Review: One Piece: World Seeker PlayStation 4

Geplaatst: 22 maart 2019 14:00

Bandai Namco heeft opnieuw een game gemaakt die gebaseerd is op een anime. Deze keer mochten we met Luffy en zijn crew op avontuur in One Piece: World Seeker. De laatste vergelijkbare game van Bandai Namco die ik heb gespeeld was geen succes. Misschien kwam dit ten dele door mijn onbekendheid met die serie, maar in het geval van One Piece is dat geheel tegenovergesteld. Ik heb de serie een lange tijd gevolgd (lees gebingewatched), maar ben blijven hangen ergens rond de 650ste aflevering. Ik hoop dat deze game de vorige doet vergeten en mij weer genoeg motivatie geeft om de serie verder op te pakken.

Een nieuw eiland, een nieuwe schat

De serie draait om Monkey D. Luffy die als piraat de beruchte piratenschat, One Piece, wil vinden. In de wereld van One Piece zijn er verschillende Devil Fruits die je bepaalde krachten geven. Zo heeft Luffy ooit de Gum Gum Fruit gegeten en kan hij daardoor zijn lichaam vervormen alsof zijn ledematen van rubber gemaakt zijn. Hij moet alleen wel uit het zeewater blijven anders verliest hij zijn vermogens. Ondanks dit kleine probleem verkent Luffy met zijn crew (de Straw Hat Pirates) de wereldzee op zoek naar de legendarische schat.

Tijdens zijn reis hoort hij over een schat op Prison Island en gaat hij met zijn crew die kant op. Vervolgens wordt hij gevangen genomen door de gevangenisbewaarder Isaac om meteen weer te ontsnappen. Nu is Luffy zijn crew kwijt en moet hij hen gaan zoeken op het reusachtige eiland. Natuurlijk wil Isaac als officier van de Navy zijnde je zo snel mogelijk weer in de cel hebben en is het hele eiland in rep en roer door de komst van de Straw Hat Pirates. Op het eiland ontmoet Luffy Jeanne die de bewoners van het eiland probeert te beschermen en het opneemt tegen de Navy en Isaac. Nu rest de vraag: Waarom zijn de Navy en andere piraten zo geïnteresseerd in het eiland?

Boeiend verhaal, maar waar is de gameplay?

Het verhaal van de game is geschreven door Eiichiro Oda die ook verantwoordelijk is voor de scripts van de serie. Dit komt duidelijk terug in de omgevingen, de personages en de herkenbare humor. Het eiland ziet er prachtig uit en het lijkt alsof je in een arc van de serie meespeelt. De belangrijke ontwikkelingen op het eiland rond Jeanne en de gevangenisbewaarder Isaac zie je in cutscenes voorbij komen en deze worden ondersteund door de volledige voice cast van de anime. Hierdoor is het voor de fans een feest van herkenning, dat feest wordt alsmaar groter en groter omdat je tevens verschillende vijanden van Luffy uit voorgaande arcs tegenkomt die toevallig ook even op het eiland zijn. Alleen dat duurt niet lang, want zij zijn minder blij om jou te zien en proberen je natuurlijk te arresteren.

Om erachter te komen wat er allemaal speelt op Prison Island moet je het eiland verkennen om je crew te vinden, de problemen van de eilandbewoners oplossen en iedereen verslaan die je in de weg staat. Het eiland bestaat uit verschillende gebieden waarbij ieder gebied een eigen stad of dorp heeft. Helaas dragen de inwoners weinig bij aan je avontuur en zijn de interacties niet interessant. Ook zijn er in de wereld verschillende schatkisten en items te vinden, maar die bieden niets bijzonders. Je verkent het grootste deel van de wereld te voet, maar met je flexibele arm kun je de randen van een gebouw of rots vastpakken om je daar naartoe te verplaatsen of omhoog te schieten en een stukje te zweven. Dit doet denken aan Batman, maar de uitvoering is in deze game niet zo soepel en vloeiend. Dus meestal is het sneller om gewoon te sprinten. Gelukkig is er de mogelijkheid om van het fast travel systeem gebruik te maken. Dit scheelt heel wat lopen, maar ik kan me van Batman herinneren dat ik het helemaal niet erg vond om een stuk te lopen of een stuk te moeten zweven.

