Review: Nioh 2 PlayStation 4

Geplaatst: 16 maart 2020 10:00

Nioh 2 is een paar dagen geleden uitgekomen en aangezien het eerste deel een uitdagende action-RPG is, ben ik heel nieuwsgierig naar het vervolg. Het vervolg is eigenlijk een prequel en in mijn Drie van die redenen waarom ik niet kan wachten op Nioh 2 gaf ik al aan dat voor mij de game draait om de omgeving, de gevechten en zeker de uitdagende eindbazen. Toen ik hoorde dat ik Nioh 2 mocht reviewen, ben ik meteen met het eerste deel aan de slag gegaan. De game was uitdagend met pittige gevechten tegen de normale vijanden, ingewikkelde gevechten tegen de Yokai (demonen) en de bijna onmogelijke gevechten tegen eindbazen. Met genoeg wapens, magic en ninja skills kun je een aardig eind komen. Uiteindelijk heb ik de game uitgespeeld, maar helaas is het nog niet gelukt om een platinum trophy te bemachtigen. Nu maar afwachten of Nioh 2 een vergelijkbare uitdaging biedt of dat de game zijn scherpte heeft verloren.

Terug naar Japan

Het eerste deel vertelt het verhaal van William Adams, een gefictionaliseerde versie van een zeeman en de eerste westerse samoerai, die na het verliezen van zijn Guardian Spirit deze probeert terug te vinden in Japan. Nioh 2 speelt zich weer in Japan af, alleen voor de gebeurtenissen uit het eerste deel. Oda Nobunaga staat op het punt om de clans in het land te verenigen en Toyomi Hideyoshi, één van Nobunaga’s trouwste bondgenoten, helpt hem bij deze onderneming met zijn listigheid en kracht. De game focust op zijn activiteiten, plus nog wat demonen en magie door hem te representeren als twee personen. De listige, handelaar Tokichiro en de stille, maar krachtige protagonist waarmee jij speelt. De missies nemen je door heel Japan met zijn interessante geschiedenis en zijn verschillende landschappen.

Nioh 2 heeft in tegenstelling tot het eerste deel geen bepaald personage, maar is het mogelijk om je eigen personage te creëren. Deze character creator geeft je genoeg opties om bijna elk detail aan te passen en je personage eigen te maken. Jij bent als stille protagonist niet heel sympathiek, maar ook niet onsympathiek, eerder nietszeggend. Je reisgenoot, de handelaar Tokichiro, praat daarentegen voor twee en is een grappige noot in het met demonen overgoten Japan. Tokichiro probeert verbonden te sluiten en zoekt naar spirit stones om ze te verkopen aan het leger. Hij komt de protagonist tegen in zijn Yokai-vorm en het lukt om hem te kalmeren. Nu hij zijn nieuwe halve Yokai-vriend heeft ontmoet, kan deze hem helpen bij zijn onderneming. Het verhaal is interessant en geeft enig inzicht in de Japanse geschiedenis, maar het is zeker niet het belangrijkste. De game draait echt om de uitdaging die de gevechten met de menselijke vijanden, Yokai en eindbazen met zich meebrengen. Deze gevechten in de main missions en sub missions kosten veel denkwerk en het is zeker geen simpele hack and slash game. Je moet je vijanden bestuderen en zoeken naar een opening en nooit denken dat je er al bent, voordat de vijand in stukken ligt.

De vertrouwde elementen

Net zoals in het eerste deel heb je een aantal wapens waarmee je de demonen te lijf kunt gaan. In dit deel kun je uit negen verschillende wapens kiezen. Zo heb je weer beschikking over de vertrouwde katana, dual swords, kusargama, speer en bijl, maar wordt dit uitgebreid met de switchglaive, twin hatchets, odachi en tonfa waarvan de laatste twee wel in de DLC van Nioh zaten. Je kunt als voorheen weer kiezen tussen een hoge, midden of lage houding waartussen je altijd kunt wisselen. Zo zijn de hoge aanvallen extra krachtig, is je verdediging het sterkst in de midden houding en ben je het snelst met de lage stand. Het is verstandig om uit te proberen welke wapens het beste werken tegen bepaalde vijanden en welke jouw voorkeur heeft. Onthoud wel dat door het verslaan van vijanden je de skill points vrijspeelt voor dat wapen. Misschien is het verstandig om niet te veel te wisselen als je eenmaal je (voorlopig) favoriete wapen hebt gevonden om wat technieken vrij te spelen die je helpen bij je bovennatuurlijke taak. Als je eenmaal wat meer vertrouwd bent met de vijanden, kun je de andere wapens uitproberen. Wanneer je echter een vijand tegenkomt die je niet kunt verslaan, is het verstandig om van stand te wisselen, een ander wapen uit te proberen of te investeren in Onmyo magic of ninja skills.

