Review: ONE PIECE: Pirate Warriors 4 - De rek is er nog lang niet uit PlayStation 4

Voor liefhebbers van anime is de naam One Piece natuurlijk geen onbekende. Voor de mensen die wel geïnteresseerd zijn in het verhaal, maar niet het geduld en de tijd hebben om negenhonderd afleveringen van vijfentwintig minuten te kijken, zijn de games van de Pirate Warriors serie een goede oplossing. Je krijgt namelijk een goede opsomming van de belangrijkste momenten in het verhaal, die nodig zijn om de verhaallijn goed te kunnen volgen. Pirate Warriors combineert die verhaallijn met de musou-style gameplay die ontwikkeld is door Omega Force en die we kennen van Dynasty Warriors en Hyrule Warriors.

Zelfs Luffy is niet zo rekbaar

One Piece Pirate Warriors 3 kwam uit in 2016 en staat nog steeds bekend als één van de beste musou-style games die er zijn. Dat geeft Pirate Warriors 4 de moeilijke taak om zijn voorganger te overtreffen. De grootste winst valt toch te behalen op het gebied van storytelling, aangezien Pirate Warriors 3 net iets te gehaast omging met dit deel van de game. Ze wilden teveel afleveringen in één game stoppen. De nieuwkomer probeert dit te verbeteren door een kleiner deel van het verhaal te pakken en dit over 34 story missies te verspreiden. Want ja, zelfs Straw Hat Luffy is niet zo rekbaar. Het resultaat is een hoop extra cutscenes en boss battles die dieper op het verhaal in gaan. Dit is zeker al een verbetering ten opzichte van de voorganger van de game.

Visueel gezien is de gameserie in het vierde deel ook verbeterd. Er is geen enorm verschil, maar de manier waarop animatie gecombineerd wordt met de manga tekenstijl, komt toch weer net iets beter over. Voor trouwe volgers van de anime is het spelen van deze game pure nostalgie, terwijl het voor nieuwkomers een mooie manier is om een beetje in de serie te komen en de grote verhaallijnen mee te krijgen. Ook qua audio blijft de game trouw aan de serie. Wanneer je de audio in het Japans hebt staan (want waarom zou je dat niet doen?), hoor je alle bekende voice actors trots hun rollen vertolken.

Vijf koppen groter? Geen probleem!

De developers hebben duidelijk veel moeite gestoken in het creëren van de abilities en aanvallen van de meer dan veertig speelbare personages in de game. Deze personages zijn niet alleen gehaald uit het deel van de storyline die in de game gecovered wordt, maar ook uit eerdere seizoenen van de serie. Wat ook opvalt, is dat de gameplay wat meer diepte heeft gekregen dan in voorgaande games van de franchise. Naast het buttonmashen en zo toch uren vooruit te kunnen in de game, zijn er nu meer manieren om gericht het gevecht aan te gaan. Je hebt nu bijvoorbeeld naast de standaard heavy attack van een personage vier verschillende special attacks. Die special attacks kun je pas gebruiken wanneer de meters hiervoor gevuld zijn, waardoor je ze niet constant kunt blijven spammen.

Daarnaast kun je nu ook gebruik maken de Power Dash, waarmee je makkelijk door menigten heen kunt om sneller de volgende area te bereiken. Natuurlijk is in de lucht springen en air attacks uitvoeren ook altijd een goede manier. Door de nieuwe opties heb je nu meer manieren om allerlei gave en aparte combo’s te maken. Dit geeft de game toch weer net wat meer dimensie en hierdoor voelt de actie ook dynamischer aan. Dat laatste voel je vooral wanneer je in een één-op-één boss fight verwikkeld raakt met een figuur dat over het algemeen minimaal drie keer zo groot is als jouw personage. Hoe verder je komt in de game, hoe meer verschillende moves en transformaties je vrijspeelt, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Zet Sanji maar niet tegenover de vrouwen

Het belangrijkste element van de gameplay is het feit dat elk speelbaar personage een geheel eigen moveset heeft. Dit zorgt ervoor dat de game veel langer interessant blijft. Luffy en Sanji behalen hun kracht vooral op het gebied van snelheid. Zoro en Big Mama delen zware klappen uit die meer damage doen. De personages die wat langzamer zijn, voelen wel enigszins nadelig aan wanneer ze in de razendsnelle combat van Pirate Warriors 4 worden gegooid. Net als in de voorgaande games in de serie, kun je in het vierde deel kiezen uit verschillende game modi: Dramatic Log, Free Log en Treasure Log.

Dramatic Log is de storyline, die verdeeld is in story arcs. Deze game modus geeft je niet echt een moment om op adem te komen, maar je krijgt wel de meeste belangrijke punten in het verhaal mee. In de Free Log modus kun je alle levels opnieuw spelen en zelf de personages kiezen die je mee wilt nemen. Dit kan ervoor zorgen dat een level makkelijker of moeilijker wordt. Wanneer je Sanji bijvoorbeeld tegenover vrouwelijke tegenstanders zet, raakt hij snel afgeleid, zoals we van hem gewend zijn, waardoor hij minder effectief is in het gevecht. In de Treasure Log moet je volop gebruik maken van de vaardigheden van jouw gekozen karakters, aangezien elk level anders is en telkens moeilijker wordt, hoe vaker je het voltooid. Deze modus is perfect om in offline co-op te spelen, wat meteen een groot pluspunt is aan de game.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

One Piece Pirate Warriors 4 had een moeilijke missie, namelijk zijn voorganger overtreffen. Toch is de game hier over het algemeen zeker in geslaagd. De gameplay is een stuk interessanter geworden dankzij de nieuwe special moves die zijn toegevoegd. Hierdoor kun je eindeloos combo’s blijven maken, in plaats van alleen maar een beetje te buttonmashen, wat je als beginnende speler snel geneigd bent te doen in de Warriors-games. Er zijn meer dan veertig speelbare personages aanwezig in de game, die elk hun eigen moveset, hun eigen krachten en zwakheden hebben. Helaas zijn sommige personen minder leuk geworden om te spelen, omdat de gameplay sneller en dynamischer is geworden. Zij kunnen dit niveau net niet bijbenen. Met het sneller worden van de gameplay, zijn de laadschermen helaas langzamer geworden. Het is net niet storend, maar het had minder tijd in beslag mogen nemen. De storyline is goed uitgewerkt en je krijgt de belangrijke grote lijnen van het verhaal mee, doordat Omega Force ervoor heeft gekozen dit keer een kleiner deel van de serie in de game te stoppen. Een groot pluspunt aan de game is de mogelijkheid tot offline co-op, die tegenwoordig bij veel PS4 games ontbreekt. Afgezien van een paar kleine puntjes vind ik deze game een absoluut meesterwerk en ga ik er zeker nog veel plezierige uurtjes in steken.

• Offline co-op
  • Veel speelbare personages
  • Dynamische gameplay
  • Betere dekking van het verhaal
  • Sommige personages zijn in het nadeel
  • Lange laadschermen

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot One Piece: Pirate Warriors 4

One Piece

Bandai Namco