Review: New Super Mario Bros. Wii Nintendo Wii

Geplaatst: 21 november 2009 09:21

Na een vroegtijdige beëindiging van haar verjaardagsfeest, is Peach opnieuw ontvoerd. Wanneer leert ze nu dat ze Bowser niet moet uitnodigen op haar bijeenkomsten? En wie moet de boel weer opknappen? Juist! Tijd om opnieuw in de huid te kruipen van 'n van Nintendo's oudste characters in New Super Mario Bros. Wii.

Waar is die SNES gebleven?

Ondanks dat het negentien jaar geleden is dat Mario in Super Mario World schitterde, denk ik onmiddellijk terug aan die tijd. Vanaf het eerste moment voelt New Super Mario Bros. Wii vertrouwd aan. Alsof je na een lange vakantie terug in je eigen huis komt. Alles staat op de goede plek, de verhaallijn is onveranderd en de gameplay is er niet stoffig op geworden. Heerlijk om zo thuis te komen.

Papa Luigi heeft een trucje

Je rent door tal van twee dimensionale levels van links naar rechts, om zodoende de vlag zonder kleerscheuren te bereiken. In de eerste wereld is dit goed te doen, echter merk je al snel dat de game geleidelijk steeds pittiger wordt. Zo verdwijnen in wereld vijf bijvoorbeeld de opgebouwde levens als sneeuw voor de zon. Wanneer dit in 'n level tig keer gebeurt, schiet Nintendo te hulp met de Super Guide modus. Hierin doet een computergestuurde Luigi het even voor, zonder de geheimen van het level bloot te geven. Verzamel je in 'n level de drie verstopte Star Coins, dan krijg je toegang tot een speciaal fimpje over het level, aangeboden door Toad.

Pingu!

Ondanks dat deze game geschikt is voor de nieuwkomers in het Mushroom Kingdom, kan een beetje hulp voor de ervaren loodgieters ook geen kwaad. Hiervoor zijn er de bekende items als de paddenstoel, de vuurbloem en de ster. Als aanvulling hierop is er de ijsbloem (om ijsballen te schieten en je vijanden te veranderen in handige ijsblokken om op te staan), de mini-paddenstoel (om kleiner te worden en door smalle tunnels te lopen), het propellerpak (om extreem hoog te vliegen) en het pinguinpak (om extreem te glijden).

Oldschool

Aan de gameplay is weinig gesleuteld; je draait de WiiMote een kwartslag en je hebt een ouderwetse NES controller. Naast deze eenvoudige, maar doeltreffende handeling voegt de WiiMote ook nog iets extra's toe aan de gameplay. Op sommige momenten moet je de WiiMote iets kantelen of schudden om platformen te bewegen, de zaklamp ergens te laten schijnen of een trucje uit te halen.

Wat een enorme chaos, heerlijk"

Iets wat geheel uniek is aan deze Mario is de multiplayer, waarbij het mogelijk is om met vier spelers tegelijkertijd door de levels te rennen. Door op elkaar te springen of elkaar op te pakken, help je elkaar langs obstakels. Het is een drukte van jewelste op het beeldscherm; overal vijanden, hindernissen en medespelers. Wanneer je tegelijkertijd met iemand over een afgrond springt en de timing niet correct is, lazer je er allebei in. Daarnaast zijn er drie modi in de multiplayer: de Story Mode (waarin je het verhaal gezamenlijk doorloopt), de Free Mode (waarin je 'n level naar keuze kiest) en de Coin Battle (waarin je meer munten moet pakken dan je tegenstanders). En koester je wraakgevoelens tegen 'n van je medespelers, dan dump je die in een lavaput.

Het eindoordeel van Derk-Jan Visser

New Super Mario Bros. Wii is een echte, ouderwetse Mario Bros game. De graphics zijn weliswaar niet erg spectaculair - 2D met de broodnodige updates - maar doen niets aan het spel af. Eigenlijk heeft de game alles wat je van een Mario Bros. game mag verwachten: een slap verhaal, redelijke graphics en heerlijke, solide platformactie, zoals we dat van voorgangers kennen. Het draait immers om de gameplay die lekker en compleet is. In de multiplayer is het snel gezellig en vliegt de tijd. Ben je een fan van de Mario Bros. spellen of wil je het worden? Deze klassieker in spe moet op je verlanglijstje staan!

• Sterke gameplay
  • Ouderwets Mario
  • Multiplayer