Need for Speed Most Wanted
  • ONTWIKKELAAR EA Black Box
  • EERSTE RELEASEDATUM 2 december 2005
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360
  • GENRE Racing

review: Need for Speed Most Wanted Xbox 360

Afgelopen gamescom had ik even met Need for Speed Most Wanted kunnen spelen en liet ik in mijn preview weten dat dit misschien wel de game is waar ik dit jaar het meest naar uitkijk. De game is nu eindelijk verkrijgbaar en dus heb ik nu behoorlijk wat uurtjes in de game kunnen stoppen. Heeft Need for Speed Most Wanted mijn hoge verwachtingen waargemaakt?

2005 vs. 2012

Need for Speed Most Wanted is een reboot van de gelijknamige game uit 2005. Je zou dan verwachten dat het ook heel veel met die game te maken heeft, maar niets is minder waar. Zo zit er in dit deel bijna geen verhaal. Aan het begin van de game krijg je een cutscène te zien die je vertelt dat je de tien mensen van de Most Wanted-lijst moet verslaan. Je kan het echter niet gelijk tegen ze opnemen, maar moet eerst Speed Points verdienen door bijvoorbeeld races te voltooien. Wanneer je genoeg punten hebt verdiend, kan je het tegen een racer opnemen. Als je wint en daarna zijn auto laat crashen, krijg je zijn auto in handen. Er is dus zo goed als geen verhaal, maar dat maakt voor mij helemaal niet uit in een racegame. Ook speelt de game zich in een andere wereld af dan in 2005. Ik snap nog steeds niet waarom ontwikkelaar Criterion Studios deze game een reboot noemt, want het is gewoon een compleet andere game geworden.

Racen in een open wereld

De game speelt zich af in Fairhaven City. Deze stad heeft veel overeenkomsten met Burnout Paradise. Het is een open stad, dus je kan overal naar toe rijden. Onderweg kan je af en toe door een billboard knallen of wat hekjes slopen. Daarnaast zijn er flitspalen aanwezig, waarbij het de uitdaging is om hier zo snel mogelijk langs te scheuren. Nieuwe auto's speel je niet vrij door races te voltooien, maar je kan deze gewoon vinden op verstopte plekken in Fairhaven City. Zo kan je gelijk een snelle wagen pakken om mee te racen. Er is dus genoeg te doen en te ontdekken in Fairhaven City.

Scheuren met politie

Het belangrijkste in een racegame zijn natuurlijk de races. In Need for Speed Most Wanted zijn de races echt spectaculair te noemen. Lantaarnpalen worden omvergereden, puinhoop vliegt in de lucht enzovoort en dat allemaal zonder een lagere framerate. De AI van je tegenstanders is ook erg goed. Ze doen er alles aan om jou van de weg te beuken. En als dat nog niet genoeg is, komt de politie bij sommige races ook nog om de hoek kijken. Zij zetten wegblokkades in of gooien spijkermatten voor je auto, zodat je met lekke banden verder moet rijden. En dat is niet bepaald gemakkelijk!
Het geluid in de game klinkt ook fantastisch. De motoren van de auto's maken een heerlijk geluid. Zeker wanneer je door een tunnel rijdt, waar de muziek automatisch zachter gaat en het geluid van de auto's omhoog.

Modding

Door het winnen van races speel je mods vrij. Zo kan je bijvoorbeeld nitro vrijspelen of andere banden. Voor elke mod kan je ook een pro-versie vrijspelen. Dit doe je door een bepaalde objective met de mod te voltooien.
Wat ik dan wel erg jammer vind, is dat er voor elke auto slecht vijf races beschikbaar zijn. Dan heb je net wat goede mods vrijgespeeld en weet je eindelijk je auto te beheersen, moet je weer naar een andere auto gaan om nieuwe races te kunnen spelen. Dit betekent ook dat je weer opnieuw mods moet gaan verdienen. Daarnaast zijn het geen vijf unieke races, dus zal je sommige races meerdere keren moeten voltooien.

Met zijn allen driften

Nadat ik een aantal mooie auto's had gevonden en flink wat mods hiervoor had vrijgespeeld, wilde ik met deze auto's online gaan. Helaas blijkt dat de singleplayer los staat van de multiplayer. Al je auto's en mods neem je dus niet mee. Wel neem je je Speed Points mee. Deze worden dan omgezet naar een level en daarmee speel je auto's vrij. Elke auto is gelukkig wel standaard uitgerust met nitro, dus deze hoef je niet meer vrij te spelen. Voor alle andere mods moet je weer objectives voltooien.
In de multiplayer speel je telkens setlists van vijf evenementen. Dit hoeven niet per se races te zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook een challenge zijn, zoals met zijn allen een bepaald aantal meters driften. Er zijn heel veel verschillende evenementen, dus hier kan je ook weer een heel lange tijd mee zoet zijn.

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Need for Speed Most Wanted heeft misschien niet al mijn verwachtingen waargemaakt, maar dat neemt niet weg dat het een erg vette racegame is geworden. Grafisch ziet de game er schitterend uit en ook het geluid klink goed. Fairhaven City zit vol met collectibles waar je een lange tijd mee bezig zult zijn om ze allemaal te vinden. Wel vind ik het jammer dat elke auto maar vijf races heeft en dat je voortgang in de singleplayer niet mee wordt genomen naar de multiplayer. De multiplayer van de game is wel erg verslavend en ik had veel moeite om deze weg te leggen. Need for Speed Most Wanted is dan ook mijn favoriete racegame van het jaar tot nu toe.

• Grafisch erg goed
  • Pittige AI
  • Heerlijk geluid