Review: Oddworld: Soulstorm - Onverwacht intens en verslavend PlayStation 4

Geplaatst: 10 april 2021 10:00
Aangepast: 10 april 2021 12:21

Oddworld: Soulstorm is het tweede deel in het Abe-universum. Dit deel gaat verder waar Oddworld: New ’n Tasty, het eerste deel uit de serie, eindigde en is een re-imagining van Oddworld: Abe’s Exoddus. Begrijp jij het nog? Het maakt niet uit, want ik heb de Oddworld-games nog nooit gespeeld. De games spraken mij niet echt aan dus we gaan gewoon kijken hoe deze versie speelt. Ik heb wel veel goede dingen over Abe’s avonturen gelezen in de review van Kees over Oddworld: New 'n' Tasty en hoe hij van mening is veranderd. Dus ik hoop dat mijn onwetendheid omslaat in waardering. Of dit ook het geval is, kun je lezen in mijn review van Oddworld: Soulstorm.

Abe’s geschiedenis en zijn verdiende rust

Even een korte samenvatting van Abe’s vorige avontuur voor de niet-ingewijden. Onze eerste kennismaking met Abe was in de tijd, toen hij nog gelukkig was als kleine rader in het wiel van het vleesverwerkingsbedrijf Rupture Farms wat wordt gerund door de Glukkons. Het immense bedrijf geeft blijkbaar alleen maar om winst en dat wordt ook Abe duidelijk als hij een gesprek van Mullock, de baas van Rupture Farms, toevallig opvangt. Het plan is om Abe en zijn mede-Mudokons in het volgende vleesproduct te verwerken, omdat Mullock hen niet meer kan gebruiken. Vanaf dat moment verandert het lot van Abe en wordt hij de onwaarschijnlijke held die zijn mede-Mudokons uit de fabriek redt. Na al zijn avonturen is het hem gelukt om te ontsnappen en nu is hij toe aan rust. Het was een grimmig verhaal, maar zat vol met grappige situaties, sympathieke personages (de Mudokons, natuurlijk) en Abe gaf hen de hoop om deze gevaarlijke situatie met z’n allen te overleven.

Abe heeft na zijn vorige avontuur eindelijk zijn verdiende rust gevonden. Helaas voor Abe en goed voor ons wordt die rust snel verstoord. In het begin van de game wordt Abe door een wijze, oude Mudokon verteld dat hij niet kan uitrusten. Zijn avontuur is nog niet afgelopen en hij heeft nog een belangrijke rol te spelen. Niet veel later komen de Glukkons Abe’s rust verstoren, want de Glukkons zijn op zoek naar de ontsnapte gevangen. Abe moet opnieuw aan hen ontsnappen en zijn rol als onwaarschijnlijke leider opnieuw waarmaken door zijn mede-Mudokons helpen te overleven. Ook in dit soms trieste verhaal kom je weer grimmige situaties tegen en moet je misschien wel een traantje wegpinken als er iets vervelends gebeurt met de sympathieke Mudokons, maar toch wordt dit gebalanceerd met de humoristische situaties die je tegenkomt of door de stomme fouten die je maakt. Het avontuur duurt ongeveer tussen vijftien en twintig uur. Voor de Trophy-jagers komen daar nog een aantal uren bij tijdens je pogingen om alles te vinden en iedereen te bevrijden. Dat lijkt misschien niet heel lang, maar er is genoeg te doen en ontdekken.

Something old, something new

Oddworld: Soulstorm is een 2.9D side-scrolling platform game. Dat houdt in dat het geen 3D is, maar de wereld wel diepte heeft. Zo word je soms beschoten vanuit de achtergrond, loop je de diepte in of vallen voorwerpen uit de achtergrond jouw kant op waardoor je snel moet uitwijken. Zoals eerder gezegd moet Abe zichzelf en zoveel mogelijk Mudokons redden van de dood of slavenarbeid. Soulstorm bevat gameplay elementen uit Abe's Exoddus en Munch’s Oddysee om dit voor elkaar te krijgen, maar brengt ook nieuwe elementen. Zo kun je items en materialen scavengen uit kratjes, lockers en vuilnisbakken. Ook is het mogelijk vijanden vast te binden en hun zakken te rollen. Met de gevonden items zoals water bottles, brew bottles (flesjes met ontvlambare vloeistof), stenen, fakkels en de verdovingsmijnen kun je het avontuur iets eenvoudiger te maken. De materialen die je vindt en steelt van de vijanden zijn te gebruiken in het nieuwe Crafting System. Zo kun je nieuwe items en wapens maken die je verder helpen om iedereen te redden.

