Review: Neverwinter Nights: Enhanced Edition Xbox One

Geplaatst: 12 december 2019 10:00

Fans van RPG’s die de klassieke formule van Dungeons & Dragons volgen, kunnen hun hart wederom ophalen met de release van Neverwinter Nights Enhanced Edition voor de consoles. De game komt oorspronkelijk uit 2002 en kent een relatief grote groep trouwe fans. De Enhanced Edition is afgelopen jaar al uitgekomen op Steam en dit jaar kunnen de console-bezitters de gouden randjes van deze oude school RPG opzoeken. Uitgever Interplay is op zichzelf al een gevestigde naam van vroeger als het gaat om pc-games en heeft ontwikkelaar Beamdog de opdracht gegeven om de pc-versie om te zetten naar de consoles. Wie is Beamdog hoor ik je zeggen? Neverwinter Nights was toch gemaakt door BioWare? Klopt als een bus. Beamdog bestaat o.a. uit oud medewerkers van BioWare dus je kunt in ieder geval gerust zijn op de ontwikkeling, omdat ze weten waar ze mee te maken hebben. Afijn, na een aantal uren in de game gestoken te hebben, kan ik je vertellen dat de term Enhanced nogal verwarrend werkte. Is Neverwinter als nooit tevoren?

Wat is er Enhanced aan deze game?

Laat ik vooropstellen: gameplay gaat bij mij echt wel boven graphics. Als games gewoon ijzersterke gameplay hebben, dan boeit het haast niet hoe games eruit zien. Haast niet. Want sommige games verouderen gewoon slecht. Neverwinter Nights is daar één van. Ondanks dat Neverwinter Nights Enhanced Edition dus de toevoeging enhanced heeft, is het overduidelijk te zien dat de game stokoud is. Dit is in de basis niet zo vreemd, omdat de engine nog ouder is dan de release van het origineel. Grote vlakke - en bovenal weinig - polygonen gecombineerd met lagere resolutie textures, doen je meteen afvragen of dit nu een heruitgave is of een heel goedkope soort Remaster moet voorstellen. Dit laatste is niet zozeer het geval. De game is op enkele vlakken wel opgepoetst, toen de game afgelopen jaar uitkwam en heeft daarom wat betere lichteffecten, en is uiteraard de resolutie naar hedendaagse maatstaven opgeschroefd. De niet veeleisende grafische toeters en bellen zorgen echter voor een vloeiende ervaring zonder enige slow down. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel, zullen we maar zeggen. Het is alleen wel pijnlijk wanneer blijkt dat ze ook de introductiefilmpjes nog op de laagste resolutie hebben gehouden, gekaderd en wel. Bovendien is de game vreemd van lucht en zijn de levels in het luchtledige, alsmede continu clipping door alle polygonen heen. Zonde.

Nee, het enhanced in Neverwinter Nights Enhanced Edition zit hem in het feit dat je de game volledig met alle uitbreidingen en modules krijgt, tezamen met de mogelijkheid om modules te installeren. Dit laatste is gewoon tof, helemaal voor consoles, hoewel de uitwerking nog moet blijken. Bovendien heeft Beamdog de besturing proberen aan te passen naar een controller. Immers, de game is gemaakt met een toetsenbord en muis in gedachten. Voor een RPG met de elementen van D&D, is het eigenlijk van groot belang snel bij de knoppen te kunnen. De F-knoppen zijn uitstekend geschikt voor snelkoppelingen van spreuken, items en wapens. Sowieso is een toetsenbord wegens de tientallen knoppen binnen handbereik hiervoor bij uitstek geschikt. Dit soort games poorten naar een console met controller is hierom simpelweg erg lastig. Helaas is het bij deze conversie niet erg goed gelukt en maakt het de game trager dan eigenlijk zou moeten. Uiteraard, alles went. Maar dit gecombineerd met oude gameplay, voelt het gewoon niet goed. Gelukkig heeft de game echt gigantisch veel inhoud, waardoor je als verstokte RPG-liefhebber nog steeds verwend wordt. Als je de game daarom genoeg tijd biedt (en geloof me, met de inhoud van deze game krijg je dat), kun je de besturing je eigen maken.

