Review: Nickelodeon All-Star Brawl - Mist nog wat verfijning PlayStation 5

Geplaatst: 12 oktober 2021 11:00

Iedereen heeft weleens een Nickelodeon-serie gezien. Met zo'n uitgebreid repertoire aan tekenfilms was het dan ook een kwestie van tijd voordat populaire personages bij elkaar werden gegooid in een crossover-game. Nickelodeon All-Star Brawl is precies dat, een mengelmoes van Nickelodeon-personages die het tegen elkaar opnemen in een platform fighter zoals Smash Bros. De vraag is alleen of Nickelodeon All-Star Brawl een platform fighter is die kan tippen aan Smash Bros.

Stiekem technischer dan gedacht

Nickelodeon All-Star Brawl is een platform fighter. Dit houdt in dat het niet de bedoeling is dat je de levenspunten van je tegenstander vermindert, maar je tegenstander van de arena af slaat door hem voorbij een van de vier kanten van het scherm te werken. Dit doe je middels verschillende aanvallen die voor elk personage uniek zijn. Ook kun je je tegenstanders schade toebrengen. Hoe meer schade een tegenstander heeft, hoe lichter hij wordt en hoe gemakkelijker je hem dus uit de arena kunt slaan. In de basis zijn de mechanics dus grotendeels vergelijkbaar met die van Smash Bros.

De verschillende personages in Nickelodeon All-Star Brawl zijn allemaal herkenbaar en hebben elk een uitgebreide combinatie van aanvallen. Elk personage heeft een snelle aanval waarmee je combo's kunt maken, een sterke aanval waarmee je tegenstanders verder weg kunt slaan en een speciale aanval die voor elk personage uniek is. Deze drie aanvallen zijn te combineren met het bewegen van je joystick in een van de vier windrichtingen en zijn ook in de lucht uit te voeren. Daarnaast kan elk personage ook nog een greep of een blokkade uitvoeren. De verschillende aanvallen hebben daarnaast ook nog een soort steen-papier-schaar-mechanic waarbij opwaartse aanvallen sterk zijn tegen neerwaartse aanvallen, neerwaartse aanvallen sterk zijn tegen zijwaartse aanvallen en zijwaartse aanvallen weer sterk zijn tegen opwaartse aanvallen. Voor een platform fighter die eruitziet alsof het vooral voor casual spelers bedoeld is, zijn de vechtgame mechanics toch vrij diepgaand, waardoor er ook voor de meer hardcore vechtgame-spelers wat uit te halen valt.

All-Stars, maar dan niet met alle sterren

De actie in Nickelodeon All-Star Brawl is snel en chaotisch. Dat is voornamelijk te merken wanneer je met meer dan twee spelers speelt. In totaal kunnen er vier personages aan een match meedoen, maar Nickelodeon All-Star Brawl is het leukst wanneer je één op één tegen elkaar speelt. Dit kan zowel online in een custom lobby, in Quick Play matches of in Ranked, als offline met meerdere spelers op hetzelfde scherm. Het grote probleem hierbij is wel dat er geen kostuums/skins of andere kleurenpaletten in de game zitten. Als je met vier spelers Spongebob als personage kiest, zie je vier keer dezelfde Spongebob op het scherm en is het dus maar gissen welke vierkante friet jij bestuurt. Naast het ouderwets potje knokken, zit er ook een Arcade-modus in de game. Hierin speel je potjes tegen de computer om kunstwerken voor je galerij en muziek voor je jukebox vrij te spelen. Ook zit er een Sport-modus in Nickelodeon All-Star Brawl. Hierbij is het de bedoeling dat je een bal door het doel van je tegenstander slaat. Een oefenmodus om de talloze verschillende vaardigheden van de personages uit te proberen, ontbreekt helaas.

Als we het dan toch hebben over dingen die ontbreken, dan zijn we nu bij het punt van de review aanbeland waar ik je ga vertellen over de dingen die helaas minder rooskleurig zijn aan Nickelodeon All-Star Brawl. De game heeft namelijk een roster van twintig verschillende vechters die uit dertien verschillende series komen. Denk hierbij aan Spongebob Squarepants, Avatar Aang, Nigel Thornberry en Danny Phantom. Andere bekende Nickelodeon-series zijn echter niet vertegenwoordigd. Zo had ik bijvoorbeeld personages uit Jimmy Neutron, Fairly Odd Parents, Rocket Power, Angry Beavers en Rocko's Modern Life verwacht. Deze worden hoogstwaarschijnlijk via DLC wel toegevoegd, maar toch voelt het vreemd om bijvoorbeeld Jimmy Neutron en Timmy Turner niet te zien, terwijl Reptar van Rugrats, Oblina van Ahhh!! Real Monsters en April O'Neil van Teenage Mutant Ninja Turtles wel te zien zijn. Overigens zijn Leonardo en Michelangelo de enige twee Turtles die in de game zitten. Rafael en Donatello zijn ook geen onderdeel van het roster.

Het is stil aan de overkant

Personages die ontbreken is echter niet het grootste probleem in Nickelodeon All-Star Brawl. Dit is dan ook iets dat vrij gemakkelijk op te lossen is door na verloop van tijd nieuwe personages toe te voegen via DLC. Wat echter wel pijnlijk opvalt, is het ontbreken van muziek uit de series en het ontbreken van voice-overs. Je hebt dertien bekende tekenfilmseries met elk een iconische introsong, maar geen enkele daarvan is terug te horen op de stages. Daarnaast heeft geen enkel personage zijn eigen voice lines of geluiden tijdens het vechten. Elk gevecht klinkt ontzettend stil en de verschillende aanvallen van de personages klinken allemaal hetzelfde. Dit is een groot deel van de afwerking dat mist en het is op pijnlijke wijze te merken dat er heel wat aan oppoetsing ontbreekt. Dat is erg jammer, daar de mechanics prima zijn en de game er ook goed uitziet. De verschillende personages zijn op een geslaagde manier omgezet van 2D naar 3D en de verschillende stages zijn prachtig en kleurrijk vormgegeven. Sommige stages zijn echter wel beter gelukt en creatiever vormgegeven dan andere.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Nickelodeon All-Star Brawl is een platform fighter die technisch goed in elkaar zit. De actie is snel en vloeiend en de combat mechanics zijn simpel genoeg voor casual spelers, maar hebben ook verrassend veel diepgang die ook de hardcore vechtgame spelers zullen bekoren. De bekende personages en hun bijbehorende stages zijn op prachtige wijze vormgegeven en de transitie van 2D naar 3D is dan ook mooi gelukt. Helaas is aan alle kanten te zien dat het ontbreekt aan verfijning. Zo zijn een aantal hele bekende personages en series niet aanwezig in Nickelodeon All-Star Brawl, wat sommige fans misschien toch over zal halen om de game aan te schaffen. Een nog groter gemis is het ontbreken van stemacteerwerk en de bekende muziek uit de series die we allemaal kennen. Ook het ontbreken van een oefenmodus en het ontbreken van kostuums of een ander kleurenpalet zodat je de verschillende personages uit elkaar kunt houden wanneer iedereen dezelfde vechter kiest, zijn dingen waar je echt niet omheen kunt. Nickelodeon All-Star Brawl is een prima platform fighter met potentie, maar mist nog een flink aantal puntjes op de i.

• Snelle, vloeiende actie
  • Diepgaande combat mechanics
  • Prachtige 3D graphics