Abe moet minimaal vijftien levels doorlopen en zoveel mogelijk Mudokons redden. Gelukkig zien de levels er goed en gedetailleerd uit. De muziek en de achtergrondgeluiden dragen bij aan de beleving. Al is het soms wat chaotisch door de vijanden, het vuur en vallende rotsen op de voorgrond en de explosies en schietende vijanden op de achtergrond. Als je een Mudokon tegenkomt tijdens je verkenning, moet je ze begeleiden naar een portaal, zodat ze veilig zijn. De gevonden Mudokons vertrouwen Abe en volgen hem blindelings, tenzij hij op plaatsen komt waar zij niet kunnen komen. Het is wel handig dat je iedere Mudokon apart of als een groep kan laten wachten of volgen. Pas alleen wel op dat je niet teveel lawaai maakt. Soms heb je hen nodig om bepaalde deuren te openen en in sommige gevallen moet je een hele grote groep beschermen tegen aanvallen, zodat je verder kunt. Het is soms wel zoeken naar de gestrande Mudokons en de juiste weg. Zeker, omdat niet alle deuren open zijn en je soms items moet vinden om een mechaniek op te starten waardoor de deuren open kunnen.

Er zijn secret areas te vinden met items die je kunt scavengen en soms vind je gouden markers die de Badge Score verhogen. Je kunt je Badge Score onder andere verhogen door het redden van Mudokons, scavengen, verkennen en het vinden van speciale items. Vaak word je gehinderd door obstakels zoals vuur of diepe afgronden en moet je klimmen en springen om hier voorbij te komen. Soms kun je niet om het inferno heen en komen de gevonden items van pas. Je kunt met R3 richten en deze items gooien met R2. Door een goed gerichte worp met een water bottle kun je weer verder. Je kunt ook van het vuur gebruikmaken. Als je de vijanden besmeurt met de inhoud van een brew bottle veranderen ze in lopende fakkels als ze langs een open vuur lopen of als je een fakkel naar hen gooit. Ook kun je houten stellingen afbranden om een doorgang te forceren. Kleine stenen kun je tegen kleine vijanden gooien of als afleiding gebruiken en de fakkels verlichten naast Sliggs ook de donkere grotten. De verdovingsmijnen schakelen de vijanden tijdelijk uit waardoor je snel kunt vluchten of de Sliggs kunt vastbinden en beroven.

Abe tegen een overmacht

Abe is kwetsbaar en eigenlijk niet opgewassen tegen de grote overmacht die de Glukkons op hem en zijn vrienden afsturen. Gelukkig word je wel enigszins geholpen door de Story Stones die je met hints helpen om een bepaald obstakel te overkomen. Er patrouilleren vijandelijke soldaten (Sliggs) en ze komen in verschillende varianten. Zo heb je lopende en vliegende Sliggs met machinegeweren en rakettenwerpers, honden die je verscheuren als ze je zien, vleermuizen die je onverwacht doden en nog veel meer van dit soort vijanden die er alles aan doen om Abe’s queeste te stoppen. Je levensenergie verdwijnt heel snel wanneer je door de Sliggs beschoten wordt, van een te grote hoogte naar beneden valt, iets te lang met vuur in aanraking bent of in één hap door een hondachtige verslonden wordt. Deze vlieger gaat zeker op als je niet op de achtergrond let. De Sliggs met machinegeweren richten aardig wat schade aan, maar een sniper hoeft je maar één keer in zijn vizier te krijgen om je queeste te beëindigen. Al zorgt dit wel voor dodelijke, maar grappige momenten.

Natuurlijk is onze held tegen wil en dank niet helemaal hulpeloos tegenover de overmacht en kun je het altijd opnieuw proberen als het fout gaat. Je kunt wegrennen, schuilen achter muren, rondsluipen of de vijanden overnemen door middel van chanten, zodat zij het vuile werk voor je opknappen. De vijanden hebben een scherp gehoor en reageren snel op geluiden die ze niet kunnen plaatsen. Vanaf dat moment zijn ze in alert-modus en actief op zoek de oorzaak van het geluid. Het is vaak verstandig om je terug te trekken, zodat de Sliggs bedaren en je het opnieuw kunt proberen. Soms kun je ook langs hen heen rennen met R1, maar dat moet je wel goed timen, want de soldaten zijn redelijk snel, schieten gericht en het is redelijk gevaarlijk, omdat je weet niet wat daar op je wacht. Wanneer je L1 ingerukt houdt, beweeg je in stealth-modus en kun je overal langs sluipen zonder de Sliggs te waarschuwen. Zolang ze je niet zien, ben je veilig. Als de vijanden liggen te slapen, kun je ze al sluipende vastbinden en kaalplukken. Ook kun je de geredde Mudokons items geven waardoor ze het jou makkelijker maken en ze een agressieve of passieve houding geven dat hun reactie beïnvloedt.

