Review: NBA 2K14 Xbox 360

Na jaren mag ik weer eens aan de slag met een basketbalgame. En wat voor 'n! Ik mocht aan de slag met NBA 2K14 van ontwikkelaar Visual Concepts en uitgever 2K Sports. Zelden heb ik zo'n realistische basketbalgame mogen aanschouwen.

Clash of Titans

Momenteel zijn er maar twee echt grote games voor basketballiefhebbers. De NBA Live-reeks van Electronic Arts en de NBA 2K-reeks van 2K Sports. Maar de afgelopen tijd schittert de NBA Live-reeks in afwezigheid en de NBA 2K-reeks groeit tot ongekende hoogten. De ambitie van 2K Sports met NBA 2K14 is overduidelijk. Ze willen de nummer 'n worden. Ze weten jou als gamer nog meer te geven dan wat ze al voorheen deden. Ikzelf heb geen ervaring met de vorige NBA 2K-games en viel dus niet over 'n van de grootste veranderingen: de controls.

Feel the flow

De wijziging van de controls zal voor een beoefende NBA 2K-gamer wennen zijn. Juist omdat ze totaal anders zijn dan voorheen. Het bewegen gaat met de linker joystick en dribbelen en schieten met rechter joystick. Natuurlijk zijn er nog vele bewegingen om te leren maar daarvoor is een zeer gebruiksvriendelijke trainingsmodus ontstaan. Met vele sportgames voelt een trainingsmodi vaak als iets onmogelijks aan. Dat gevoel had ik dus totaal niet met NBA 2K14. Voor het dribbelen en werpen zijn geen shoulder buttons meer nodig. Deze shoulder buttons kan je nu gebruiken om een bal naar een teamgenoot te spelen of de richting waar je teamgenoten naar toe lopen. Voor mij voelde deze manier van spelen erg fijn en natuurlijk aan, maar ik kan mij voorstellen dat het voor een beoefende NBA 2K-gamer toch wel even wennen is.

Hey look! A noob!

Wat ik echt een geweldige modus vind is de newbie-modus in deze game. In deze modus is het spelen van bal een stuk makkelijker. Door te drukken op 'n van de shoulder buttons zie je op welke knop je moet drukken om zo direct de bal naar de gewenste teamgenoot te spelen. Ikzelf had nog moeite om aanvallen te stoppen maar ik voel wel dat het mogelijk is als ik beter word. Naar mijn mening is dat ook een aangename verrassing, met andere basketbalgames was het altijd maar afwachten of je een dunk kon tegenhouden.

Het is de grote LeBron James-show

De voorkant van NBA 2K14 laat niks te wensen over. Het is meteen overduidelijk dat LeBron James een grote rol zal innemen in deze game. In de modus 'LeBron: Path to Greatness' krijg jij als gamer de kans om de keuzes voor LeBron James te maken. Blijf je bij de Miami Heat of ga je voor je eigen vrije keuzes. Maar het is wel vrij met een beperking. Je kan namelijk invloed uitoefenen op de toekomst. Jij moet als LeBron James beter worden Michael Jordan, dit kan je dus doen door te blijven bij Miami Heat of te switchen naar New York en uiteindelijk Cleveland. In deze modus heb je niet alleen de controle over LeBron James maar over het hele team. Winst alleen is niet belangrijk. Je bent namelijk ook continu bezig om persoonlijke- en teamgebonden statistieken te verhogen zodat je gestaag beter begint te worden.

Maak je eigen speler en/of team

In MyPlayer ben je in staat om je eigen speler te maken en gestaag te ontwikkelen. Met verdiende skill points kan je weer nieuwe eigenschappen (moves) kopen. Met MyTeam kan je single- en multiplayertoernooien voltooien (5 tegen 5), een volledig seizoen of alleen de play-offs spelen. Je kan hierbij kiezen uit alle huidige spelers of de beste spelers van de afgelopen vijftig jaar. Ook is het mogelijk om echt geld uit te geven voor Virtual Coins. Met deze VC's kan je tijdelijke boosts, nieuwe schoenen en kleding voor je speler kopen.

Teams! Veel teams!

Naast alle huidige teams uit de NBA worden er dus ook een groep legendarische teams toegevoegd. Maar daar stopt het niet. NBA 2K14 gaat nu zelfs 'overseas' door veertien teams uit de Euro league toe te voegen. Deze teams hebben een behoorlijk gemiddelde in hun statistieken maar zijn verschrikkelijk sterk in aanvallen. Een zeer leuke toevoeging aan een al even indrukwekkende game.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Met NBA 2K14 haal je een dijk van een game is huis. De graphics zijn nog beter dan de vorige games en de animaties zijn nog realistischer geworden. De logische besturing voelt voor mij als nieuwe gamer erg natuurlijk aan. Ik moet toegeven dat deze game mijn ultieme NBA game, NBA Jam T.E., wel eens van de troon kan gaan stoten. NBA 2K14 is de beste basketbalgame van deze generatie consoles. Ik kan werkelijk niet wachten tot NBA 2K15 er is.

• Controls die fijn aanvoelen ...
  • Geweldige animaties
  • ... maar voor iemand die de vorige games gespeeld heeft totaal wennen is