Review: Olympic Games Tokyo 2020: The Official Video Game PlayStation 4

Geplaatst: 22 juni 2021 15:00

Het is alweer een tijdje geleden dat we een echte Olymische Spelen-game hebben kunnen spelen. Natuurlijk waren Mario & Sonic met hun olympische versie wel van de partij, maar nu is er ook een realistische verie uitgebracht. Of nou ja, realistisch is niet het juiste woord, maar in ieder geval een game waarbij je niet de keuze hebt uit personages als Mario, Sonic, Bowser of Dr. Eggman. Ik trok de sportieve schoenen aan om te zien of ik het in me heb om wat olympische plakken in de wacht te slepen.

Op naar het goud

Nu de Olympische Spelen in Tokio eindelijk in aantocht zijn is het tijd om vast warm te gaan draaien. Olympic Games 2020 Tokyo - The Official Videogame biedt daarvoor de uitgelezen mogelijkheid. Helaas zitten er geen officiële sporters in de game, maar moet je dus je eigen personage maken. Gelukkig heb je direct vanaf het begin al een berg mogelijkheden om je sporter te personaliseren. De customization in de game is zeer uitgebreid en gedetailleerd. Dus of je nu een gek personage wil maken of eentje die echt op je lijkt, het is allemaal mogelijk. Ook kun je later in de game talloze outfits vrijspelen die je ook weer kunt gebruiken in de verschillende disciplines. Ze voegen niet per se iets toe, maar het is natuurlijk best grappig om een astronaut de 100 meter te zien rennen.

Helaas kun je dat astronautenpak niet in iedere sport gebruiken, omdat lang niet iedere olympische sport ook daadwerkelijk in de game verwerkt is. Nu kan ik best begrijpen dat het wellicht niet heel interessant is om er een sport als gewichtheffen in te doen, maar het betekent tegelijkertijd dat sporten als roeien, surfen, badminton, boogschieten, skateboarden en hockey niet vertegenwoordigd zijn in de game. Dat zijn al met al best wat leuke sporten die niet hadden misstaan in een officiële olympische game. Sterker nog, skateboarden en surfen zijn nieuw deze olympische spelen, maar zitten er dus niet in. Ook binnen de atletiek heb je enkele sporten die wel in de game zitten, maar ook een aantal niet.

Niet op alle fronten goed

In totaal zijn er een stuk of achttien sporten beschikbaar in de game. Alles bij elkaar is het best een diverse keuze uit verschillende disciplines die voor het overgrote deel leuk zijn om te spelen. Voor iedere game krijg je een ietwat korte tutorial, waarbij vaak wat uitleg achterwege blijft. Het is dus aan te raden voor je begint ook altijd even de controls te checken. Je kunt dit met één of twee spelers spelen, maar het is natuurlijk ook leuk om het online op te nemen tegen anderen. Dit laatste heb ik niet kunnen uittesten voor de review, omdat er nog geen spelers online waren toen ik de game speelde. Het matchmaken resulteerde bij mij dus steeds in niks, aangezien de game nog niet uit was.

Voor sommige sporten heeft SEGA een leuke oplossing bedacht voor de besturing, maar helaas geldt dat niet voor elke sport. Het onderdeel verspringen steekt hierbij met kop en schouders boven de rest uit. Het is heel onduidelijk wat je precies moet doen om goed te kunnen scoren en het uitvoeren ervan is nog lastiger. Gelukkig is bij het gros van de games de besturing wel prima in orde en zijn ze ook echt leuk om te spelen. Op audiovisueel gebied steekt Olympic Games Tokyo 2020 goed in elkaar. Alles heeft een soort cartoony stijltje dat goed werkt en consistent is toegepast. Toch is er ook goed gekeken op het gebied van realisme door de stadions in Tokio na te maken. Het geluid van de game is helemaal prima en past bij wat er allemaal op het beeld te zien is.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Olympic Games Tokyo 2020 is een uitstekende sportgame. De stijl van de game werkt heel goed voor de sporten en ook op het gebied van audio heeft SEGA goed werk afgeleverd. De game is wel het leukst om samen te spelen met anderen. Als je het alleen speelt ben je er waarschijnlijk wat sneller op uitgekeken. Voor veel sporten geldt dat de besturing intuïtief aanvoelt en dus makkelijk op te pakken zijn, waarbij het bij een enkele sport - ja ik kijk naar jou verspringen - juist erg slecht uit de verf komt. Als je van sportgames houdt, dan is dit zeker een aanrader. Ik ga weer even gouden plakken verzamelen.

• Leuke artstyle
  • Audiovisueel prima
  • Intuitieve besturing
  • Diverse games
  • Veel customization opties
  • Niet elke sport is even leuk
  • Veel sporten niet aanwezig
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Olympic Games Tokyo 2020: The Official Video Game

-

SEGA