Review: New Super Mario Bros. Nintendo DS

Aangepast: 11 januari 2020 16:38

Het is alweer bijna 11 jaar geleden dat Nintendo met een ouderwetse Mario game op de proppen kwam, sindsdien is Mario een ultra populaire game. Mario heeft wel in de tussentijd zijn hoofd in verschillende games laten zien, maar toch stonden vele gamers te springen om een ouderwetse, echte Mario game. Nintendo ging aan de slag en kwam net een week na de release van DS Lite met New Super Mario Bros op de proppen, zoals vanouds 2D omgeving en met 3D spelfigurantjes.

Het verhaal

Het is pijnlijk om te zien dat Bowser zijn straatverbod nog steeds niet gehoorzaamt en Mario faalt als bodyguard. Je voelt hem al aankomen, prinses Peach wordt weer ontvoerd. En je mag haar dus weer gaan redden uit de klauwen van de gemene snoodaard Bowser!

Er zijn 8 werelden, onderverdeeld in verschillende levels (een beetje het Super Mario Bros 3 idee) en die levels speel je als een sidescrolling game. Alle levels binnen een wereld zijn op meerdere manieren uit te spelen. Het behalen van de alternatieve finish zorgt voor geheime gangetjes naar nieuwe locaties. De game heeft dus de opzet van een ouderwetse Mario, maar de figuurtjes zijn allemaal in 3D opgebouwd. Hierdoor krijg je het gevoel niet helemaal een bejaarde game aan het spelen bent. Bovendien zijn er een aantal leuke nieuwigheidjes toegevoegd.

Items

New Super Mario Bros bundelt een aantal krachtige elementen uit voorgaande klassiek Mario games. Zo is het mogelijk om onderweg power ups mee te nemen. Dit kent bijna elke Mario liefhebber uit Super Mario Bros 3. Helaas kun je deze keer maar 'n powerup tegelijk meenemen. Wat ook terugkomt in de game is dat je speciale munten kunt verzamelen. Kreeg je hier in Super Mario World nog een leven voor als je ze alle vijf had verzameld in het level en uiteindelijk een geheim, hoef je er in deze game maar drie te verzamelen en gebruik je ze vervolgens om bepaalde afgesloten gebieden te bereiken. De powerups ontbreken uiteraard ook niet in deze game en naast de standaard paddestoel en vuurbloem heb je nu ook de beschikking over andere powerups zoals een schild, een reuze paddestoel en ook nog eens een ultra kleine paddestoel.

Moeilijkheidsgraad

Wanneer je verder komt in deze game, wordt de game alsmaar moeilijker. Een groot mankement hierbij is dat je dan niet meteen kunt saven. En direct kunnen saven is toch wel belangrijk voor een handheld game, omdat je die speelt voor de korte reisjes, en even snel. Als je 5 muntjes inlevert voor de afgesloten gebieden, zal het spel vragen om het spel te saven. Als je toch snel onverwacht iets anders te doen hebt, sluit de game zichzelf af wanneer je de DS dichtklapt, wanneer je hem dan weer opent dan kun je de game gewoon weer hervatten.

Naast al dit lekkers, is er nog meer goeds op de cartridges gezet. Er zijn namelijk tal van minigames die je kunt spelen. Zo kun je een soort twee op een rij game spelen, twee plaatjes naast elkaar of boven elkaar of diagonaal wegklikken met het doel alle speelkaarten weg te spelen. Of uit een massa hoofden van de spelfigurantjes het juiste gezochte spelfigurantje zoeken. Deze minigames zijn stuk voor stuk zeer verslavend en verlengen de levensduur van de game dan ook ruimschoots.

Het eindoordeel van Alex Zweers

New Super Mario Brothers is helemaal niet zo nieuw als het gaat om de Mario ervaring. De game speelt als een klassieke Mario en oogt ook zo. Alleen zijn nu de spelfigurantjes models in 3D opgebouwd in een 2D game. Zeg maar een soort Donkey Kong op de SNES idee. De game is al met al zeer verslavend en er zal dan ook de nodige tijd in gaan zitten. Er zit maar een klein minpuntje in de game en dat is tussentijds kunnen saven. Kortom Nintendo heeft er alles aan gedaan om de release van de DS Lite te ondersteunen met een topper, en dat is een zeer geslaagde missie gebleken.

• Retro look
  • Mini games
  • Verslavend
  • Tussentijds niet kunnen saven
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot New Super Mario Bros.

-

Nintendo DS