Review: Neon Abyss - Kleurrijke overdosis Xbox One

Geplaatst: 14 juli 2020 13:00

Het roguelike genre is uitgegroeid tot een waar fenomeen. Zo heb je recente games zoals West of Dead en Void Terrarium die beiden laten zien dat je zeker nog origineel met de formule te werk kunt gaan. Aan de top van het genre hebben we uiteraard Enter the Gungeon en The Binding of Isaac als de troonhouders. Nu komt Team17 met Neon Abyss. Deze game wil natuurlijk maar al te graag aansluiten bij de top der roguelike games, maar daarvoor zal het toch netjes in de rij moeten staan. Want Neon Abyss gedraagt zich als een echte mimic. Het doet vaak dezelfde dingen als zijn voorganger, maar net even wat minder goed.

Kleurrijke ADHD

Goed, als je een verhaal wilt, moet je ergens anders zoeken. Neon Abyss levert namelijk nauwelijks tot geen verhaal aan. Dit is uiteindelijk niet erg, want deze game draait om de gameplay natuurlijk. Zoals elke roguelike is het makkelijk op te pakken, maar met Neon Abyss kwam ik erachter dat de game toch met wat schoonheidsfoutjes kampt. Ja, als je dat opvalt binnen het eerste uur, dan weet je dat er werk aan de winkel is. Laten we echter beginnen met wat wel werkt in Neon Abyss. De game gebruikt een artstyle die niet ongebruikelijk meer is, maar desondanks ziet de game er keurig uit. Het detailwerk zit er goed in en de diverse kleuren maken voor een levendige presentatie. De soundtrack is uiteraard ook iets wat de game identiteit geeft. De vrolijke tonen zitten er goed in en de kick van de bass zorgt voor een hoog energielevel. Dit is uiteindelijk ook afhankelijk van smaak, want de sound is niet voor iedereen.

Net zoals West of Dead gebruikt Neon Abyss een twin stick shooter mechanic. Het grootste verschil is natuurlijk dat deze game een 2D platform systeem gebruikt. Je rent de verschillende levels door en spingt over obstakels, terwijl je korte metten maakt van de vele monsters die in deze kamer rondkruipen. De geweren zitten prima in elkaar en voelen elk ook krachtig aan. Ik moet zeggen dat ze af en toe qua creativiteit een beetje tegenvallen, zeker wanneer Enter the Gungeon zo'n geweldig arsenaal in huis heeft. Anyway, wanneer je de goede items vindt, dan kun je je echt als een god voelen. Veel van deze items zien er tof uit en ze passen ook het uiterlijk van je personage en gun aan. Hier is Neon Abyss op zijn best, in een totaal frontale oorlog, gepaard met een flitsend jasje. Aanval is de beste verdediging en wanneer je run goed lukt, dan voel je je echt een roguelike grootmacht tussen de fragiele monstertjes. In de aanval kan Neon Abyss dus echt wel tof zijn. In de verdediging gaat het echter goed mis.

1 1 1

Glazen kanon

De kamers die je tegenkomt in Neon Abyss zijn in het algemeen klein, vol gestampt met vijanden en de dood is altijd op de loer voor dat ene foutje dat je gaat maken. In de eerste kamers valt het mee, maar zodra je progressie maakt, is het vrijwel onmogelijk om jezelf te verdedigen tegen de inkomende schade. Dit heeft meerdere oorzaken. We beginnen met de meest voor de hand liggende, de kamers zelf. Ze zijn klein en zitten zo vol met vijanden dat je af en toe vanaf moment één in een hoekje gedreven wordt zonder enige ontsnappingsmogelijkheden. Daarnaast zijn de achtergronden erg gedetailleerd, wat zorgt voor een ander probleem. Je kunt na een tijdje gewoon echt niet bijhouden wat er gebeurt op je scherm. Er is zoveel aan de hand dat het onmogelijk wordt om vijandelijke projectielen te identificeren tegenover je eigen kogels.

