Olija

  • Ontwikkelaar Skeleton Crew Studio
  • Eerste releasedatum 28 januari 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre Avonturen, Platform, Indie
  • Gameliner score

Review: Olija - Kort, maar de moeite waard - PlayStation 4

Olija is een platform-adventure ontwikkeld door Thomas Olsson, ontwikkelaar bij Skeleton Crew Studio. Hij heeft zijn inspiratie gehaald uit het piratengenre en games zoals Prince of Persia en Another World. De grafische stijl van Olija bevestigt dit zeker en geeft een lekker old school gevoel. Nu maar hopen dat de game niet al te old school is en de huidige gamer kan vermaken. Avast ye matey, we kiezen het ruime sop in de review van Olija.

De legende van de gouden harpoen

Lord Faraday komt uit een arm vissersdorpje en gaat met z’n dorpsgenoten op zoek naar rijkdom om zich te verlossen van de armoede. Tijdens de reis worden ze aangevallen door een grote walvis waardoor Faraday schipbreuk lijdt en zijn bemanning kwijtraakt. Op het moment dat je in het wrak een kompas vindt, krijg je een visioen over een gouden harpoen en word je geconfronteerd met een groot monster waardoor je moet vluchten. Als je eenmaal bijkomt, word je gevonden door een oude loods die je naar verschillende plaatsen kan brengen.

Hij neemt je mee naar een soort castaway-dorp in Terraphage waar meerdere schipbreukelingen hun thuis hebben gemaakt. Faraday wil zijn eigen bemanningsleden en de weg naar huis terugvinden. Op de verschillende eilanden vind je mensen uit Terraphage, je eigen bemanningsleden, maps en sleutels die je op weg helpen om uiteindelijk dit land te verlaten. Zo vind je ook Olija, de troonopvolger van Terraphage , die door de vijanden van de castaways is ontvoerd. Toen je haar redde en voor het eerst zag, was je overdonderd. Je wilt haar graag meer zien, maar je wilt ook de weg naar huis terugvinden en zij is een prinses met haar eigen verplichtingen.

Olija1

Een veilige haven

Het castaway-dorp is je uitvalshaven en hier keer je steeds naar terug. Om te zorgen dat je uitvalshaven wat voordelen biedt, kun je deze met geld een beetje uitbreiden. De vijanden droppen naast materialen soms geld dat je ook vindt door voorwerpen als kratten en tafels te slopen. Materialen vind je ook op de eilanden als je natuurlijke voorwerpen kapotmaakt. Door geld te investeren in het castaway-dorp kun je health-upgrades kopen en de hoedenwinkel openen als je de hoedenmaker eenmaal gevonden hebt. Ook kun je hier de energiebalk gratis bijvullen en voor een klein bedrag een expeditie uitzenden voor meer materialen. Met genoeg geld en materialen kun je nieuwe hoeden kopen. Deze hoeden zorgen er niet alleen voor dat je er goed uitziet, maar bieden ieder ook een eigen perk. Zo wordt de veer van een hoed een dolk die achter je aankomt als je dasht, met een andere hoed ben je immuun tegen gif en kun je weer met een andere energie van de vijanden stelen. Je kunt maar één hoed tegelijk dragen (van de zeven) dus is het verstandig om even na te denken welk voordeel je het best kunt gebruiken. Al moet ik wel zeggen dat het dragen van de hoeden soms een leuke perk oplevert, maar de harpoen en het sub-wapen voeren de boventoon.

Als je eenmaal de moed hebt verzameld, kun je je uitvalshaven verlaten om de wereld te verkennen en je bemanningsleden terug te vinden. Tijdens je zoektocht moet je goed opletten waar je loopt, want de vijanden komen opeens tevoorschijn als je bij hen in de buurt komt. Ook zijn er genoeg punten op de grond, afgronden en gespannen touwen die aan een kruisboog gekoppeld zijn. Dus soms moet je heel snel zijn en andere keren kun je het maar beter voorzichtig aan doen. Dit zijn geen dodelijke vallen, maar in combinatie met de aanvallen van de vijanden begint je energiemeter snel leeg te raken. Gelukkig zijn er ook kisten met energie die je soms net genoeg energie geven om te overleven. Naast het zoeken naar je bemanningsleden, kun je collectibles verzamelen die soms op lastige plekken zitten verborgen. Je komt tevens nieuwe maps tegen en deze kun je aan de loods tonen en hierdoor wordt een nieuw eiland beschikbaar om te ontdekken. Soms kom je op een nieuw eiland Olija weer tegen en probeer je (soms met veel moeite) met haar in contact te komen. Dit zijn wel belangrijke ontmoetingen, want zij helpt je soms verder en ze is een prachtige dame die je stiekem meer wilt zien.

