Review: New Super Luigi U Nintendo Wii U

Luigi heeft altijd al een beetje op de achtergrond gestaan. Mario was altijd degene die in de spotlights stond. Maar dat zal dit jaar veranderen, want dit is het jaar van Luigi! Zo verscheen eerder dit jaar Luigi's Mansion 2 al voor de Nintendo 3DS en niet zo lang geleden verscheen New Super Luigi U als DLC voor New Super Mario Bros. U (NSMBU). Deze DLC zal later ook op disc verschijnen. De afgelopen weken heb ik flink kunnen spelen met deze nieuwe DLC.

There's no Mario in New Super Luigi U

De intro van de game is bijna precies hetzelfde als die van NSMBU. Luigi, twee Toads en Princess Peach zitten in het kasteel te genieten van wat taart. Mario is toch nog een klein beetje aanwezig, want zijn petje ligt op de stoel waar hij normaal gesproken zit. Dan verschijnt er opeens een robothand van Bowser. Deze hand schuift Peach opzij en gooit Luigi en de Toads vervolgens ver weg. Aan hen de taak om Peach te redden.

Nu krijgen we de wereldkaart van de game te zien. Hier schrok ik wel van, want deze is precies hetzelfde als die van NSMBU. Even was ik bang dat ik dezelfde levels met Luigi zou gaan spelen, maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn. En daarnaast heb je nu net zo veel levels als NSMBU. Dat zijn er meer dan tachtig!

Done in hundred seconds

De levels zijn wel veel korter dan die van NSMBU. Dat heeft een goede reden, want je hebt namelijk veel minder tijd. Waar je in NSMBU vierhonderd seconden per level had, moet je het nu met maar honderd seconden doen. Dit betekent dat je veel meer last hebt van de tijdsdruk. Al bij het beginnen van het level hoor je het deuntje dat je moet opschieten. Het maakt de game wat uitdagender, maar het heeft ook een nadeel. Ik ben namelijk iemand die elk plekje van de game wil verkennen op verborgen plekjes. Met maar honderd seconden op de klok gaat dat amper lukken.

Daarnaast is de game niet zo heel erg vernieuwend. Zoals ik eerder al had vermeld, is de wereldkaart precies hetzelfde gebleven. Dit betekent ook dat de thema's van de levels hetzelfde zijn. Ook zijn er geen nieuwe items te vinden. Hierdoor voelt het allemaal zo bekend aan.

Onsterfelijkheid

Luigi is de hoofdrolspeler van de game. Als je in je eentje speelt, dan moet je met hem spelen. Luigi kan hoger springen dan de andere karakters. Daarnaast kan hij een beetje in de lucht blijven zweven, waardoor je nog verder met hem kan springen. Daar staat wel tegenover dat hij niet snel tot stilstand kan komen.

Een nieuw karakter waarmee je kan spelen is Nabbit. Hij was ook al aanwezig in NSMBU, maar niet speelbaar. Nabbit is normaal gesproken alleen speelbaar in de multiplayer, tenzij je een cheat gebruikt. Het grote voordeel van hem, is dat hij niet dood kan gaan. Nu zijn er natuurlijk wel een paar uitzonderingen. Zo zal hij alsnog dood gaan als hij wordt geplet of in de afgrond springt. Echter kan Nabbit geen gebruik maken van items, zoals Mushrooms en Flowers. Hij kan ze nog wel oppakken. Het aantal items dat hij oppakt wordt aan het eind van het level omgezet in levens. Nabbit is dus echt een karakter voor de nieuwelingen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

New Super Luigi U is een leuke uitbreiding geworden. Het is misschien niet zo heel vernieuwend, maar toch blijft het leuk om te spelen. Er zijn net zo veel levels als NSMBU aanwezig, dus voor DLC van € 20 is dit zeker niet verkeerd. Echter is de disc-versie wel een stuk prijziger. Deze heeft namelijk een adviesprijs van € 45, wat raar is, want in Amerika gaat de disc $ 30 kosten. Mocht je NSMBU nog niet hebben en ben je aan het overwegen om de disc-versie van New Super Luigi U te kopen, dan zou ik toch maar voor NSMBU kiezen. Dan kan je later nog altijd New Super Luigi U als DLC kopen. Heb je NSMBU wel al in bezit en wil je meer, dan is de DLC het geld meer dan waard.

• Evenveel levels als NSMBU
  • Uitdagender door tijdsdruk
  • Nabbit geschikt voor nieuwkomers