Review: Obscure: The Aftermath PlayStation Portable

Geplaatst: 24 oktober 2009 10:19

Ik sluip door een donkere gang, achter mij klinkt het gegrom van een ondefinieerbaar beest. Mijn zaklamp werpt een flauw licht op hetgeen wat voor mij te wachten staat, maar door de angst durf ik bijna geen stap te zetten. Naast mij loopt mijn maatje, in zijn rechterhand houdt hij krampachtig een honkbalknuppel vast. Zijn hoofd druipt van het zweet, veroorzaakt door pure angst, en ook mijn voorhoofd houdt het niet droog. Samen schuiven we langzaam verder door de gang, omdat we amper drie meter voor ons kunnen kijken. Dan is er geschreeuw te horen aan het eind van de gang, een schim komt dichterbij en plotseling hoor ik een stem naast mij zeggen: 'Goedemorgen, uw vervoersbewijzen alstublieft.' Dit was zomaar een dag uit mijn leven waarin ik met Obscure: The Aftermath in mijn PSP in de trein zat. Een game waarin je kunt verdwijnen en waarbij je alles om je heen vergeet. En of de game verder alle eurocentjes waard is? Dat kun je hieronder verder lezen.

Bloemen houden van mensen

Obscure: The Aftermath is een vervolg op het eerste deel dat verscheen op de PlayStation 2. Deze handheld versie is een port van de eveneens op de PlayStation 2 verschenen sequel. In dit vervolg komen jij en je tienervrienden op de campus in aanraking met geheimzinnige zwarte bloemen. Deze bloemen worden als een drug gebruikt en dit is het begin van een reeks bizarre gebeurtenissen. Er is namelijk veel meer aan de hand met deze bloemen dan in eerste instantie wordt aangenomen.

D'jà  Vu

Wie dit vervolg al op de PlayStation 2 heeft gespeeld, heeft eerlijk gezegd weinig aan de PlayStation Portable versie. Het lijkt net alsof de PS2 versie gewoon via copy/paste naar de PSP is overgezet. Heb je de PS2 versie dus al uitgespeeld, dan is deze PSP versie niet de volledige mep waard, tenzij je een enorme fan van oldschool survival horror bent. Enkel de besturing is aangepast voor de PSP en werkt redelijk lekker. De personages laten zich makkelijk besturen en via een handig systeem kun je eenvoudig door je wapens en items scrollen. Helaas tonen de besturing en camera op sommige momenten wel wat gebreken, voornamelijk wanneer je wordt aangevallen door meerdere monsters tegelijk. De game volgt nauwkeurig alle clich's die je in een tienerhorror film ook kunt vinden, maar op veel momenten levert dit toch een zekere spanning op. De game kent de nodige puzzels en klassieke gameplay in de stijl van de oudere survival horrorgames zoals de vroegere Resident Evil games. Vele gesloten deuren, backtracken om bepaalde items te zoeken of te gebruiken en noem maar op. Als je erg van deze stijl houdt en je hebt de PS2 versie nog niet gespeeld, dan zul je aan Obscure: The Aftermath voor de PSP zeker geen miskoop hebben.

Het oor wil ook wat

Ondanks de gemakzucht van de ontwikkelaar, hebben ze toch puik werk geleverd. De game ziet er grafisch zeer goed uit op de handheld; de gedetailleerde omgevingen dragen enorm bij aan de sfeer. Een enorm pluspunt van deze game is de muziek. Snerpende, creepy violen, sfeervolle koren en andersoortige dreigende muziekstukken verhogen de spanning flink. Ook hoor je soms gejammer in de verte of naargeestige stemmen, die je rillingen bezorgen. Wat dan wel weer jammer is zijn de cheesy dialogen van de karakters en de soms erg misplaatste en niet grappige humor die de sfeer een beetje weghalen.

Je staat er niet alleen voor

De game kent net als zijn voorganger op de PS2 een co-op modus. Via het zogenaamde drop in-drop out systeem kan op elk moment iemand joinen. Je hoeft alleen maar de Wifi knop van je PSP aan te zetten. De co-op modus is bovendien het meest vermakelijke onderdeel van de game, want samen met een vriend door donkere gangen sluipen en samen de horror beleven is toch erg cool. Jammer dat er maar zo weinig horrorgames zijn met een co-op modus, want Obscure bewijst dat het zeer goed kan werken. En co-op kan een uitkomst bieden voor diegene die niet alleen durven te spelen.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Obscure: The Aftermath biedt de mogelijkheid om een echte old-school survival game onderweg op je PlayStation Portable te ervaren. Heb je de PlayStation 2 versie nog niet gespeeld en hou je van horror games in de stijl van de eerste drie Resident Evil games, dan zit je gebakken met deze titel. Jammer dat ze niet meer hun best hebben gedaan om de PSP versie iets extra's mee te geven. De co-op modus kan de speelduur nog wat verlengen, maar kan niet voorkomen dat de game wat aan de korte kant is. Na het uitspelen zul je hem niet zo gauw meer oppakken. Of Obscure: The Aftermath het geld waard is laat ik aan jou persoonlijk over. Het is geen ultieme topper, maar zeker wel een lekker tussendoortje.

• Grafisch goed
  • Sfeer
  • Cheesy dialogen