Tot de nok toe vol met inhoud

En hier gaat de game harder stralen dan een volle maan in nimmerwinter nachten. Want al vanaf moment één weet je dat je met een RPG te maken hebt uit een tijdperk waarin RPG’s échte role playing games waren. Een uitgebreide create-a-character-modus die de regels van Dungeon & Dragons goed volgt, biedt je alleen hierom al een flink aantal mogelijkheden om te game te spelen. Sluipend, pratend, knokkend of vuurbal spuwend, alles kan. Elke NPC heeft uitgebreide dialoog opties en de meesten hebben jou ook wat te vertellen. Oftewel, quests in overvloed, zeker als je de uitbreidingen en modules erbij rekent. Want de game wordt geleverd met onder andere de uitbreidingen Shadows of the Undrentide en Hordes of the Underdark. Oftewel je bent tientallen uren zoet om het uit te spelen en je kunt gerust hier honderden van maken als je een RPG-fan in hart en nieren bent. Dit is misschien wel het mooiste van de RPGs uit dit tijdperk. Games kregen Expansion Packs, zonder al teveel poespas in de vorm van lootboxes en cosmetische items. Je weet dat de ontwikkelaars wel hun best moesten doen, omdat fysieke uitbreidingen kwalitatief gewoon sterk moesten zijn. Uren aan dialogen en teksten uit boeken zorgen voor een uitgebreid en levende wereld die vandaag de dag nog staat.

Hier komt dan misschien de enige aap uit de mouw. De game is echt oude school. Als je bijvoorbeeld Fallout hiertegenover zet, merk je hoe drastisch anders en moderner een RPG kan zijn. Het is eigenlijk niet eerlijk om deze twee met elkaar te vergelijken. Maar om het punt te maken, hoeven we alleen al maar te kijken naar hoe Fallout zich ontwikkeld heeft. Van echte vrije keuze, naar een verhaal dat zich beperkt tot keuze van facties. Alleen hierom zou je als RPG-liefhebber een game als Neverwinter Nights moeten spelen. Het neemt je niet bij de hand en laat je spelen zoals jij dit wilt. Hiervoor met je wel accepteren dat je een stap terug in de tijd moet doen en er games zijn die het vandaag de dag beter doen, zoals Diablo 3.

Sentiment versus Ratio

Dit is een game die mij daarom nog harder laat limpen dan hordeloper Pretorius op de Olympische Spelen. Nu gaat Neverwinter Nights Enhanced Edition niet hetzelfde lot achterna als de beste man uit Zuid-Afrika, maar je moet jezelf het volgende afvragen: wie betaalt de volle mep voor een game die zeventien jaar oud is? Daarbij is de kans erg groot, dat echte liefhebbers deze game allang hebben gespeeld of liever op de pc spelen met alle mod-opties et cetera. Immers, de game is nog steeds te verkrijgen voor minder geld. De console-versie is daarom eigenlijk een vreemde eend in de bijt, omdat vooral de concurrentie best heftig is. Wie is de doelgroep waarop Beamdog zich richt? Het is daarom, denk ik, toch de groep van console-bezitters die een echte D&D-RPG willen spelen, maar alleen dus een console hebben. Bovendien kent de game af en toe wat bugs. Vijanden die onzichtbaar zijn, het door objecten heen clippen en vastlopende quests.

Maar tijdens het spelen, beleef je een echt avontuur, of dus eigenlijk avonturen. Het ziet er eigenlijk niet meer uit, maar de levels zijn toch interessant en nodigen uit om elk hoekje te ontdekken, bondgenoten te vinden en die speciale loot te scoren. De moeilijkheidsgraad is prettig geschaald en al snel waande ik mij door kerkers, grotten en dorpen. Het is gewoonweg heerlijk om je fantasie de loop te laten nemen en echt een RPG te beleven. Grappig detail is ook dat je in de textboxes gewoon kunt zien dat de game nog steeds op het dobbelsteen-principe draait. Kortom, in dit geval is het sentiment gigantisch groot. En dat speelt bij mij parten. Objectief is dit gewoon een absurd dure cash-in. Aan de andere kant is de game goed, groots en nog steeds toonaangevend hoe een RPG moet zijn. Neverwinter Nights Enhanced Edition is goed, heel goed. Maar vijftig euro goed? Helaas Nevernooitniet voor het gros van de hedendaagse gamers. Wacht even tot ie in de aanbieding is en koop hem dan zeker. Als RPG-fan is dit wel een must have, ook vandaag de dag nog. Dat dan weer wel.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

Neverwinter Nights Enhanced Edition is nog altijd een prima en toonaangevende RPG. De inhoud die je krijgt is om je vingers bij af te likken zo fijn, zeker voor RPG-fans. Maar hier wringt het. De game is te gekaderd als D&D-RPG om vandaag de dag nog een grote doelgroep aan te spreken. Het prijskaartje van vijftig euro helpt daarom niet mee, laat staan dat de game geen enkele vorm van audiovisuele oppoetsbeurt heeft gehad. En toch staat de gameplay als een huis. Wat zeg ik? Kasteel. Het speelt over het algemeen prima, hoewel je aan de besturing moet wennen en de enkele bugs voor lief moet nemen. Zeker voor deze game geldt het adagium gameplay boven graphics. Als je een pc hebt, haal hem dan daarvoor. Heb je hem nog nooit gespeeld en heb je geen pc? Denk dan twee keer goed na. Maar je koopt echt geen slechte game.

• Groots
  • Echte D&D RPG
  • Vrijheid