De vijanden droppen veel loot dus het is handig om regelmatig te kijken of je geen betere uitrusting of wapens in je inventaris hebt. Dit kost soms wel wat tijd, maar het is vaak effectiever dan levelen. Houd wel rekening met het gewicht van je uitrusting, want als je te zwaar bent, is je stamina binnen no time op, kun je niet bewegen en loop je het risico dat een kill move tegen je gebruikt wordt. Soms is het verleidelijk om voor een dik pantser te kiezen, maar je stamina is belangrijker, want anders ben je te langzaam en word je een prooi. Ook kun je weer gebruikmaken van ninja skills en Onmyo magic. Zo kun je elk van deze uitbouwen tot je specialiteit, maar is het ook mogelijk om de gulden middenweg te kiezen. Zo kun je je favoriete skills uit beide groepen selecteren om je de beste kans tegen de monsters te geven. In het begin moet je het nog even zonder doen, maar al snel maak je gebruik van items uit beide categorieën en begin je hier ook skill points voor te krijgen. Dit verplicht je als nieuweling om eerst bekend te raken met de wapens, zodat de nieuwe skills niet teveel afleiden. Met magic kun je het wapen een effect geven voor extra schade of je vijand debuffen waardoor ze opeens een stukje makkelijker zijn te verslaan. Door de ninja skills te ontwikkelen kun je onder andere shuriken of shinai gooien en je sneaking skills verhogen voor een geruisloze kill.

Aangezien je ook een halve Yokai bent, kun je ook je Shiftling skills ontwikkelen waardoor je Yokai-kant steeds sterker wordt. Zo kun je langer in de Yokai-vorm blijven en leer je technieken die je aanvallen versterken. Alle voorgenoemde wapens en skills kunnen geüpgraded worden in een schema dat doet denken aan Final Fantasy X. Het upgraden kon in het eerste deel ook, maar nu lijkt de customization nog dieper te gaan. Het is soms lastig om te bepalen welke upgrade het meeste oplevert en hier kan best wat tijd in gaan zitten. Want welke nieuwe skill is op dit moment de beste en het meest effectief voor de situatie? Over de eindbazen van de levels wil ik niet teveel kwijt, want deze moet je echt zelf ontdekken. Wat ik wel kan zeggen, is dat ze zeer pittig zijn, natte handen veroorzaken en je vaak voor een verrassing doen staan. Want je hebt het patroon door, je hoeft nog maar één of twee klappen uit te delen en dan opeens komt die ene onverwachte aanval waardoor je opnieuw het loodje legt. Je vraagt je weleens af of het wel te doen is, maar de aanhouder wint (als je je skill tree slim ontwikkelt).

Is vernieuwing een verbetering?

Naast de oude herkenbare skills en lastige gevechten uit het eerste deel heeft Nioh 2 nog een paar verrassingen in petto. Alsof het al niet moeilijk genoeg is, zijn er in de levels ook Yokai Realms. In deze gebieden herstelt je stamina minder snel en zijn de vijanden extra sterk. Als je de sterkste vijand uit dat gebied hebt verslagen, verdwijnt het donkere rijk. Normaliter respawnen alle vijanden als je doodgaat of een Shrine bezoekt, maar de lastige Yokai Realm blijft gelukkig weg. Vaak ontvang je van deze Yokai een Soul Core waardoor het zeker de moeite waard is ondanks de verhoogde moeilijkheidsgraad. Met de Soul Core kun je een speciale move van een Yokai zelf uitvoeren en tegen hen gebruiken. Je krijgt twee slots (R2 + square en R2 + triangle) om een Soul Core te plaatsen. Als je genoeg vijanden hebt verslagen, kun je deze activeren. Dit geeft je een klein voordeel tegen de overmacht en het is fijn om een Yokai met zijn eigen (hamer)aanval te verslaan. Er zijn genoeg Soul Cores, dus je kunt vast je favoriete vinden en de dubbele kun je fuseren voor meer effectiviteit. Vergeet alleen niet dat je wel gewoon geraakt kan worden als je deze moves gebruikt, anders heb je net zoals ik een bijl in je voorhoofd en is het met één klap voorbij.