Olija2

Teleporteer, val aan en herhaal

Je begint je avontuur met je blote vuisten, maar je vindt al snel een rapier dat je als sub-wapen kunt gebruiken. Dit is een handig wapen en helpt je bij het verslaan van de vijanden. Je merkt ook snel dat je niet overal kunt komen, maar gelukkig kom je de gouden harpoen uit het visioen tegen tijdens de verkenning van het eerste eiland. Je gebruikt één button voor je harpoen, één voor je sub-wapen en één voor de harpoenwarp. Ook kun je met R2 dashen om je snel te verplaatsen of te ontwijken. Door de harpoen te gooien kun je naar vijanden en voorwerpen teleporteren waardoor de wereld een stuk begaanbaarder wordt. Als je mist, kun je met dezelfde button hem weer terug roepen. Natuurlijk kun je ze ook aanvallen met het gouden wapen en de afwisseling tussen teleporteren, aanvallen met het sub-wapen of harpoen geven je een groot voordeel. Zeker, wanneer je dit een beetje doorhebt, want dan kun je van vijand naar vijand teleporteren en verschillende klappen uitdelen zonder dat ze je raken.

Door het verslaan van vijanden bouw je een speciale meter op waardoor je speciale aanvallen kunt maken met je harpoen of waardoor de speciale techniek van de hoed wordt versterkt. Je kunt deze bewaren voor een baas, maar aangezien de meter snel wordt gevuld, kun je deze ook gebruiken als je overweldigd wordt. Gelukkig is de rapier niet het enige sub-wapen en vind je later in de game meerdere waaronder een kruisboog en een blunderbuss. Je kunt van sub-wapen wisselen met L1, zodat je het juiste wapen tegen de juiste vijand gebruikt. Dit geeft je nog meer mogelijkheden om de vijanden van alle kanten te bestoken. Op afstand met pijlen of van dichtbij door ze weg te blazen met je blunderbuss. Dan nog een harpoen erachteraan en het is snel einde oefening.

De vijanden zitten vaak verborgen en reageren pas als jij in de buurt bent. Wanneer je weet waar je op moet letten zorgt dat voor geen verrassingen. De vijanden zelf hebben ieder hun eigen manier van aanvallen, maar ik heb met hen niet veel moeite gehad, tenzij ik teveel energie had verloren met het vallen in afgronden en op punten. Zo komen sommige als een bezetene op je af, terwijl andere je op afstand belagen met pijlen. De bazen waren daarentegen iets pittiger, maar hebben nooit meer dan een extra leven gekost (op de eindbaas na). Een klein puntje van kritiek is dat het allemaal niet heel lang duurt en binnen tien uur heb je de game zeker uit.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Olija is een snelle action-adventure game waarbij de gameplay en de visuele stijl enigszins overeenkomen met Another World van vroeger. Het is de moeite waard om de eilanden te ontdekken en verkennen met Faraday. Hij reageert goed reageert op de controls en het vechten met de harpoen, de sub-wapens en het teleporteren is even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt, ben je bijna niet te stoppen. De perks van de hoeden helpen, maar ik heb het meest gefocust op de combinatie van teleporteren en aanvallen met de harpoen of het sub-wapen. Het zoeken naar sleutels om deuren te openen of naar maps om nieuwe eilanden te ontdekken is niet heel moeilijk, maar zeker vermakelijk. Het verhaal is niet heel ingewikkeld of bijzonder, maar past bij dit genre. Alleen is het allemaal snel voorbij en dat was jammer, want ik had nog wel wat langer de goede piraat willen zijn.

  • Pluspunten
  • De harpoen en het teleporteren
  • Vechten met harpoen en sub-wapens
  • Verkennen van de eilanden
  • Verhaal is simpel, maar afdoende
  • Old school gameplay a la Another World
  • Minpunten
  • Olija is niet heel lang
  • De perks van de hoeden zijn niet bepalend
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?