Review: Need for Speed ProStreet Xbox 360

Geplaatst: 10 december 2007 15:52

Brandend rubber en mooie bakken. Daar gaat het allemaal om in de Need for Speed-reeks van nu. Vroeger was Need for Speed een normale racer, maar het is nu veranderd in een game waar het eerder belangrijk is hoe je auto eruit ziet. Toch is het ook zeker belangrijk dat je races wint. ProStreet is het nieuwste kindje in de reeks. Deze gaat weer terug naar zijn roots. Dit zijn geen illegale straatraces meer, dit zijn professionele straatraces.

From Zero to Hero

In het professionele straatracecircuit begin je als een sullig persoon, de nieuweling. Aan jou de taak om op te rijzen naar de top. Je strijdt tegen andere racers, doet mee met toernooien en probeert aan de top te komen.

Tunen tot je erbij neervalt

Je komt natuurlijk niet met je klassieke Golf GTI aan de top. Je moet je auto's tunen. Je moet bijvoorbeeld betere remmen, velgen, banden of motor monteren voor meer vermogen. Je kunt dit op twee manieren doen. Je kunt zoeken naar onderdelen die het best bij je auto passen. Je console zoekt dit automatisch voor jou uit. Dit is vooral makkelijk als je niet zoveel verstand van auto's hebt, zoals ik. De mensen die er meer verstand van hebben kunnen zelf kiezen welke onderdelen ze erin willen hebben. Al dat tunen is wel leuk en aardig, maar ik voelde geen verandering tijdens het racen. Ik had bijvoorbeeld een betere handling door nieuwe onderdelen, maar ik voelde geen verschil. Dit kan ook aan mij liggen, maar het voelt gewoon alsof je deze game uit kunt spelen zonder te tunen. Er zijn genoeg soorten races voor je om te doen. Zo heb je de normale Time Attack waar het simpelweg gaat om de beste tijd neer te zetten, maar je hebt ook Drag. Hier moet je ook de beste tijd halen, alleen hier moet je het schakelwerk goed timen.

Er is een verscheidenheid aan gamemodi in deze game. Zo heb je de Career, die je gewoon het verhaal laat volgen, maar je kunt ook aparte races doen. Al met al ben je met de singleplayer zo'n tien uur bezig. Dan staan er nog uren speelplezier op je te wachten in de multiplayer. Het enige nadeel aan de multiplayer is wel, dat het via EA's netwerk gaat. Je moet een EA-account aanmaken en dat vergt wat inspanning. Je moet ook nog eens dertien jaar of ouder zijn om EA's netwerk te mogen joinen.

Need for Speed: Prostreet is zeker goed. Helaas begint het idee van auto's tunen achterhaald te worden. Het is telkens hetzelfde en veel games hebben het al gedaan. Er zit weinig originaliteit in deze game. Het zijn dezelfde standaard gamemodi die we vijf jaar eerder ook al gezien hebben. Laten we daarentegen wel zeggen, dat Need for Speed Prostreet doet wat het moet doen: een leuke racegame zijn.

Stijlvol

Grafisch is deze game echt super. Al vanaf het begin dat je deze game opstart geeft het een goed gevoel. De visualisatie in de menu's zien er heel stijlvol uit. Het past goed bij de stijl van de game. Daarnaast zien de graphics in-game er ook heel goed uit. Het ziet er bij lange na niet uit zoals de reclame je voorspiegelt, maar alsnog is de game erg mooi t noemen. De graphics geven een goede sfeer bij het racen en je auto wordt goed in beeld gebracht. Daarnaast heb je een heel realistisch schademodel en ieder klein stootje zie je terug op je auto. Als dat niet next-gen is!

Een beetje van alles

Met het geluid is niks mis. Er zitten een paar leuke nummers verwerkt in de game. De muziek bestaat voornamelijk uit trance- en techno-nummers, maar er zijn ook wat rocknummers aan de tracklist toegevoegd. Zo krijgt ieder wat wils. Het geluid van de auto's is ook heel lekker. Het laat je voelen dat je in een auto zit en dat je aan het racen ben. Als je dan ook nog eens een racestuur in huis hebt, zit je helemaal gebakken. Je hoort hier en daar commentaar van iemand, wat zogenaamd 'cool' is. Ik vind het eerder mateloos irritant en ik stoorde me er dan ook aan dat ik het niet weg kon laten. Voor de rest is de sound in deze game tiptop.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik geen fan van racegames ben. Ik vind het een beetje saai om te rijden en begeef me liever in andere werelden. Need for Speed ProStreet speelde ik voor de eerste keer ook met tegenzin, maar naarmate ik verder kwam vond ik het toch leuk. En dat is toch wat iedere ontwikkelaar wil bereiken, iemand die totaal niet geïnteresseerd is in het genre geïnteresseerd maken? Nou, Need for Speed Prostreet deed het bij mij. Het heeft een lage instapdrempel, veel modi en een lange gameplay. De tuningsopties voelen niet echt aan alsof ze nut hebben bij het racen en we hebben ze vijf jaar geleden ook al gezien. De graphics passen goed bij de game zelf en er is een superrealistisch schademodel. Daarnaast bevat deze game qua geluid voor ieder wat wils. Kortom, ben je een fan van racegames of juist helemaal niet? Need for Speed Prostreet is het sowieso zeker waard om even te checken.

• Interessante opbouw
  • Realistisch schademodel
  • Veel en begrijpelijke tuningsopties