De belangrijkste verandering in Nioh 2 is misschien wel de toevoeging van je demonische kant. Het vermogen om gebruik te maken van de Yokai speciale moves is handig, maar één van je krachtigste aanvallen blijft je Guardian Spirit-aanval waardoor je immuun voor schade bent. In het vorige deel bepaalde de keuze van de Guardian Spirit de vorm van je speciale aanval. Die heb je nog steeds, maar door de keuze van je Guardian Spirit wordt ook de Yokai-vorm (krachtige, snelle en teleporterende vorm) van je personage bepaald. Het element van je Guardian Spirit is de doorslaggevende factor, maar deze Spirit kun je altijd voor tactische redenen wijzigen bij de Shrine. Nieuw en misschien wel belangrijker zijn de Burst Counters (R2 + circle) waarmee je de speciale aanval van een vijand kunt counteren. De vijanden beschikken over één of meer speciale aanvallen die je kunt zien aankomen door de rode gloed die net daarvoor verschijnt. Dit doet denken aan Sekiro: Shadows Die Twice en je wordt net zo had afgestraft als je het niet goed timet. Zo had zelfs een simpele soldaat me te pakken en kon ik maar net ontsnappen met een streepje health. Hierdoor is het logisch dat je deze aanvallen wilt ontwijken, maar het is beter om een opening forceren. Vergeet dan alleen niet dat ze soms ook een andere special hebben en die je die net even anders moet timen.

Aangezien de game best uitdagend is, word je enigszins ondersteund door NPC’s waaronder Kodama, Sudama, Scampuss en strijders die je kunt oproepen bij de Benevolent Graves (blauwe graven) door Ochoko-cups te gebruiken. Ochoko-cups kun je verkrijgen door de rode graven met gevallen voorgangers te verslaan (Revenants). Je kunt deze ook kopen van de Kodama in de Shrine (Bazaar) vanaf het moment dat je de groene mannetjes in de levels hebt gevonden. Door gebruik te maken van de Righteous Jasper kun je zelf ook een graf creëren met je huidige stats waardoor je een andere speler kunt bijstaan in zijn game (en een kleine beloning ontvangt). Sudama, het demonische neefje van de Kodama wil iets van je hebben en geeft hiervoor een beloning. Scampuss is een Yokai-kat die je een buff geeft als je hem tegenkomt. Ook is het mogelijk om actieve hulp te krijgen door een extra Ochoko-cup te offeren in de Shrine. Dan komt een actieve online speler je een korte periode helpen (in ieder geval tot hij het loodje legt of als je het level verlaat). Zo heb ik de eerste eindbaas verslagen en het biedt zeker hulp als je het niet in je eentje redt. Het nadeel van de hulp is wel dat je je speelstijl moet aanpassen, want de vijanden reageren soms op de NPC waardoor jouw aanval net verpest kan worden. Ook is het mogelijk om de game met twee vrienden online te spelen dus als je er echt niet uitkomt, is er altijd hoop als je twee vrienden hebt die van een uitdagende action-RPG houden.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Nioh 2 behoudt de goede elementen uit het eerste deel en breidt deze uit. De nieuwe wapens zijn een goede toevoeging en biedt nog meer variatie om de gameplay fris te houden. De vijanden zijn als vanouds uitdagend tot zeer uitdagend en Nioh 2 lijkt moeilijker dan het origineel, maar is wel in balans. Met het zoeken naar de juiste build voor je personage kun je een lange tijd bezig zijn, maar het levert uiteindelijk ook wat op. De toevoeging van de Yokai Realms, Soul Cores en de Burst Counter maakt de game moeilijker dan het origineel, maar Nioh 2 biedt ook genoeg opties om dat te overkomen. Naast de upgrades en speciale moves zijn de Benevolent Graves, de online assistentie en de mogelijkheid om het met je vrienden te spelen een goede toevoeging waardoor de game uitdagend is, maar wel voor iedereen te doen is. En als je je terneergeslagen voelt dan ga je gewoon terug naar de eerdere levels, zodat je met je overpowerde personage even wat “technieken” gaat oefenen om het moraal op te vijzelen. Om antwoord te geven op de derde kop; ja, vernieuwing is in dit geval een verbetering en de game is een waardige opvolger en iedereen die van een uitdaging houdt, zou ik adviseren om deze game alleen of met elkaar te gaan spelen. O ja, er is ook een new game+ dus je kunt je nog uren zoet houden met Nioh 2 tot de DLC voor dit deel uitkomt.

• Nieuwe wapens
  • Uitdagende eindbazen
  • Burst Counter en Soul Cores
  • Benevolent Graves (NPC's)en co-op play
  • Beter dan het origineel
  • Soms ga je heel lullig dood
  • NPC's zijn handig, maar leiden soms af
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Nioh 2

-

KOEI TECMO Europe