Een soort Orcs Must Die! 3 XL dus. Helemaal prima en top, maar juist deze orde van grootte zorgde bij mij voor een aanzienlijke hoeveelheid framedrops, waarbij het allemaal nog net aan speelbaar was. Ik moet zeggen dat ik de game wel gespeeld heb op de PlayStation 4, dus wellicht dat het op een ander platform iets beter presteert, maar best was het niet.

Naast de story mode die de game rijk is, kun je ook je portie slachtwerk in andere gamemodi verrichten. Wil je zien hoever je kan komen als er eindeloos orcs op je afkomen? Dat kan. Als je je skills op de proef wil stellen kan dat in de nieuwe Scramble modus, waarbij je met debuffs te maken hebt. Ook is er een Weekly Challenge aan de game toegevoegd en is het mogelijk de game in co-op te spelen. Dat laatste maakt de game wel een stuk leuker, want als je dit met een vriend of vriendin speelt kun je samen een tactiek bespreken en uitwerken. Waar je voorkeur ook naar uitgaat, dit is niet een game die je heel lang achter elkaar gaat spelen. Eerder eentje waarbij je één of twee levels speelt, vervolgens de game weglegt om op een ander moment weer verder te gaan.

1 1 1 1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Orcs Must Die! 3 biedt prima vermaak voor de liefhebber van een goede tower defense game, maar ontbeert vernieuwing. In feite kun je net zo goed eerdere delen gaan spelen. Veel van de vijanden, mogelijkheden en vallen die je in Orcs Must Die! 3 kunt vinden, zitten ook in deeltje één en twee. Verwacht vooral wat kleine aanvullingen op wat al bestaat, want echte vernieuwing blijft dus uit. Her en der heeft de game ook behoorlijk wat performance issues, terwijl het op het oog helemaal niet zo'n zware game is. Desalniettemin biedt Orcs Must Die! 3 wel een leuke game, zeker als je dit met een vriend of vriendin samen speelt. Alleen niet voor de 25 euro die er bij release voor gevraagd wordt.

• Zeer vermakelijk
  • Lekker massa's orcs slachten
  • Leuker in co-op
  • Typisch arcade game
  • Weinig vernieuwing
  • Performance issues
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Orcs Must Die! 3

-

Robot Entertainment