NBA Live 08

• Ontwikkelaar EA Canada
  • Eerste releasedatum 4 oktober 2007
  • Platformen Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3
  • Gameliner score

Review: NBA Live 08 - Xbox 360

Basketbal. Hoewel de sport bij ons in Nederland minder bekend is dan voetbal of hockey is het vooral in de Verenigde Staten 'n van d' sporten. Toch begint het ook in ons koude kikkerlandje steeds terrein te winnen. Vandaar dan ook dat EA, dat zo goed is in het maken van games om er vervolgens een twintig-jaar-lopende serie van te maken, voor alle basketballiefhebbers elk jaar met twee NBA-titels op de proppen komt: NBA Live en NBA Street. NBA Live is de 'officiële' game van de NBA-competitie, NBA Street de 'street'versie. Hier zullen de nieuwe NBA Live onder de loep nemen, deeltje veertien alweer, genaamd NBA Live 08.

Standaard ingrediënten

Zoals we ook van EA's FIFA-reeks gewend zijn, komt er elk jaar een nieuw deel uit van NBA Live. En elk jaar kent deze 'nieuwe' game de standaard ingrediënten. Zo zijn er de officiële teams met officiële spelers en officiële stadions. Dan worden onder dit alles een aantal gelicenseerde hiphop- en R&B-tracks afgespeeld en met wat kleine toevoeginkjes hebben we weer een EA Sports-'topper'. Natuurlijk, het kan best een fantastische game zijn, maar we missen wel wat originaliteit.

Nieuwigheidjes

Maar naast de standaard ingrediënten zijn er ook weer nieuwe dingen. Hoewel dit er niet veel zijn, heeft EA toch weer zijn best gedaan om alles weet net wat anders te laten zijn. Wanneer je wacht op het einde van het iets te lang aanwezige laadscherm, valt je meteen op dat je mee kunt doen aan een kleine basketbalquiz. Tijdens het laden worden er vragen gesteld over de sport en aan jou de taak deze goed te beantwoorden. Geen revolutionaire verandering, maar voor even wel een leuke bezigheid tijdens het lange wachten. Ook voordat je het menu binnenkomt, is er de mogelijkheid om nog vlug wat balletjes te werpen op een leeg veld.

Maar dit zijn vernieuwingen buiten het eigenlijke spel zelf. Tijdens het spelen vallen er wat meer veranderingen op. Zo is van de key players van een team de belangrijke rol meer te zien. Wanneer de tegenstander aan het eind van de wedstrijd achterstaat, zal de bal niet worden overgespeeld naar die speler die meer trucjes kan dan dat hij punten gescoord heeft. In plaats daarvan krijgt de speler die in het echt ook de beslissers kan maken de bal, om jou dan van de overwinning af te houden. Naast deze realistischere AI is er ook een nieuw handigheidje toegevoegd. Met 'n druk op is namelijk op het veld te zien vanaf waar jouw speler het makkelijkst de balletjes erin schiet. Dit is een stuk gemakkelijker voor diegenen die, net als ik, weinig verstand van basketbal of de kwaliteiten van de spelers hebben.

Jouw eigen team

Maar naast deze nieuwe dingen, is zoals gezegd al het oude ook weer van de partij. En dit is niet meteen een minpunt. Er is onder andere weer de mogelijkheid om een eenvoudig partijtje tegen de computer of een vriend spelen. Ook kun je weer toernooien spelen en het oude vertrouwde 'All Stars Weekend' is ook weer van de partij. Maar ook de modus die toch wel het meest te bieden heeft ontbreekt niet: de 'Dynasty Mode'. In deze modus draait het erom jouw eigen basketbalteam samen te stellen. Je kiest je eigen spelers, stelt trainingen in om het niveau steeds meer op te krikken, geeft de spelers af en toe wat media-aandacht en houdt sfeer in het team om de prestaties hoog te houden. Deze modus gaat zoals altijd weer lekker diep, wat vooral voor de fans een groot pluspunt is.

Ontzettend realistisch, maar toch ook weer niet

Wanneer je een beetje basketbalfan bent en af en toe de grote Amerikaanse basketballers op de buis voorbij ziet komen, herken je al gauw een aantal spelers. De spelers lopen over het algemeen realistisch over de houten vloeren, waarbij hun acties vloeiend in elkaar overgaan. Qua intelligentie van zowel mede- als tegenstanders zit het ook wel snor. Zoals ik al aangaf zal de bal in de slotfase naar die speler gespeeld worden die de beslissing kan maken. Wat jouw medereuzen op het veld betreft willen zij nog wel eens een steekje laten vallen. Zo lopen ze niet altijd vrij en zul je regelmatig zelf de blocks moeten verzorgen.

De stadions zien er ook weer geweldig uit. Houten vloeren reflecteren en animaties zijn top. Het publiek ziet er goed uit en zal regelmatig van zich laten horen. Ook commentaar ontbreekt niet. Zoals we gewend zijn van EA weten de commentatoren weer aardig van zich te laten horen op een groot aantal manieren. Maar niet alleen de commentatoren kunnen praten. Ook het publiek laat zo nu en dan horen wat het ervan vindt.

Het eindoordeel van Rene Lobbe

Hoe ze het ook flikken, het is EA weer gelukt. Hoewel NBA Live 08 niet de origineelste game is die we kennen, weet het toch te boeien. De spelers doen weliswaar niet altijd even slim, maar het feit dat er gebruik gemaakt wordt van de key player betekent dat de AI niet vreselijk is. Het lange laden is daarentegen een groter minpunt en de basketbalquiz kan de pijn dan ook niet genoeg verzachten. Grafisch doet de game het veel beter en ook de Dynasty Mode is gewoon als hij hoort. NBA Live 08 is dus weer een echte EA-game van een sportserie geworden; de game is niet supergoed te noemen, maar hij doet ook weinig fout en is dus weer een aantal speluurtjes waard.

• Pluspunten
  • Graphics
  • Dynasty Mode