De chaos en de kleine ruimtes zorgen dus voor minpunten in de defensie. Je moet proberen een build te maken die ervoor zorgt dat je optimale schade aanricht en daardoor alles sneller kapot knalt, dan dat het jou kan aanvallen. Helaas werken niet alle items hierin lekker mee. Tuurlijk is de ene modificatie beter dan de andere, maar sommige van deze items kunnen letterlijk je dood worden. Zo had ik een rots die mij hielp kogels te absorberen, maar daardoor blokkeerde het ook mijn eigen explosieve kogels. Hierdoor was het game over binnen no time. Je hebt ook een eieren systeem in de game, waarmee je eieren kunt laten uitbroeden voor pets. Naast het feit dat ze er ook enorm druk eruit zien op je scherm wanneer er al zoveel gaande is, zijn veel van deze huisdieren niet nuttig. Natuurlijk kunnen ze af en toe mooi combineren, maar ik herinner mij vooral Jack. Die clown gooide explosieven die mij de kamer door slingerde, recht in de klauwen van de vijanden. Ja, dat zorgt zeker voor wat frustratie momentjes.

1 1 1

Grinden voor bonuskamers

Ondanks dat Neon Abyss niet heel origineel is qua roguelike gameplay en elementen, heeft het een flinke bak aan content. Al deze content kan vrijgespeeld worden via een permanent progressiesysteem, eentje die we steeds vaker zien in dit soort games. Je kunt bonuskamers vrijspelen en die zijn erg leuk, moet ik toegeven. Je betaalt wat coins om zo even een mini-game te spelen. Dit is een fijne pauze in de anders chaotische speelstijl. Je kunt ook sparen voor nieuwe personages. Elk personage heeft een andere mechanic, zoals een ontwijkingsmanoeuvre of een extra hartje. Afgekeken bij Isaac? Misschien, maar het zorgt voor goede variatie. Verder kun je allerlei nieuwe items en gamegerelateerde events vrijkopen. De meeste van de content ga je echter alleen zien, wanneer je van plan bent flink wat uren in deze game te steken. Een succesvolle run geeft je namelijk misschien net genoeg om één item te ontgrendelen. Het zijn er belachelijk veel, dus de grind is zeker een issue in Neon Abyss.

In principe heeft Neon Abyss het allemaal. De grote variatie aan vijanden, de vele guns en het assortiment aan items. Ook al doen de items vaak hetzelfde, zijn ze wel steeds leuk om te herontdekken in de vele uithoeken van de dungeons. Neon Abyss vinkt alle roguelike elementen aan, maar weet eigenlijk net niet creatief genoeg te zijn om zichzelf te onderscheiden van de meest populaire games van het genre op dit moment. Nu klinkt deze review misschien wat cru tegenover deze game, maar daarom wil ik deze alinea nog even gebruiken om te zeggen dat Neon Abyss zeker een aanrader is! Ik denk alleen simpelweg dat andere games van dit genre het net wat beter doen. Maar mocht je iemand zijn die echt houdt van het genre en wil je met een nieuw passieproject aan de slag? Neon Abyss staat nog steeds op het lijstje van roguelike games die de moeite waard zijn.

1 1 1

Neon Abyss screenshots zijn overgenomen van Steam

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Neon Abyss leent ontzettend veel van haar succesvolle voorgangers, maar weet zichzelf eigenlijk net niet genoeg te onderscheiden. Niet omdat het de formule per se slecht uitvoert, maar vooral omdat de competitie zoveel beter is. Hoewel de gunplay prima aanvoelt en er genoeg roguelike elementen zijn verwerkt in de items en geweren, voelt de combat in het algemeen veel te chaotisch aan waarin de speler eerder afhankelijk is van een té grote dosis geluk in plaats van skill. Dat gezegd te hebben bleef ik telkens wel terugkeren naar de drukke roguelike. In zijn kern zit de gameplay loop er namelijk goed in. Veel content zorgt ervoor dat de speler genoeg te doen heeft, al moet je voor deze content wel flink grinden. Het is misschien niet de meeste originele (of beste) roguelike, maar fans van het genre kunnen zeker lekker feesten met Neon Abyss.

• Veel content...
  • Creatieve items en guns...
  • De combinatie van de guns en items
  • Gevoel van kracht
  • Upbeat soundtrack
  • Grafisch keurig
  • Bonuskamers zorgen voor fijne tempowisseling
  • ...waar je flink voor moet grinden
  • ...maar ze doen vaak hetzelfde
  • Soms werken items je tegen
  • Niet erg origineel
  • Onoverzichtelijk tijdens drukke gevechten
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Neon Abyss

-

Team17