Review: NightSky Nintendo 3DS

NightSky is een game met een aardige geschiedenis. De game werd in 2007 voor het eerst aangekondigd. In 2009 maakte ontwikkelaar Nicalis bekend dat de game exclusief als WiiWare-titel zou gaan verschijnen. Dit is uiteindelijk nooit gebeurd. Eind 2010 werd de game wel aangekondigd voor de pc, welke in 2011 te downloaden was via Steam. In oktober 2012 verscheen de game in Amerika toch nog voor een Nintendo-apparaat, namelijk de Nintendo 3DS. In Europa moesten we nog eens vijf maanden langer wachten op deze versie, maar hier is de game nu ook beschikbaar. Maar was het het wachten waard?

Rollen maar!

NightSky bevat een klein verhaaltje. Een man vindt een bijzondere bal op het strand. Deze bal neemt hij mee naar zijn huis. Sindsdien heeft hij allemaal bijzondere dromen. Leuk en aardig, maar het gaat om de gameplay.

Het doel van de game is om een bal door de verschillende levels te leiden. Hierbij kan je echter alleen de draairichting van de bal aangeven. Je kan dus niet springen of wat dan ook. Toch zal je af en toe een hoger platform willen bereiken. Daar moet je dan kleine puzzeltjes voor oplossen. In sommige levels heb je bijvoorbeeld een balk ergens hangen. Deze balk steunt op een aantal boxen, welke je met een druk op de knop kan verwijderen. Je moet de boxen echter wel in de juiste volgorde verwijderen, want anders valt de balk de verkeerde kant op.

Maar er zijn nog veel meer manieren om de puzzels op te lossen. Je hebt bijvoorbeeld levels waarbij je je bal niet eens kan bewegen, maar wel de omgeving kan gebruiken. Zo is er een level waarbij je als een soort flipperkast de bal naar het einde moet brengen. Ook kan je in sommige levels de richting van de zwaartekracht aanpassen, waardoor je tegen het plafond aanrolt. Hier moet je er wel rekening mee houden dat je linksom moet rollen om je naar rechts te bewegen. En dan zijn er ook nog levels waarbij je in een soort voertuig zit. Er is dus genoeg variatie te vinden in deze game.

Chille LIMBO

Ik vind dat de game een heel erg toffe stijl heeft. Het doet een beetje aan LIMBO denken. Alles op de voorgrond is namelijk zwart, terwijl de achtergrond wel kleur bevat. NightSky heeft ook een heel licht 3D-effect, wat ik precies goed vind. Het is niet functioneel, maar het ziet er wel cool uit.

De muziek van de game is lekker ontspannend. Het is rustige achtergrondmuziek die niet op je zenuwen werkt, wat fijn is bij een puzzelgame. Ook de achtergrondgeluiden zijn goed gedaan. Zo hoor je het water stromen, je bal op de grond stuiteren en nog veel meer rustige geluiden.

Alternatief

In ongeveer twee à  drie uur had ik de game op normal uitgespeeld. Je kunt dan nog levels opnieuw spelen om verborgen sterren te vinden, maar dit had ik vrij snel gedaan. Ik vind de game dus wat aan de korte kant. Gelukkig is er nog wel een alternative-modus. In deze modus speel je dezelfde levels, maar dan met wat subtiele aanpassingen. Deze aanpassingen maken de game wel gelijk een heel stuk moeilijker. Zo heb je bijvoorbeeld minder ruimte om een jump te landen. En aangezien je in de lucht niet van richting kan veranderen, moet je ervoor zorgen dat je precies de juiste snelheid hebt voor je aanloop. Je bent sommige puzzels dus echt op een compleet nieuwe manier aan het oplossen, waardoor het zelfs bij een tweede keer toch nog leuk is om te spelen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

NightSky is een heel erg toffe puzzelgame geworden en was het wachten meer dan waard. De puzzels zijn uitdagend en bevatten veel variatie. Zo kan je in sommige levels de richting van de zwaartekracht aanpassen en in andere levels bedien je een voertuig. De LIMBO-achtige stijl van de game spreekt me ook erg aan en dankzij het lichte 3D-effect ziet het er erg gelikt uit. Eigenlijk is mijn enige minpunt dat je de game in twee à  drie uur al hebt uitgespeeld. Maar gelukkig is er nog de alternative-modus die de duur van de game twee à  drie keer zo lang maakt. NightSky is gewoon erg goed en is voor nog niet eens een tientje echt een aanrader!

• Leuke puzzels
  • Gevarieerde gameplay
  • Toffe stijl