Met L2 begin je te chanten en raak je in een soort trance. Er verschijnt een kleine gele mist waarmee je de omgeving kunt verkennen, de Mudokons door portalen kunt zenden en misschien wel het leukste aspect een Sligg overnemen. Het geeft veel voldoening om met de gehypnotiseerde Sligg zijn voormalige kameraden uit te schakelen en dan deze dader te laten exploderen. Niet iedere vijand is te hypnotiseren en de Glukkons hebben ook apparaten die ervoor zorgen dat je deze vaardigheid niet overal kunt gebruiken. Hierdoor moet je andere mogelijkheden vinden om voorbij de obstakels te komen. Als je eenmaal genoeg materialen hebt verzameld, kun je met het nieuwe Craftings System items maken die hierbij helpen. Je hebt bijvoorbeeld een aantal Mudokons nodig om een bepaalde deur te openen, maar zijn ze te ziek om je te helpen. Met alle gevonden ingrediënten kun je een medicijn maken waardoor je verder kunt. Ook kun je rookbommen maken die het zicht van de Sliggs tijdelijk belemmeren, zodat je net langs hen kunt glippen. De combinatie van al deze mogelijkheden zorgen ervoor dat deze platformer naast RPG-elementen ook veel puzzel elementen bevat. Elke keer als je in een nieuw veld bent, zoek je naar de beste oplossing om zo snel mogelijk het volgende punt te bereiken. Met de mix van vijanden op voor- en achtergrond, explosies, vuur, en het bevrijden en begeleiden van de Mudokons lijkt de game een interactieve puzzel met meerdere oplossingen waarbij een foute oplossing het einde van een aantal Mudokons veroorzaakt. Dit maakt het een zeer intense, maar ook uitdagende en plezierige ervaring.

Vier eindes, een nieuw begin?

Oddworld: Soulstorm heeft vier eindes en welke je haalt, is gebaseerd op de Quarma Points (lees karma) die je ontvangt aan het eind van elk level. Je Quarma Score gaat omhoog als je genoeg Mudokons redt en valt naar beneden als je teveel van je vrienden het loodje leggen. In tegenstelling met voorgaande delen is het Quarma System iets aangepast en worden de gedode vijanden ook meegerekend met de Quarma Score. Dus het is misschien handig om niet als een bezetene iedereen om te leggen. De game heeft minimaal vijftien levels en als je in minimaal zes levels het voor elkaar krijgt om tachtig procent van de Mudokons te redden dan krijg je het slechtste einde. Om het beste einde te halen, moet je tachtig procent van de Mudokons in elk level redden en krijg je toegang tot een paar extra levels die hier naar leiden. Het is misschien niet waarschijnlijk dat je dit de eerste keer haalt, maar gelukkig kun je de levels opnieuw spelen in de Level Select als je Soulstorm heb uitgespeeld. Je hebt dan wel al je upgrades, maar er zijn geen savepoints dus als je de pijp uitgaat, moet je het hele level opnieuw doen. Zo kun je je Quarma Points verhogen en alle badges verdienen.

Nu nog even een huishoudelijke mededeling van de ontwikkelaar. Je kunt twee bugs in Oddworld: Soulstorm tegenkomen, maar deze zorgen niet voor verlies van data. Het is voorgekomen dat Abe in een 'loop' komt waarbij hij blijft vallen. Dit kan gebeuren tijdens het springen, vallen of als je doodgaat. Abe komt dan in een soft lock en doet dan niks meer. Ik heb zoiets gehad, toen ik de game een lange tijd gepauzeerd had. Toen ik het laatste checkpoint herlaadde, was het probleem opgelost en kon ik verder waar ik gebleven was. Als je op de PlayStation 4/Pro in het tiende level, Nectrum In, aankomt, word je misschien uit de game getrapt. Ook dit is op te lossen door gewoon je laatste savegame op te starten en dan kun je verder met je avontuur. De ontwikkelaars geven aan hier aan te werken en beloven spoedig een patch.

1 1 1 1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Oddworld: Soulstorm heeft een vermakelijk doch melancholisch verhaal, maar weet door gebruik van humor dit te balanceren. Abe is een sympathieke protagonist die eigenlijk rust wil na zijn vorige avontuur, maar tegen wil en dank de rol van leider krijgt toegeschoven. Soulstorm is niet heel groot (15 tot 20 uur), maar de gameplay is intens, afwisselend, zeer vermakelijk en uitdagend. Dit komt vooral doordat elke situatie in een nieuw scherm wel een mini-puzzel lijkt die je op verschillende manieren kunt oplossen. Het is interessant dat er meerdere eindes zijn en de tachtig procent regel kan een uitdaging zijn, maar dit biedt wel replay value. Ik had nog nooit een Oddworld-game gespeeld, maar ik ben blij verrast en heb zeker mijn onwetendheid kunnen vervangen met waardering. Als je een PlayStation Plus-abonnement en een PlayStation 5 hebt dan zou ik je zeker aanraden om deze maand Oddworld: Soulstorm gratis te downloaden.

• Soulstorm ziet er goed uit
  • Met goede soundtrack
  • Sympathieke Mudokons zeker Abe
  • Puzzel en RPG-elementen
  • Veel actie, maar ook stealth
  • Goed, maar soms droevig verhaal
  • Humor zorgt voor balans
  • Quarma System en vier eindes
  • Veel dingen te doen, op veel manieren
  • Enigzins korte game
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Oddworld: Soulstorm

Oddworld

Oddworld Inhabitants