Review: Nether Pc

Geplaatst: 4 mei 2014 10:00

Je ploetert door de grauwe met gras overgroeide straten. Je duikt om de hoek om de rare wezens te ontwijken die rondjagen naar voedsel. En, zoals je al had geraden, dit voedsel ben jij. Ondanks het feit dat je zo oplet word je toch verrast door een wezen. Je trekt je mes en verdedigt je fanatiek. Helaas, dit mocht niet baten en je bent al snel lunch. Een nieuw character bouwen dan maar. Iets meer mazzel dit keer, je weet zowaar een aantal vuurwapens te bemachtigen. De wezens zijn nu minder dreiging, en je kunt rond gaan kijken in deze betonnen jungle. Echter wordt er plots door een andere speler een kogel door je hoofd gejaagd, met fatale gevolgen. Terwijl de andere speler er met jouw voorraden vandoor gaat, gaat er 'n gedachte door mijn hoofd: oh, het is zo'n game "

Nether

Nether is een post-apocalyptische open world FPS-MMO met RPG-invloeden en stealth-elementen, ontwikkeld door Phosphor Games Studio en uitgegeven door Nether Productions, waarin je enige doel is om te overleven. Dit klinkt op het eerste oog als een hoop verschillende genres om in 'n game te proppen, en op veel momenten is dat ook het geval. Je wordt redelijk hard in het diepe gegooid, waarbij het zwembad ook nog eens vol zit met piranha's. Je hebt geen duidelijk doel, je krijgt een mes en een rugzak, en daar mag je het mee doen. Je character kan levellen, waardoor je nieuwe eigenschappen kunt ontsluiten. Daarnaast heb je ook een accountlevel wat je helpt voor nieuwe characters, daar deze voordelen voor al je characters gelden. Dit is fijn, want je moet monsters overleven, medespelers overleven en jezelf overleven. Kortom: overleven.

Overleven: race tegen de klok

Over overleven gesproken: ik ga even uitleggen wat dit allemaal inhoudt. Tegen de Nether-monsters is het redelijk duidelijk: niet opgegeten worden. Ontwijken of doodschieten, het ligt aan jou. Let wel op, geweerschoten lokken andere Nethers op je positie af. Nethers zijn best te ontwijken, zolang je maar oplet dat je niet op een andere Nether afloopt of, nog vervelender, een andere speler die jouw verzameling voorraden wil opeisen. Daarmee komen we op het tweede deel van overleven: je medespelers. In Nether kun je je bij een Tribe aansluiten, in wiens naam je dan punten over kunt nemen. Echter zijn er meerdere Tribes, waardoor je voor de anderen een aanlokkelijk doel bent voor ammo, wapens en voedsel. Daarmee komen we op de derde trap van overleven: voedsel en water. Deze zijn bijna zeldzamer dan kogels, waardoor je constant op zoek bent naar deze basisbehoeftes. Want al heb je nog volle health, zonder voedsel of water sterf je een langzame dood.

Grauwe ellende

De wereld is er een van grauwe ellende. Overal vervallen gebouwen en overgroeide straten, alles in een staat van verval die het beste doet denken aan de omgevingen uit de film "I Am Legend". De grauwheid wordt bijgestaan door een constante soundscape die je volledig op je zenuwen werkt en de spanning van het overleven verder, meestal zelfs te veel, verhoogt. De grafische engine is echter een flinke teleurstelling, daar de game grafisch aandoet als een game van minstens vijf jaar geleden. S.T.A.L.K.E.R. (2007) zag er nog indrukwekkender uit. De graphics gaven mij zelfs hoofdpijn, omdat alles net uit focus lijkt te zijn door de grafische engine. Of het nou bedoeld was of niet, het is een extra frustratie in deze toch al zenuwslopende game.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Nether heeft een hoop leuke elementen, maar de game wekte bij mij ook veel frustratie op. Door de constante spanningsboog om maar te moeten overleven krijg je amper de kans om de wereld zelf te ontdekken, want te lang rondlopen aan een stuk is het lot (en die ene andere speler met een sniper rifle) tarten. De grafische engine is om te huilen, ondanks het feit dat lichteffecten goed zijn uitgevoerd. Houd je echter van keiharde overlevingsgames die genadeloos zijn, dan is dit je game. Ik ga nog even wachten tot ze PvE-servers lanceren, want dat scheelt al een hoop.

• Grimmige wereld
  • Overleven als een baas
  • Keiharde wereld