Review: Observer: System Redux - Zeer next-gen waardig Pc

Geplaatst: 14 november 2020 14:00
Aangepast: 15 november 2020 23:57

Ah Observer, dat was een tijdje geleden. Ongeveer een maand geleden heb ik een preview van Observer: System Redux geschreven en toen zei ik eigenlijk al dat ik helemaal niet van horrorgames houd. Hoewel ik Observer een hele interessante game vind, kan ik me toch een aantal games opnoemen die ik veel liever ga spelen. Toen de game een paar dagen geleden officieel uitkwam, wist ik echter dat ik er weer aan moest geloven. Met een paar glazen wijn achter de kiezen, dook ik de Cyberpunk-wereld van Observer weer in om te zien of deze remaster de moeite waard is, ook als je niet van horrorgames houdt.

Nieuwe content, maar je merkt er niets van

Goed, mocht je het nog niet weten, Observer is een psychologische horrorgame die zich afspeelt in een dystopische Cyberpunk-variant van Krakow, Polen in 2084. Het land is zo goed als helemaal naar de kloten nadat een digitale plaag, die de Nanophage wordt genoemd, ervoor heeft gezorgd dat de menselijke populatie flink is uitgedund. De mensen die het hebben overleefd, zijn voornamelijk drugsverslaafd geraakt en zijn weggestopt in speciale appartementsgebouwen. Je volgt het verhaal door de ogen van Daniel Lazarski, gespeeld door Rutger Hauer. Lazarski is een Observer, een soort rechercheur, die de mogelijkheid heeft om de gedachten van andere mensen binnen te dringen. Deze vaardigheid en de mogelijkheid om zijn omgeving te scannen op zoek naar biologisch of elektronisch materiaal, moet Lazarski helpen om zijn zoon te vinden, die zich in een van de appartementsgebouwen voor de lagere klassen bevindt. Tijdens de zoektocht naar zijn zoon, ontdekt Lazarski echter een aantal gruwelijke moorden. Het is aan jou de taak om deze mysteries op te lossen om uiteindelijk bij je zoon uit te komen.

Qua verhaal is er in deze remaster eigenlijk zo goed als niets veranderd. Daniel Lazarski is nog steeds een Observer die nog steeds op zoek is naar zijn zoon die zich in een van de appartementen bevindt en, spoiler alert, hij vindt 'm ook nog eens. Er is in System Redux echter wel wat aan het verhaal toegevoegd. Observer: System Redux kent namelijk drie extra sidequests die je kunt doen. Nu heb ik de originele Observer niet gespeeld, maar heb ik wel, na mijn eigen playthrough van de game, een aantal video's gekeken van YouTubers die de originele game hebben gespeeld en het verbaast me hoe goed deze nieuwe content in de game geplaatst is. Normaliter wordt nieuwe content aan het einde van een game toegevoegd in de vorm van een extra stukje verhaal of een nieuwe locatie die je kunt verkennen. In Observer: System Redux is deze extra content echter naadloos in het bestaande verhaal geplaatst en dat is zeker niet gemakkelijk.

Verbeterd, of slechts veranderd?

Buiten de drie extra sidequests heeft Bloober Team ook het grafische aspect van de game aangepakt. System Redux is namelijk de next-gen variant van Observer en daar horen natuurlijk opgepoetste graphics bij. Als ik de beelden van de originele game, die overigens pas drie jaar oud is, erbij pak, dan is gelijk te zien dat System Redux op grafisch gebied flink verbeterd is. De belichting in de game is aangepakt, de textures hebben flink wat meer detail en ook de animaties van de personages zijn een stuk vloeiender. Begrijp me niet verkeerd, de originele Observer zag er helemaal niet slecht uit, maar als je eenmaal de graphics van Observer: System Redux hebt gezien, dan snap je waarom dit een next-gen versie is. Ondanks de verbeterde graphics, moet ik wel toegeven dat de stijl en de sfeer van het origineel mijns inziens beter passen bij wat de game probeert over te brengen. Desalniettemin ziet Observer: System Redux er prachtig uit, zelfs met meer licht en minder grauwe kleuren.

Wat in System Redux ook verbeterd is ten opzichte van het origineel, is de gameplay. Qua gameplay loop is er eigenlijk vrij weinig veranderd. De game speelt als een walking simulator, zoals we ook gewend zijn van Bloober Team's andere titels zoals Layers of Fear, met wat onderzoekende elementen en wat stealth gameplay tussendoor. De game heeft een vrij laag tempo en je bent voornamelijk bezig met het rondlopen en onderzoeken van je omgeving. Bloober Team heeft met de remaster wel geprobeerd om de gameplay wat meer gestroomlijnd te maken en het tempo er wat meer in te krijgen. Zo zijn de stealth-stukken wat meer vergevingsgezind en is de minigame om terminals te hacken vervangen door een wat versimpelde puzzel. Wat mij betreft alleen maar goed. In Observer draait het namelijk om de immersie en hoe minder vaak en lang dit doorbroken wordt, hoe beter.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Observer: System Redux is een prima remaster van een game die op zichzelf al goed was. De verbeterde graphics laten zien hoe een psychologische horrorgame eruit kan zien op next-gen hardware en dat is zeker niet mis. Hoewel de grauwe en grimmige stijl van het origineel met de nieuwe belichting een beetje ontbreekt, zijn de verbeterde animaties en meer gedetailleerde textures een welkome aanpassing. De gameplay is tevens aangepakt om de gameplay in zijn geheel meer gestroomlijnd te maken. Ook de nieuwe content, in de vorm van drie nieuwe sidequests, is naadloos aan het al bestaande verhaal toegevoegd en dat is al een hele prestatie op zich. Heb je het origineel gespeeld, dan raad ik je zeker aan om de remaster te spelen. De nieuwe content en vernieuwde gameplay-mechanics zijn reden genoeg om vernieuwde waardering te krijgen voor de game. Heb je de originele Observer niet gespeeld, dan raad ik je alsnog aan om Observer: System Redux te spelen. Ook als je niet van horrorgames houdt, is deze titel namelijk zeker de moeite waard, al is het maar om je bezig te houden, terwijl je wacht op Cyberpunk 2077.

• Nieuwe content
  • Verbeterde graphics
  • Vernieuwde gameplay
  • Geen afbreuk aan het origineel
  • Graphics minder sfeervol
  • Gameplay nog steeds traag
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Observer: System Redux

-

Pc, PlayStation 5, Xbox Series