Operation Flashpoint 2: Dragon Rising
  • ONTWIKKELAAR Codemasters
  • EERSTE RELEASEDATUM 8 oktober 2009
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3

review: Operation Flashpoint 2: Dragon Rising Pc

Wow, wat een game. Op de achterkant van het hoesje staat dat ze oorlog tot een nieuw level van realisme hebben gebracht en ik moet toegeven, ze hebben niet gelogen. Bart kwam, zag, en vond deze game fantastisch.

Realisme

Mijn vingers begonnen al te zweten, nog een paar meter samen met mijn kameraden over de groene vlakte wandelen en we waren er. Nog een paar meter en de vijand zou verslagen zijn. Opeens luidde het alarm: "We're spotted!", roept een van mijn partners-in-crime. Plots verschijnen langs beide kanten millitaren die een ander kleur pak aanhebben. Een kogel raast over het scherm en raakt me recht in het hoofd. Gedaan met de pret.

Een enorm, enorm slagveld

Inderdaad, Operation Flashpoint 2: Dragon Rising is zo realistisch, dat ik er telkens niet goed van werd als ik dood ging. Gelukkig is mijn team verstandig genoeg om mij te komen genezen. Echter, dit zal niet altijd mogelijk zijn. Je speelt dit spel samen met drie andere computergestuurde vrienden, waarbij de oorlogszone werkelijk enorm is! Hier zie je al onmiddellijk hoeveel werk er in deze game is gestopt; je hebt een heel eiland tot je beschikking om tot de overwinning te komen. Natuurlijk zijn je 'objectives' altijd iets dichter bij huis, maar mocht je zin hebben om eerst naar de andere kant te gaan voordat je naar je objective gaat, dan is dit natuurlijk ook mogelijk.

Oogverblindend mooi

Grafisch gezien is deze game een uitblinker. Alles wordt uiterst realistisch weergegeven en er is zelfs op gelet dat de communicatie volgens de juiste militaire regels verloopt. De AI verloopt over het algemeen gelukkig ook soepel, want de game is sterk gebaseerd op het leiden van een team. Dit is eerst even wennen. Je moet tegelijk proberen niet geraakt te worden en je team aanmoedigen om te vechten. Het kan wel gebeuren dat de AI eventjes de kluts kwijt is. Zo zat mijn team op een bepaald moment vóór de verdedigingsmuur te vechten, waardoor ze in de pan gehakt werden. Voor de rest levert de AI w'l prima werk. Zo zal de vijand ook op je flanken aanvallen en zich elke keer anders gedragen.

T' gemakkelijk?

Daarin zit ook het leuke van deze game. Telkens wanneer je een missie speelt (wat toch wel meer dan 30 minuten kan duren), ziet heel het slagveld er anders uit en zul je telkens een andere tactiek moeten gebruiken. Als je de moeilijkheidsgraad niet te hoog zet, zul je al snel op je radar al je vijanden aangeduid zien met een rood pijltje. Dit verlaagt het gevoel van realisme wel, omdat je altijd perfect weet van waar het gevaar komt. Dit is gelukkig uit te zetten op een hogere moeilijkheidsgraad, waardoor je je werkelijk in het leger waant.

Multiplayer

Zoals je misschien al had verwacht, bevat deze game ook een sterke multiplayer. Zo is het niet alleen mogelijk om online te spelen, maar ook via een LAN verbinding. Hiermee kun je de volledige campagne ook in co-op spelen! Natuurlijk is er ook een 'Team Deathmatch' en een 'Defend / Destroy your Objective' modus aanwezig.

HET EINDOORDEEL VAN Bart Verswijvel

Schiet je graag mensen overhoop, maar ben je toch sociaal genoeg om je team te leiden? Dan is Operation Flashpoint 2: Dragon Rising d' game voor jou. Intense gevechten die telkens anders zijn en een hoog realismegevoel zorgen ervoor dat je meegesleept wordt in de oorlog op je scherm. Naar mijn mening is dit een van de betere oorlogsgames op dit moment.

• Slimme AI
  • Hoog realisme
  • Korte laadtijden