Main Quest, Sub Quest en weinig variatie

De game is verdeeld in main quests die het verhaal van de game vertellen en side quests waar je kleine opdrachten uitvoert voor de eilandbewoners en je crew. Zo verdien je skill points die je kunt gebruiken om te upgraden. Je krijgt een opdracht (story of side) waar je van punt A naar punt B moet. Onderweg kom je enkele groepen van piraten of de Navy tegen die je met button-mashen grotendeels kunt verslaan. Soms zit er een verrassende vijand tussen die enige uitdaging biedt, maar meestal is het vrij simpel. Als je op de plaats van bestemming bent aangekomen, krijg je weer een aantal vijanden die je moet verslaan. Dan weer terug naar de opdrachtgever en als je geen gebruik maakt van de fast travel, moet je het weer opnemen tegen dezelfde groepen vijanden die je net verslagen hebt. Dit zou geen punt zijn als je de vijanden met verschillende combinaties kunt verslaan.

Helaas is de variatie van aanvallen en combo’s in Luffy's arsenaal zeer beperkt. Hij heeft in de anime vele aanvallen met de mogelijkheid om deze allemaal aan elkaar te koppelen, maar als je de game speelt dan kun je alleen gebruikmaken van één enkele aanvalsknop die eigenlijk steeds dezelfde combo geeft. Gelukkig is er enige variatie mogelijk met een ranged attack en is er een dodge button. Ook kun je wisselen tussen twee Haki stances. Met Observational Haki kun je snel aanvallen en ontwijken, terwijl je met Armament Haki een langzame, maar krachtige aanval uitvoert. Ook heb je bij deze stance een extra hoge defense waarmee je krachtige aanvallen kunt weerstaan. Helaas gebruik je bij beide stances dezelfde button-mash techniek. Gelukkig kun je alle skills en vaardigheden upgraden. Dit biedt wel enige variatie, maar brengt nooit genoeg afwisseling om echt interessant te worden.

Een gemiste kans

Het is zeker een gemis en een gemiste kans dat je niet met de andere personages uit je crew kunt spelen. Deze functioneren namelijk alleen als NPC’s. Luffy is natuurlijk een perfect personage om mee te spelen, maar de rest van de crew is zeker interessant genoeg om iets mee te doen. Zo heeft ieder van hen wel een unieke vaardigheid en een eigen vechtstijl. Zeker als je denkt aan Zoro de samoerai, Usopp met zijn eigen vechtstijl en Sanji die in de anime altijd genoeg klappen uitdeelt. Zo was het interessant geweest als ieder personage uit de crew zijn eigen missies zou krijgen waar hun unieke vaardigheid van pas zou komen.

Helaas is Zoro steeds verdwaald (wat trouwens wel komisch is) en kun je bij Frankie en Usopp dezelfde accessoires en kleding laten maken. Sanji zendt bemanningsleden op expeditie met een zelfgemaakte lunch (waar jij de ingrediënten voor moet zoeken) en de andere personages laten je af en toe enkele fetch missies ondernemen. Soms voelen deze handelingen alsof je speelt in één van die nutteloze filler afleveringen. Ik weet niet wat jij van filler afleveringen vindt, maar meestal zie je dezelfde technieken en is het zonde van de tijd als je wilt weten hoe het verhaal verder verloopt.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Het verhaal van One Piece: World Seeker is voor de fans van de serie misschien de moeite waard. Het voelt alsof je meespeelt in een arc van de serie die door het script en de voice actors authentiek aanvoelen. Helaas moet je daarvoor wel veel dingen doen die erg saai zijn zoals de nutteloze side quests en vergelijkbare story missions. Daarnaast zorgen de vijanden niet voor veel uitdaging en was er weinig te doen behalve het verzamelen van kistjes en losse items. Als ze Luffy een combo set hadden gegeven a la Batman dan waren de battles veel leuker en interessanter geweest. Ook had een speelbare crew het aanbod van technieken enigszins verbreed en zou het een leukere en gevarieerde ervaring zijn geweest. Helaas ben ik niet weggeblazen door One Piece: World Seeker en is dit niet de game die mij motiveert om de anime weer op te pakken.

Aardig
  • Net alsof je in een arc meespeelt
  • Dezelfde voice acting acteurs uit anime
  • Origineel verhaal buiten anime
  • Saaie Story en Side missions
  • Weinig variatie in battles
  • De Straw Hat Pirates zijn NPC's
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot One Piece: World Seeker

-

Bandai Namco