Oil Rush

• Ontwikkelaar Unigine Corp
  • Eerste releasedatum 24 februari 2012
  • Platformen Pc
  • Gameliner score

Review: Oil Rush - Pc

Je schepen ploegen door het natte zilt, terwijl je boorplatformen het zwarte goud in je voorraadtanks pompen. Een golf tegenstanders doet een poging om deze bron van je te ontfutselen, maar dat zal tevergeefs zijn. Je vloot stoomt al snel op naar het aangevallen platform om de aanvallers te stoppen. Echter is je andere flank nu verzwakt en valt de vijand ook daar aan. Je installaties aldaar zijn gelukkig goed verdedigd door geschutskoepels in allerlei soorten en maten. Nu maar hopen dat deze het uit zullen houden tot de vloot klaar is met het afslaan van de aanval op het boorplatform...

Oil Rush

In deze game, die het beste gedefinieerd kan worden als een mix tussen een RTS en een tower defense game, is het de bedoeling om je olievoorraden veilig te stellen en je troepenmacht uit te breiden door het veroveren van productieplatformen. De game is ontwikkeld door het Russische Unigine Corp, welke al faam verzamelde met de spectaculaire Heaven DirectX 11 benchmark - een programma dat al flinke tijd wordt gebruikt om te kijken hoe krachtig de nieuwste grafische kaarten zijn.

Gameolie

De setting is die van een Russische favoriet: een post-apocalyptische wereld, waarin de grootste landmassa's verzwolgen zijn door water. De olie is dè grondstof waar alles mee word gemaakt, van plastic tot brandstof voor je voertuigen. De missies zijn gevarieerd en divers, variërend van het innemen van alle platformen op de kaart tot het ontwijken van troepenmassa's en van het verdedigen van belangrijke punten tot het ontwikkelen van diverse technologieën. Naarmate het spel vordert, krijg je meer eenheden en geschuttorens tot je beschikking, worden de te onderzoeken technologieën diverser, neemt de kracht van je tegenstanders toe en worden de missies gecompliceerder. Je kunt je voertuigen echter niet vrij besturen; de enige controle die je hebt is de optie rond welke van je platformen je ze laat patrouilleren. Dit maakt de game interessant, aangezien je goed moet kunnen voorspellen wat je tegenstander zal gaan doen. Deze zal namelijk gaan zoeken naar zwakke plekken in je verdediging en pogen deze keihard uit te buiten! En als je na de vele uren singleplayer de AI zat bent, kun je ook nog eens tegen andere spelers los gaan in de multiplayer...

Olie in je ogen

Oil Rush ziet er fantastisch uit. Zo, dat is gezegd. De effecten zijn super en de game ziet er door alle lichteffecten, tesselation en textures adembenemend uit. De engine, bekend uit de Heaven benchmark, is bijzonder krachtig en ondersteunt alle toeters en bellen, van DirectX 9 tot DirectX 11, met brede stereo 3D ondersteuning als kers op de taart. De game is ook voorzien van goede geluidseffecten en voice acting, welke beide van een goed niveau zijn. Je pc moet natuurlijk wel van de nodige hardware voorzien zijn om het spel op topniveau te draaien, maar ook op lagere settings ziet alles er prima uit!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Oil Rush is een schot in de roos. Afwisselende, degelijke gameplay gecombineerd met prachtige graphics zorgen voor een game met de "Ah, nog 'n leveltje dan"-factor. Je denkt steeds na over hoe je een level aan zou kunnen pakken op de momenten dat je de game niet aan het spelen bent. De AI is pittig, maar niet onmogelijk moeilijk, waarbij ook bij de AI altijd wel een zwakke plek te vinden is. De prachtige graphics en degelijke gameplay worden verder nog aangevuld met mooie geluidseffecten en een goede multiplayer. En dit alles voor nog geen twintig euro. Je bent gek als je deze game laat liggen!

• Pluspunten
  • Grafisch super!
  • Degelijke, originele gameplay