Review: Need for Speed Rivals PlayStation 3

Het einde van dit jaar en het begin van 2014 wordt een geweldige periode voor racefans. De Xbox One lanceerde op 22 november (in Nederland moeten we helaas nog even wachten) met alweer het vijfde deel van Forza Motorsport, Gran Turismo 6 is inmiddels uit voor de PlayStation 3 en begin volgend jaar verschijnt #DRIVECLUB voor de PlayStation 4. Daarnaast zouden we bijna vergeten dat Need for Speed Rivals inmiddels ook de winkelschappen in is geracet.

Cops vs. Racers

Need for Speed Rivals is gemaakt door ontwikkelaar Ghosts Games die het stokje heeft overgenomen van ontwikkelaar Criterion. De game draait net als Need for Speed Hot Pursuit en Need for Speed Most Wanted weer volledig om de rivaliteit tussen de politie en de racers, en deze is dit keer heftiger dan ooit. Need for Speed Rivals speelt zich af in de open wereld van Redview County. Deze ziet er werkelijk schitterend uit, doordat de game draait op de Frostbite 3-engine bekend van de Battlefield-serie. De Frostbite 3-engine zorgt er niet alleen voor dat de game er goed uitziet, maar ook dat je overal doorheen kunt rijden met je auto, van hekwerken, lantarenpalen tot ruiten van gebouwen.

The Fast and the Faster

In Need for Speed Rivals kun je kiezen om te spelen als de politie of als de racers. Tijdens het spelen kun je op elk moment wisselen van kant. Als racer draait het uiteraard puur om het racen in de mooiste en snelste sportauto's. De game bevat hoofdstukken en in elk hoofdstuk moet je kiezen uit de drie categorieën Race, Pursuit en Drive. Elke categorie heeft zijn eigen opdrachten, zoals het verslaan van andere racers, een bepaalde snelheid halen of driften. Het komt echter neer op het racen tegen andere racers en verdienen van Speed Points. Door het winnen van races, gevaarlijke manoeuvres uit te halen en uit de handen te blijven van de politie worden Speed Points verdiend, waarmee nieuwe auto's en upgrades kunnen worden gekocht. De Speed Points zijn pas tot je beschikking als je veilig bent aangekomen in je garage/schuilplaats. Mocht je echter aangehouden worden door de politie, dan ben je als racer al je verdiende Speed Points kwijt.

I am the Law

Naast racer kun je dus ook aan de slag als de politie, wat heel anders speelt aangezien deze moeten samenwerken om de straatracers aan te houden. Als politie kies je uit de drie categorieën Patrol, Undercover en Enforcer. Deze bestaan uit eigen opdrachten, zoals een racer over een spijkermat laten rijden, een racer tien keer tegen zijn auto beuken of een racer aanhouden. Als politie verdien je hierdoor Speed Points waarmee je nieuwe mogelijkheden kunt kopen om de racers aan te houden, zoals spijkermatten, wegblokkades en het inzetten van een helikopter. De politie hoeft echter geen auto's te kopen, aangezien deze worden vrijgespeeld. Hierdoor kan je als politie heel snel je auto's upgraden met de verdiende Speed Points die je in tegenstelling tot de racers niet kwijt kunt raken. De balans tussen de politie en racers lijkt hierdoor ook niet optimaal te zijn.

Multiplayer?

Need for Speed Rivals heeft geen standaard multiplayer zoals we die kennen bij de meeste racegames, maar maakt gebruik van het AllDrive-systeem. Hierdoor worden de singleplayer, multiplayer en co-op eigenlijk ineen gevoegd. Tijdens het racen in de open wereld kom je namelijk gewoon andere spelers tegen die hun eigen ding doen. Ook kun je op deze manier met vrienden afspreken om te racen met elkaar of om achter elkaar aan te gaan als politie en racer. Het is erg leuk om met en tegen andere spelers te racen, ook omdat de AI van de computergestuurde racers niet heel bijzonder is. Via het Need for Speed-network genaamd Autolog kun je op je pc, tablet en telefoon zien wat vrienden op het moment aan het doen zijn in de game en welke opdrachten en records ze hebben behaald. Vervolgens kun je deze opdrachten en records in een playlist zetten en proberen te verbeteren. Ten slotte kun je op je tablet via OverWatch in real-time je vrienden helpen door het vullen van hun Nitro-meter of je rivalen tegenwerken door het opzetten van wegblokkades.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Need for Speed Rivals is een heel leuke arcaderacer die teruggrijpt naar de rivaliteit tussen de politie en racers. Het is tof dat je kunt wisselen tussen de straatracers en politie met elk met hun eigen opdrachten, voertuigen en upgrades. Het is wel jammer dat het verdienen van Speed Points voor straatracers een stuk pittiger is dan voor de politie, wat de balans wat verstoord. Daarnaast is de AI niet heel bijzonder, maar dit wordt goedgemaakt doordat de singleplayer en multiplayer 'n geheel vormen.

• Prachtige graphics
  • Spelen als racers en politie
  • Single- en multiplayer in 'n