Review: Need for Speed ProStreet PlayStation 3

Geplaatst: 10 december 2007 15:16

Dat Electronic Arts dit jaar met een nieuwe Need For Speed-game zou komen, had ik in het begin niet verwacht. Dat er een tijd zat aan te komen, waarin Need For Speed een nieuwe weg in zou gaan slaan, had ik ergens wel verwacht. Levert deze nieuwe route ook een nieuwe gameplay op? Stap in en race mee in Need For Speed ProStreet.

Het succes

Need For Speed is al jaren een populaire game onder het genre van de racegames. Er zijn maar weinig mensen die geen enkele game uit de reeks hebben gespeeld, omdat uitgever Electronic Arts de game op zoveel mogelijk platformen uitbrengt. De supertof uitziende wagens, het relaxte sfeertje en de enorme bekendheid van de game zijn ingrediënten van het enorme succes van deze serie. Je zult je misschien afvragen of Electronic Arts met deze nieuwe Need For Speed-game niet al teveel risico heeft genomen. De gameplay is namelijk helemaal op de schop gegaan.

De legale tour

Het illegale straatracen is voorgoed verleden tijd. In Need For Speed ProStreet heeft Electronic Arts ervoor gekozen op de legale tour verder te gaan. Je kruipt in de huid van Ryan Cooper, een rookie die zich moet bewijzen onder de grote jongens, zoals de zogeheten Showdown King. Je begint in de Career Mode, waarmee je een aantal uren zoet bent, om als eerste te finishen. Zodra je gewonnen hebt, kwalificeer jij jezelf voor een volgend race-event.

Er zijn in totaal vier van dit soort race-events, namelijk Drift, Drag, Grip en Speed. De drift- en drag-events kennen we natuurlijk uit de vorige Need For Speed-delen. 'Grip' is een ander woord voor circuitraces. Speed is opgedeeld in vier delen en je krijgt in dit onderdeel punten voor de snelheid die je per race haalt. Dit wordt behoorlijk saai gedurende de game. Het is allemaal net iets teveel van het goede. Dat komt voornamelijk, doordat het arcadegevoel in deze Need For Speed weggebleven is, en daardoor gaat het op den duur vervelen. Electronic Arts probeert met ProStreet de kant van Forza en Gran Turismo op te gaan. Vernieuwingen zijn nooit verkeerd, alleen hebben ze de vernieuwingen naar mijn mening niet goed verwerkt in de game. Hierdoor werkt het wat vermoeiend.

Tunen

Hoe verder je in het spel komt, hoe beter je auto moet zijn. Omdat je niet al teveel verdient aan het winnen van de race, moet je goed nadenken voordat je een flinke uitgave doet aan je wagen. Wanneer jij je geld verprutst, dan duurt het vrij lang voordat ja alles weer terug hebt verdiend. En ook dat kan behoorlijk saai worden.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Of Electronic Arts er goed aan gedaan heeft om Need For Speed ProStreet zo radicaal te veranderen weet ik niet. De game kent prachtige graphics, de auto's zien er zondermeer geweldig uit en de spelopties zijn best leuk. Wel hebben ze naar mijn idee deze game net iets te vroeg uitgebracht, waardoor sommige opties net iets minder werken. Dit hadden ze iets beter uit moeten werken. Need For Speed ProStreet is een leuke toevoeging aan je verzameling, alleen zou ik toch echt wachten tot hij in de budgetbak terechtkomt.

• Uitgebreide multiplayer
  • Arcadegevoel is weg
  • Tunen werkt niet goed
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Need for Speed ProStreet

Need for Speed

Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3